Goedendag, Ik zit zo 2 jaar in ziektewet ivm extreme PMS...heb vast contract. Binnenkort wia aanvragen. Echter ben ik weer zwanger geworden (mooi cadeau) hoe gaat t nu verder met wia en of werk/contract etcerera
Beste sweetlove80, Gefeliciteerd met je zwangerschap. Ik wil je graag goed helpen. Zou je mij daarom eerst aan kunnen geven of je, als je zwangerschapsverlof begint, al een WIA-uitkering krijgt? Of zit je dan nog in de Ziektewet? Dit is namelijk van belang voor mijn antwoord. Met vriendelijke groet, Yvonne UWV Webcareteam
Hallo sweetlove80, Heb je een WIA-uitkering en ga je met zwangerschapsverlof? Dan krijg je alleen een zwangerschaps- en bevallingsuitkering (WAZO) als je een loongerelateerde WGA-uitkering hebt. Na de toekenning van je WIA-uitkering, kun je in de beslissing lezen of je een loongerelateerde WGA-uitkering ontvangt. Je vraagt zelf de WAZO-uitkering bij ons aan. Hoe en wanneer je de WAZO-uitkering aanvraagt lees je hier. Op de dag dat je WAZO-uitkering ingaat, stopt je recht op de WIA-uitkering. Als de WAZO-uitkering stopt, krijg je automatisch weer de loongerelateerde WGA-uitkering. Heb je geen loongerelateerde WGA-uitkering? Dan verandert er binnen de WIA uitkering niets tijdens je zwangerschap en bevalling. Je re-integratiemogelijkheden tijdens en na je zwangerschap bespreek je met je arbeidsdeskundige. De voortzetting en/of aanpassing van je arbeidscontract (na de toekenning van je WIA-uitkering) is iets tussen jou en je werkgever. UWV is hier normaal gesproken geen partij in. Meer informatie over eventueel ontslag na 2 jaar ziekte lees je hier. Ik wens je een voorspoedige zwangerschap toe! Met vriendelijke groet, Caren UWV Webcareteam