Contractverlenging maar andere voorwaarden!!

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door mama2010, 27 jan 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mama2010

mama2010 Fanatiek lid

22 sep 2009
    2.409
    0
    0
    P&O
    Overijssel
    Ik moet even mijn hart luchten.. ben zo pissig!!

Ik werk een jaar bij een bedrijf. Waar ze mij des tijds hebben uitgenodigd voor een gesprek omdat ze mijn CV hadden gevonden. Terwijl ik een leuke job had hier in de buurt. (10 minuten rijden)... Maar ze hadden zo'n leuk plaatje voor me geschetst dat ik wel wilde komen praten. Goed alles prima. Mooi onderhandeld, goede arbeidsvoorwaarden. Waaronder:

3 dagen kantoor en 1 dag thuis werken (zelf in te de delen).
    Thuiswerkplek dus laptop en 25 netto adsl vergoeding
    5 dagen reiskosten ipv 3, om de vele km's te dekken (stukje verkapt loon eigenlijk) aangezien ik 65 km reis (1 uur onderweg enkele reis) en zij normaal maar 20km vergoeden.
    En de afspraak dat bij goed functioneren het loon na 3 maand 150 euro omhoog zou gaan en bij 9 maand nog een keer met 150 euro.
    Tevens mocht ik zelf kiezen hoe laat ik begon tussen 8 en 9 ongeveer, ivm ophalen wegbrengen kinderopvang!

Maar nu komt het.....
    De verhoging van na 3 maand werd opgeschoven... Dit zou dan na 6 maand plaats vinden....
    Maar met 6 maand gaat opeens de manager weg waar ik alles mee heb afgesproken. WHAAAA.... en de nieuwe manager weet zogenaamd van niets... Een deel staat in mijn contact maar een deel ook niet...
    Ik wilde graag iets minder werken... Heb ik overlegd. Ik mocht naar 24 uur maar mocht dan nog maar een halve dag thuis werken..nou goed dan maar... en dat moest dan wel de vrijdag worden ivm bereikbaarheid... terwijl ik dit eerder altijd zelf kon bepalen.. gewoon werk mee en zie maar wanneer je dat die week doet, vooral omdat ik al een kleine heb en dan mooi op de uren dat zij slaapt werk kon doen. Maar nee nu moest dat dus op vrijdagochtend. Okay, Geven en nemen dacht ik, dus laat ik ook mijn beste kant zien. Prima.
    Echter toen kwamen ze opeens terug op mijn reiskosten, ja die konden ze dan wel voor 3 dagen doen. JA DAAGG dat was dus rbrn niet de afspraak! En gelukkig stond dat zelfs in mijn contract. Dus dat heb ik de manager van mijn manager even onder zijn neus geduwd, hij heeft dan namelijk zelf des tijds nog ondertekend (zal wel niet gelezen hebben wat er in stond maar dat terzijde)...
    Nou goed, hoop gezeur maar uiteindelijk wel gelukt.

Toen mijn nieuwe manager kwam hebben we leer doelen afgesproken, wat ik allemaal zou moeten kunnen om een verlenging te krijgen. Ze wilde me naar een bepaald niveau krikken.
    Prima! 3 weken geleden al te horen gekregen dat ik alles positief heb afgerond en dat ik dan ook een verlenging ga krijgen! Jippie, erg prettig natuurlijk als je zwanger bent en toch zekerheid hebt.

Maarrrr nu las ik gisteren op een mail! over een gesprek tussen mijn manager en haar manager die vorige week een afspraak hebben gehad over mijn contractverlenging.....
    Die mail was natuurlijk niet voor mijn ogen bedoeld... maar daar stond in...

- thuiswerk dag
    - adsl vergoeding /laptop
    - reiskosten
    - werktijden (houden aan werktijden)...

What the f*ck!
    Ik heb nu dus zwaar het gevoel dat ze me morgen een contract gaan aanbieden met opeens andere voorwaarden. Dus thuiswerkdag eraf, reiskosten naar rato en dat ik van half 9 tot 5 moet werken.

Ik heb gewoon het gevoel dat ze alleen maar dingen van me afnemen en ik krijg er niets voor terug.

Als ik niet meer thuis mag werken, betekent dit dat ik een extra dag kinderopvang moet afnemen. En met de baby erbij is dat dus x 2. Duur grapje! Scheelt me zo 80 netto in de maand wat ik meer moet dokken. + dat ik dan nog een dag extra in de week zoveel moet reizen....

Ik vind het gewoon niet eerlijk!!

Ik heb allang spijt dat ik destijds ben weggegaan bij mijn oude job, want ik zit nu ongeveer op de zelfde voorwaarden als toen en terwilj dat maar 10 minuten voor me rijden was... Maar daar heb ik nu natuurlijk niets aan..

Maar ik voel zo'n woede.... ik moest het van me afschrijven!

2. Merijn

Merijn Niet meer actief

Vervelend voor je zeg. Ik zou sowieso een gesprek aangaan waarbij je aangeeft dat je alleen maar moet inleveren en niets daarvoor terug krijgt. En dat het bovendien niet fair is om te verwachten dat je je volledig aanpast aan hun wensen terwijl je contract eerst compleet anders was. Misschien dat jullie een middenweg kunnen vinden? En vraag daarbij ook waarom ze alles willen terugdraaien. Hebben ze daar een gegronde reden voor? Zet ze dus een beetje voor het blok... Maar laat daarbij wel zien dat je best een beetje wil schipperen, maar dat het van 2 kanten moet komen.

Verder: kinderopvang voor een tweede kindje is vele malen goedkoper dan voor je eerste. Ik betaal voor mijn zoontje zo'n 150 euro per maand netto en voor kind 2 zou dat 40 euro per maand zijn (ik las iets over keer 2, maar dat klopt dus niet helemaal). Bovendien begrijp ik niet waar je extra dag vandaan komt want je werkt toch al 3 dagen op kantoor? Dat verandert dan toch niet? Of is je urenvermindering al ingegaan?

3. mama2010

mama2010 Fanatiek lid

22 sep 2009
    2.409
    0
    0
    P&O
    Overijssel

Hoi hoi,

Bedankt voor je reactie!

Nee ik werk NU 1 dag vanuit huis.... en die dag zou ik dan dus op kantoor moeten gaan werken. En omdat ik zo ver weg werk, red ik het niet met een ochtend opvang maar moet ik meteen de hele dag afnemen.

En ik weet wel dat het niet 2 x de kosten is.. maar 1 dag extra per week is wel een hele last meer.
    Het ligt er ook aan hoeveel je zelf verdiend en wat je eigenbijdrage dan is... ik heb een proefberekening gedaan en bij ons gaat het dan ca. 80 euro netto per maand meer kosten!

En dat terwijl ik dan mijn telefoon en laptop moet inleveren en mijn adsl vergoeding van25 euro netto...
    En dan 80 netto meer betaal voor de kinderopvang...
    En ook nog een extra dag moet reizen naar kantoor.

Toch allemaal in mijn nadeel!

Als zij mij bruto een paar honder euro omhoog laten gaan dan wil ik wel schipperen met mijn thuiswerk dag!
    Maar anders, bekijken ze het maar........

4. dobbel

dobbel Fanatiek lid

12 feb 2009
    3.868
    39
    48
    ergens in het heelal
    Ik zou eerst het gesprek maar eens afwachten, wat er echt uitkomt.

5. mama van 2 meiden

mama van 2 meiden Niet meer actief

Gesprek even afwachten, in dat gesprek niks beloven / tekenen. Als t niet volgens de afspraken is dan zou ik een advocaat in de arm nemen. Zij kunnen toch ook de oude manager vragen naar de afspraken? Balen dat je niet alles op papier hebt!!

6. mama2010

mama2010 Fanatiek lid

22 sep 2009
    2.409
    0
    0
    P&O
    Overijssel
    Nou, hier even een reactie!!

Vanmiddag dus gesprek gehad op het werk....

Ze begonnen eerst met dat ik goed werk verzet en dat ik heb laten zien 'WERKINHOUDELIJK' dat ik meer wil en dat ik daar mijn best voor doe etc..... We hadden ook in oktober leerdoelen afgesproken, als ik die goed zou afronden zou ik mijn verlenging krijgen. En in eind december vertelde ze me al mondeling dat ik mijn verlenging krijg omdat ik alle doelen heb afgerond en veel sneller dan verwacht. Ik had daarin echt goede inzet getoond.

Maar, ze vinden dat mijn werkhouding niet past bij mijn ambities...

Ze vinden dat ik teveel een 9 to 5 mentaliteit heb... en soms een keer mijn mail check en mijn telefoon opneem of sms... op zich moest dat wel kunnen maar niet voor mensen die ambities hebben om verder te komen...

Het hele rare is, in het jaar dat ik daar werk, hebben ze er nog nooit met 1 woord over gerept. Dat komt nu opeens!!

Maar goed, aangegeven dat ik dat dan zeker wil veranderen. En gevraagd wat ze dan van mij verwachten. En dat ik mijn best wil doen. bladiebla.....

Toen kwamen de arbeidsvoorwaarden.

Het huidige contract loopt dus van rechtswege af. Dat geeft hun de mogelijkheid mij een NIEUW contract met NIEUWE arbeidsvoorwaarden voor te stellen.

Thuiswerkdag er af.
    Van 24 uur naar 20 uur per week. En dus gewoon op kantoor.
    ADSL vergoeding van 25 netto er af (omdat ik niet meer thuis werk)
    Laptop en telefoon inleveren. (ivm niet meer thuiswerken)
    Salaris 225 bruto naar beneden!!
    Reiskosten had ik een speciale regeling voor getroffen bij aanvang contract ivm verre reistijd, kreeg ik 5 dagen vergoeding voor 3 dagen kantoor. Dit zou nu ook nog een 55 euro netto minder worden.

Dus al met al ga ik er ruim 400 euro bruto op achter uit door minder uren en loonvermindering.
    En tevens 80 netto extra op achteruit doordat ik dan minder reiskosten vergoeding krijg en geen adsl vergoeding meer.

What the f*ck!! Zijn ze helemaal gek geworden!!

Zij wachten op een reactie...

En ik zei: Het lijkt me goed om hier nu niet op te reageren! Ik ga er dit weekend over nadenken en zal het na het weekend laten weten. Ze vielen bijna van hun stoel door mijn reactie! Wuahahhaha....

Maar ik heb daarna ook meteen gevraagd of ik naar huis mocht. Was behoorlijk overstuur! Dat mocht...

Ik voel me zo genaaid!
    Alles wordt me afgenomen......
    Ik voel me er al 3 dagen nu gestrest door. Heb er harde buiken van. Zere kop en moe... bah....

Ik zit zwaar te twijfelen om mij per maandag ziek te gaan melden....

Wat zouden jullie doen?

7. mama2010

mama2010 Fanatiek lid

22 sep 2009
    2.409
    0
    0
    P&O
    Overijssel
    De meeste afspraken stonden in mijn arbeidsovereenkomst!

Maar omdat dit contract vanwege rechtswege afloopt, kunnen ze een nieuw contract met andere voorwaarden geven!

Wat een shitzooi....

8. Simba

Simba Fanatiek lid

21 jun 2006
    1.129
    19
    38
    Oei... dat is wel heel zuur voor je!

Ik begrijp eigenlijk niet waarom ze je salaris naar beneden aanpassen. Is dit omdat je ook minder uur gaat werken? Wat was hun reden hiervoor?

Ik weet natuurlijk niet in wat voor financiele situatie je zit en hoe belangrijk deze baan voor je is, maar je hoeft er natuurlijk niet mee akkoord te gaan. Je kan een 'tegenbod' doen (het zijn tenslotte onderhandelingen tussen 2 partijen) of gewoon niet akkoord gaan en een andere baan zoeken. Je weet niet hoe ze reageren als je niet akkoord gaat (of hebben ze voor jou makkelijk een vervanger?).

Ziek melden zou ik zelf niet zo snel doen, dat zou mijn eer te na zijn... Maar goed, kan me voorstellen dat je er wel goed ziek van bent.

9. manytroubles

manytroubles Actief lid

9 dec 2006
    357
    0
    0
    Ziek melden?
    Maar je bent toch niet ziek?

10. daphne78

daphne78 VIP lid

10 mei 2006
    7.311
    0
    0
    Nijmegen
    Het vervelende is dat ze dit mogen doen omdat het in de volksmond een verlenging heet maar in de praktijk een nieuw contract is.

Wat ik zou doen? Heel hard op zoek naar een andere baan, misschien zelfs de oude werkgever bellen!

Je gaat nu behoorlijk omlaag en de kosten voor kinderopvang worden wel degelijk veel hoger, je krijgt voor een tweede wel meer terug van de belasting, maar het is echt wel meer.

Je kan een nieuw voorstel maken, maar eerlijk gezegd geloof ik niet dat ze daar makkelijk in mee gaan. Ik zou contact opnemen met het UWV wat er gebeurd als je hier niet mee akkoord gaat.

11. mama2010

mama2010 Fanatiek lid

22 sep 2009
    2.409
    0
    0
    P&O
    Overijssel
    Ik had al bekken instabiliteit en veel harde buiken. Echter heb ik dit verzwegen omdat ik dit niet van invloed wilde laten zijn op mijn contract verlenging.

Alleen 2 collega's wisteren hier van.

Deel Deze Pagina