Hoi, Ik had een vraagje mijn man zijn contract loopt bijna af(april) en nu heeft hij nog niets gehoord. Zijn collega kreeg 3 dagen voor einde contract te horen dat het niet verlengd werd. Nu is mijn vraag mag dit moet dat niet minimaal 1 maand ervoor zijn? Ik wil graag weten wat zijn rechten zijn als ze ook bij hem zolang gaan wachten. Want hij kan niets totdat hij weet hoe of wat. Alvast bedankt.
Beste Vogeltje, Alleen als een contract tussentijds wordt beëindigd, moet er een opzegtermijn worden gehanteerd. Hoe lang deze opzegtermijn is, hangt af van het contract of de CAO. In situatie van je man is echter geen sprake van tussentijdse contractbeëindiging. Het contract heeft een begin- en einddatum, en op de einddatum houdt het contract van rechtswege op. Het stopt dus automatisch, tenzij er van te voren een nieuw contract is aangegaan. Ik kan me goed voorstellen dat je man eerder wil weten waar hij aan toe is, zodat ander werk kan gaan zoeken of een uitkering aanvragen. Je man kan daarom misschien zelf bij zijn werkgever vragen of hij een nieuw contract kan krijgen. Actuele informatie over contractbeëindiging en het recht op WW vind je hier. Met vriendelijke groet, Robert UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare