WW en WAZO

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Bosui, 2 apr 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Bosui

Bosui Nieuw lid

2 apr 2016
    2
    0
    0
    Beste UWV webcareteam,

Op dit moment werk ik als uitzendkracht en ben 12 weken zwanger. Ik verwacht dat ik per 15 april werkloos zal zijn. Ik heb dan 3 maanden WW rechten opgebouwd. Ik hoop uiteraard weer nieuw werk te kunnen vinden, maar moet toch even uitgaan van het slechtste scenario.

Mijn uitgerekende datum is 15 oktober. Volgens mijn telling kom ik 4 weken te kort om in aanmerking te komen voor de WAZO (uitgerekende datum valt 14 weken na beëindiging WW, net niet binnen de 10 weken grens).

Ik heb begrepen dat het vroeger mogelijk was om de WW maximaal 6 maanden op te schorten (bijvoorbeeld omdat je je niet beschikbaar stelt voor arbeid) zonder je WW rechten te verliezen, en deze dan weer te laten herleven. De WW is echter vorig jaar veranderd, en ik kan nergens duidelijkheid vinden of dit nog steeds het geval is in 2016.

Mijn vraag is dus of het mogelijk is om de WW op 15 april aan te vragen, deze vervolgens bijvoorbeeld 8 weken op te schorten om het daarna weer te laten herleven waardoor ik wel binnen de 10 weken grens val en recht heb op de WAZO?

Alvast bedankt voor het lezen en jullie antwoord!

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Bosui,

Dat lijkt me geen fijn vooruitzicht dat je momenteel hebt! Je wilt graag weten of het met het veranderen van de WW-regelgeving ook nog mogelijk is om je WW tijdelijk stop te zetten. Uit je verhaal begrijp ik in ieder geval wel dat je je al goed in het onderwerp hebt verdiept.

Het klopt dat je nog recht hebt op een WAZO-uitkering als je uitgerekende datum binnen 10 weken na het einde van de WW is. Als je je tijdelijk niet beschikbaar stelt voor werk, wordt de WW-uitkering beëindigd. Zodra je wel weer beschikbaar bent, kun je de WW laten hervatten voor de overgebleven duur, zolang je maar binnen 6 maanden na beëindiging weer beschikbaar bent.
    Mocht je je tijdens de WW tijdelijk volledig niet beschikbaar willen stellen, dan kun je dat doorgeven door een bericht naar je Adviseur Werk te sturen in de werkmap.

Ik hoop dat je vooruitzichten uiteindelijk toch wat rooskleuriger zijn dan dat ze nu lijken. Ik wens je in ieder geval nog een hele fijne zwangerschap toe!.

Met vriendelijke groet,
    Folkert
    UWV Webcare Team

3. Bosui

Bosui Nieuw lid

2 apr 2016
    2
    0
    0
    Beste Folkert,

Bedankt voor je antwoord! Dat biedt wel enige geruststelling. Ik heb nog 1 vraagje, is het nodig om een reden op te geven om de WW tijdelijk te stoppen door mij niet beschikbaar te stellen voor arbeid? Of mag dat zonder opgave van reden?

Nogmaals bedankt voor je hulp.

4. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Bosui,

Nee hoor, het is niet nodig om een reden op te geven wanneer je jezelf niet meer beschikbaar stelt voor de arbeidsmarkt.
    Een voorspoedige zwangerschap gewenst!

Met vriendelijke groet,
    Stella
    UWV Webcare Team

Deel Deze Pagina