Ik moet volgende week voor het eerst naar de gyn. Ik ben dan 29 weken zwanger. Nu ben ik benieuwd of je bij elke controle een echo krijgt bij de gyn?volgens de vk zal ik het wel krijgen omdat ik doorverwezen ben vanwege zw diabetes en groei 2 weken voor ligt. Hoe zijn jullie ervaringen?
Ik ben ook bij de gyn voor zwangerschapsdiabetes (in combi met mijn hashimoto) en ik krijg elke 3 weken een groei echo. Terwijl kindje mooi binnen de curves groeit nog altijd. Straks om de 2 weken groei echos..enz enz.. Hij voelt even hoe hoog de baarmoeder zit en dan de echo. Hij meet niets op. Luistert even via de echo naar het hartje, maar das meer voor ons. Echos zijn wel medisch zeg maar, onderdeeltjes van je kind worden gemeten. Hij laat mij niet moooie plaatjes van het gezichtje bv zien. hihih..maar het gaat ook om de groei...
Mijn ervaring is dat de gyn over het algemeen altijd het echo-apparaat aan zet. Tijdens mijn zwangerschappen zie ik alleen de gyn vanwege grotere risico's. Maar ze doen het allemaal net weer anders. De een meet meteen de beentjes, buikje en hoofdje en de ander kijkt alleen naar het algemene beeld. En het zal ook verschillen of je elke keer dezelfde arts hebt of elke keer een ander. Ik heb gemerkt dat ze graag dingen met eigen ogen willen zien en dus eerder een echo maken en meten wanneer ze je nog niet eerder hebben gezien dan wanneer ze je volgen gedurende langere tijd. En gezien jouw suikerziekte en je bent dan al 29 weken is de kans groot dat ze de groei goed in de gaten willen houden. En dus elke keer gaan kijken.
Bij beide zwangerschappen zit ik vanaf het begin bij de gyn, krijg elke controle een echo. Dat is dan weer het voordeel van de gyn.