Hallo, Ik heb een arbeidsongeschiktheids uitkering (wga 80-100%) en ben nu net zwanger. Moet ik dit aan het uwv doorgeven nu? Heeft dit gevolgen voor mijn uitkering? Wat betreft ziekte zijn er geen wijzigingen (moet nog revalideren maar dat kan pas vanaf eind september). Groetjes, S0fie
Beste SOfie, Je moet elke verandering die van invloed kan zijn op je uitkering binnen een week doorgeven aan UWV. Je kunt het wijzigingsformulier gebruiken om door te geven dat je zwanger bent. Zolang er geen wijzigingen zijn in verband met je ziekte dan hoef je niks door te geven. Ontvang je een loongerelateerde WGA-uitkering dan kan je een zwangerschaps-en bevallingsuitkering (WAZO) aanvragen. De WAZO-uitkering is 100% van je dagloon. Je werkgever vraagt de WAZO voor je aan. Heb je geen werkgever dan vraag je de WAZO aan via UWV Telefoon Werknemers 0900-9294. Ontvang je een vervolguitkering? In dat geval blijft je WGA-uitkering hetzelfde en hoef je geen WAZO aan te vragen. Actuele informatie vind je hier. Met vriendelijke groet, Mariëlle UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare
Hallo Marielle, Dank je wel voor je snelle antwoord Wat betreft de ziekte zijn er geen veranderingen die ik nu door moet geven. Dus dan hoef ik in principe niet door te geven dat ik zwanger ben begrijp ik? Verder heb ik een loonaanvullingsuitkering en dit betekend dat ook hierin geen veranderingen voor mij te verwachten zijn. Ik hoef dus dan niets aan te vragen? Groetjes, S0fie
Beste SOfie, Klopt. Als je een WIA loonaanvullings-uitkering ontvangt hoef je geen zwangerschapsuitkering (WAZO) aan te vragen. Je hoeft ook niet door te geven dat je zwanger bent. Het is voldoende dat je na de geboorte van je kindje een wijzigingsformulier instuurt om de gewijzigde gezinssituatie door te geven. Actuele informatie over wijzigingen doorgeven vind je hier. Met vriendelijke groet, René UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare