Wazo en ww

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Fortunae, 16 feb 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Fortunae

Fortunae Fanatiek lid

6 jul 2014
    1.263
    119
    63
    Hallo,

Ik stel even een vraag namens mijn schoonzus.
    Zij kreeg vandaag de papieren binnen van haar wazo en was verbaasd.
    Even korte situatieschets.

Zij heeft een contract van 20 uur, die is een tijd terug om gezet dmv aanhangsel naar 37. Zij heeft het afgelopen jaar ook voornamelijk 37 uur gewerkt.
    Nu is zij tijdens haar zwangerschap in de ziektewet gekomen, door haar zwangerschap.
    Het contract is niet verlengt en loopt tijdens haar verlof af.

Schoonzus heeft ww aangevraagd en kreeg hier een dagloon te zien van ongeveer 80 euro.
    Echter kreeg zij in haar wazo papieren een dagloon van ongeveer 65 euro.
    Zij en ik vonden dit bijzonder. Ik kan ook nergens terugvinden waarom dit zo zou kunnen zijn.

Ze hebben het uwv al gebeld, maar het kantoor leek nog niks te kunnen betekenen omdat de wazo al wel geregeld was, maar de ww aanvraag pas vandaag is gedaan en dus nog niet verwerkt was.

Heeft u enig idee waar dit verschil door kan komen?

Bij voorbaat dank!

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Hallo Fortunae,

Wat fijn dat je dit uitzoekt voor je schoonzus.

Als ik je goed begrijp is jouw schoonzus ziek geworden tijdens haar zwangerschap, heeft zij daarna zwangerschapsverlof en is zij tijdens haar verlof uit dienst gegaan. Nu is er WW-uitkering aangevraagd en verschilt het dagloon van de WW ten opzichte van haar WAZO.

De hoogte van de WAZO-uitkering wordt op een andere manier berekend dat die van de WW-uitkering.

Haar WAZO-uitkering wordt gebaseerd op het sv-loon dat ze verdiende tijdens het dienstverband waarin het verlof begon. Er wordt dan gekeken naar een periode van een jaar. Als jouw schoonzus korter heeft gewerkt bij deze werkgever, dan nemen we de periode dat ze bij de werkgever heeft gewerkt. Zie hier de berekening: Ik ben zwanger en heb een werkgever (WAZO) - UWV - Voor Particulieren

De WW-uitkering wordt berekend over alle dienstverbanden in het jaar voordat de werkloosheid begon. Hoe we dat doen vind je hier: Ik word werkloos - UWV - Voor Particulieren

Als je schoonzus voldoende hersteld is na afloop van de WAZO, kan de WW-uitkering starten. De WW-uitkering kan niet eerder of tijdens het verlof ingaan. Is je schoonzus onverhoopt nog niet in staat om te werken na haar verlof, dan moet zij zich ziek melden. Hiervoor kan zij dan contact opnemen met de klantenservice.

Ik wens je veel succes!

Met vriendelijke groet,
    Stella
    UWV Webcare Team

Deel Deze Pagina