Beste UWV, Mijn uitgerekende datum is op 13-07-2017. Ik heb een tijdelijk contract tot 01-06-2017 en deze wordt niet verlengd. Als ik het goed begrijp gaat mijn zwangerschapsverlof per 2-6-2017 in, maar ik kan niet goed op jullie site vinden hoe het nu zit het aanvragen en wat de hoogte van mijn uitkering is. De uitgerekende datum ligt dus binnen 10 weken na het einde van mijn dienstverband. - Wie moet nu de uitkering aanvragen ik of mijn huidige werkgever? - Ben ik verplicht om voor 1 dag een WW-uitkering aan te vragen of heb ik vanuit mijn huidige dienstverband sowieso recht op de zwangerschaps/bevallingsuitkering omdat de datum binnen 10 weken is? - Hoe hoog is mijn zwangerschapsuitkering dan? Is dit 100% van mijn huidige loon of is dit even hoog als de WW-uitkering die ik al dan niet moet aanvragen voor die ene dag? Alvast bedankt! Michelle
Hallo Michelle, Het klopt inderdaad dat het zwangerschapsverlof kan starten per 2 juni 2017. Of je voor die ene dag nog een WW-uitkering wil aanvragen is jouw eigen keuze, dit is niet verplicht. Het aanvragen van het verlof kan vanaf 5 mei 2017 via onze klantenservice. De hoogte van het zwangerschapsverlof is 100% van het gemiddelde van jouw huidige loon. In de laatste 2 weken van het verlof kun je de WW-uitkering aanvragen. Met vriendelijke groet, Jeroen UWV WebcareTeam
Bedankt voor het snelle antwoord! Je geeft aan dat ik op 5 mei het verlof kan aanvragen bij jullie klantenservice, maar ik heb gelezen dat dit op zn vroegst 8 weken voor de bevallingsdatum pas kan, dus op 18 mei?
Beste Michelle, Graag gedaan namens Jeroen. Je kunt het verlof aanvragen tussen 4 en 2 weken voor je eerste verlofdag, dit kan dus vanaf 2 juni. Deze informatie vind je hier. Met vriendelijke groet, Yvonne UWV Webcare Team