Even een vraagje.. Sinds de zomer heb ik al last van mijn schouder. In de ziektewet gezeten, gedeeltelijk gewerkt en weer ziekgemeld geweest. Nu werk ik weer 100%. Maar, over 2 weken loopt mijn contract af en ga ik de ww in. Eind volgende week moet ik weer naar een arts. Er zitten scheurtjes in mijn pezen waardoor ik veel pijn heb en vooral krachtsverlies en gevoel verlies in mijn arm. Nu mijn vraag.. Ik heb een maand recht op ww. Als ik me tijdens de ww ziekmeld, hoe zit dat dan ?
Beste MamaChantal, Vervelend voor je dat je al een tijd last van je schouder hebt. Over 2 weken loopt jouw contract af. Ben je op dat moment ziek? Dan kom je in aanmerking voor een Ziektewet-uitkering. Jouw werkgever vraagt in dit geval de Ziektwet-uitkering voor je aan op je laatste werkdag. Meer info vind je hier. Als je weer hersteld bent kun je een WW-uitkering aanvragen. Ben je niet ziek? Dan kun je een WW-uitkering aanvragen als je aan de voorwaarden voldoet. Ben je ziek tijdens je WW-uitkering? Dan kun jij je via de site uwv.nl ziekmelden tot je weer hersteld bent. De eerste 13 weken van je ziekte loopt je WW-uitkering door. Ben je langer ziek? Dan kijken we of je recht hebt op een Ziektewet-uitkering. Je geeft aan dat je recht hebt op 1 maand WW. Is dit omdat je eerder WW hebt gehad en daarvan nog een maand over is? Want anders geldt: Voldoe je aan de wekeneis, heb je in de laatste 36 weken in minstens 26 weken gewerkt? Dan krijg je een basisuitkering van 3 maanden. Voldoe je aan de jareneis, heb je in de laatste 5 kalenderjaren voordat je werkloos werd ten minste 4 kalenderjaren gewerkt en heb je deze kalenderjaren voldoende gewerkt om ze mee te mogen tellen voor je arbeidsverleden? Dan kom je voor een verlengde WW-uitkering in aanmerking. Meer info vind je hier: Ik wens je veel sterkte en een spoedig herstel. Met vriendelijke groet, Yvonne UWV Webcareteam
Ik heb nu 14 maanden gewerkt, daarvan wel deels in de ziektewet gezeten. Het werken gaat nu al slecht en doe ik eigenlijk zover het mij lukt. Waarschijnlijk zal ik geopereerd moeten worden. Daarom denk ik dat ik ziek zal zijn tijdens de ww. Voor deze baan had ik ook ww gehad.
Beste MamaChantal, Dank voor je aanvulling. Als je ziek bent tijdens jouw WW-uitkering en deze eindigt na 1 maand, dan wordt de betaling na deze maand overgenomen door de Ziektewet. Met vriendelijke groet, Yvonne UWV Webcareteam
Bedankt. En zit er ook verschil in of je ziek uit dienst gaat of ziek meld in de ww ? Ben nu namelijk ziek, maar zou nog 1 week moeten werken. En wilden nu dat ik of een week onbetaald verlof op nam of een week gewoon kwam werken. Ze gingen nog navragen of ik ziek uit dienst kon, maar was moeilijk gedoe. Zeiden dat dat voor mij niet voordelig was en hoop rompslomp zou geven.
Hallo MamaChantal, Je vraagt je af of er verschil in zit in de Ziektewet uitkering vanuit de WW of als je ziek uit dienst gaat. Goede vraag! Voor de hoogte van de Ziektewet uitkering is er geen verschil. Wel kan het voor de WW van invloed zijn of je ziek uit dienst gaat of vanuit de WW, ziek wordt. Indien je ziek uit dienst gaat, dan meldt de werkgever je ziek uit dienst. Voor jou geldt dan dat je een Ziektewet van UWV ontvangt. Als je dan weer hersteld bent, dan kan je dan mogelijk een WW uitkering krijgen. Ben je niet (meer) ziek en ga je uit dienst? Dan kan je mogelijk een WW uitkering krijgen. Word je binnen de periode van de WW ziek, dan blijft de WW gedurende 13 weken doorbetalen en doorlopen. Ben je na 13 weken nog steeds ziek, dan neemt de Ziektewet de betaling over. Na de ziekteperiode kan je het restant van je WW opnieuw aanvragen. Loopt de WW binnen de ziekteperiode af, dan ga je eerder over naar de Ziektewet. Na afloop van de ziekteperiode heb je dan geen recht meer op WW. Overigens geldt als je sinds de vorige WW periode weer minimaal 26 weken gewerkt hebt, in de periode van 36 weken voorafgaand aan de eerste WW dag, dat je mogelijk een nieuw WW recht hebt. Voor de duur van de WW kijken we naar je volledige arbeidsverleden. Ik wens je veel sterkte in deze situatie. Met vriendelijke groet, Petra UWV Webcare Team