Beste UWV webcareteam, Mijn situatie zit zo, ik ben 13 weken zwanger en door rug en bekkenklachten heb me sinds een week geleden ziek gemeld. Nog geen 5 werkdagen later wordt ik door het uwv gebeld en er werd naar mijn klachten en nog wat andere dingen gevraagd. Daarna hebben we afgesproken dat ik in augustus terug gebeld word. Krijg vandaag een brief van uwv waarin staat dat ik binnen uiterlijk een maand antwoord krijg of ik wel/niet een ziektewet uitkering krijg. Wat ik nou wel raar vind is dat het allemaal zo snel gaat en wat mijn vraag nou is op welke controles moet ik nou aanhouden aan die van uwv of die van mijn werkgever. Moet ik nu nog de hele dag thuis blijven i.v.m controle van uwv hoe zit dat allemaal? Mijn contract loopt tot 1 november 2011, wat dan als ik nog ziek ben en mijn contract word niet verlengt? Hoor graag van u. Met vriendelijke groet, RM
Beste RM, Je bent door je werkgever ziek gemeld bij UWV. In de komende vier weken beoordelen we of je recht hebt op een ziektewetuitkering en berekenen we de hoogte daarvan. Zodra dat klaar is krijg je een schriftelijke bevestiging. Controle Als wij een ziekmelding krijgen, wordt er altijd binnen een paar dagen een eerste controle gedaan. Dat kan telefonisch maar ook fysiek. Daarom moet je tot de eerste controle thuis blijven. De eerste controle is al geweest, dus je hoeft nu niet meer de hele dag thuis te blijven, tenzij de medewerker dit in het telefoongesprek heeft aangegeven. In augustus bellen we nogmaals om je gezondheid te bespreken. Ook krijg je misschien een uitnodiging voor het spreekuur van de verzekeringsarts van UWV. Hij moet beoordelen of je klachten daadwerkelijk het gevolg zijn van je zwangerschap. Je vraag over de controle door de Arbodienst van je werkgever kan ik niet beantwoorden. Ik raad je aan om hierover contact op te nemen met de Arbo of met je werkgever. Contract Als je contract per 1 november niet wordt verlengd, dan moet je werkgever een wijziging aan ons doorgeven. De Ziektewetuitkering wordt dan aan jou betaald. Zes weken voordat je bent uitgerekend stopt de Ziektewetuitkering. Je hebt dan namelijk recht op 16 weken Zwangerschaps- en bevallingsverlof (WAZO). Dit verlof moet je zelf aanvragen. Acht weken voor je bent uitgerekend kun je contact opnemen met UWV Telefoon (0900 9294) om het verlof aan te vragen. Als je een nieuw contract krijgt hoef je zelf geen stappen te ondernemen. De betalingen van de Ziektewetuitkering lopen dan gewoon door. Je werkgever vraagt voor jou de WAZO aan. Actuele informatie vind je hier. Met vriendelijke groet, Robert UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare