verhuizen tijdens zwangerschapsverlof

Discussion in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' started by deirdre, Jan 9, 2018.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. deirdre

deirdre Actief lid

Jul 18, 2017
    194
    58
    28
    Female
    Hoi,

ik zit met een hoop wat ik uit moet zoeken de komende maanden en dan zal ik ook knopen moeten doorhakken .

Ik ben nu 20 weken zwanger . begin mei wil ik met zwangerschapsverlof gaan, mijn uitgerekende datum is 29 mei, dus ik neem 4 weken ervoor vrij en 12 weken erna.
    Nu vraag ik me af of ik mag verhuizen tijdens het zwangerschapsverlof .
    Dit is dan wel naar een andere stad verder weg.
    Om de reden dat ik een woonruimte moet vinden .
    Kan ik die niet in de omgeving hier vinden en dus in de omgeving van mijn werk, dan zal ik toch echt naar een stad moeten trekken waar er meer aanbod is in woningen.

Maar dan zit de kans er ook dik in dat ik op mijn werk moet stoppen . ik heb er een contract onbepaalde duur.
    Het liefst ben ik hier eerlijk over tegen mijn werkgever, maar ik weet niet of ze dan nog mijn zwangerschapsverlof betalen .
    Ik ben voor het eerst zwanger dus alles is nieuw voor me.

Ik wil hen ook niet als ik weer zou moeten beginnen met werken na het verlof laten weten dat ik niet meer kom . lijkt me niet netjes als ik dat vb al op voorhand weet .

2. UWV

UWV VIP lid
    Staff Member

Hoi deirdre,

Gefeliciteerd met je zwangerschap.

Je vraagt of je mag verhuizen tijdens je zwangerschapsverlof. Dit omdat je een beter bij jou passende woonruimte zoekt.
    Ik raad je aan dit met je werkgever te bespreken en te overleggen.Van UWV mag je tijdens je zwangerschapsuitkering verhuizen.

Als je na je zwangerschapsuitkering besluit om je ontslag te nemen, dan kan dit gevolgen hebben als je daarna een WW-uitkering aan wilt vragen. Dit omdat je zelf ontslag neemt. Een van de voorwaarden voor het krijgen van een WW-uitkering is, dat je niet verwijtbaar werkloos bent.

Wanneer je jouw werkgever op de hoogte wilt stellen dat je stopt met werken is een keuze die je zelf moet maken. Denk er wel aan dat je de opzegtermijn in acht neemt.

Alle voorwaarden voor het krijgen van een WW-uitkering vind je hier.

Met vriendelijke groet,

Yvonne
    UWV Webcare Team

3. deirdre

deirdre Actief lid

Jul 18, 2017
    194
    58
    28
    Female
    mijn dank voor het uitgebreide antwoord.
    dus als mijn opzegtermijn een maand zou zijn dan moet ik een maand voor het einde van mijn zwangerschapsverlof mijn ontslag indienen als ik het goed begrijp ?

4. UWV

UWV VIP lid
    Staff Member

Hai Deidre,

Er komt veel op je af, nu je zwanger bent.
    Yvonne heeft je vragen graag beantwoord.
    Je vraagt je nu af als je een opzegtermijn hebt van een maand, of je dan 1 maand voor het einde van je zwangerschapsverlof je baan moet opzeggen.

Als dat voor jou de geldende opzegtermijn is, dan kun je die termijn in acht nemen.
    Als je je werkgever al eerder, bijvoorbeeld voor aanvang van je verlof, op de hoogte wil stellen van je ontslag, dan heeft dit geen gevolgen voor je zwangerschapsuitkering.

Ik wens je veel een mooie toekomst!

Met vriendelijke groet,

Petra
    UWV WebcareTeam

Share This Page