Hallo, Ik heb een misschien ingewikkelde vraag maar ga 'm proberen te stellen. Ik werk in het onderwijs en had nog geen vast contract omdat ik nog niet volledig bevoegd ben. Nu heb ik ontslag gekregen per 1 aug omdat de afspraak die we hadden gemaakt omtrend opleiding en de afronding daarvan niet gehaald is. Recht op WW? Heb daar bijna 4 jaar gewerkt. En andere vraag, nu ben ik dus gebelt voor een sollicitatie en mijn vraag is wanneer ben je nou precies verplicht zwangerschap te melden in het onderwijs? En daarnaast, meestal lopen de contracten vanaf 1 aug voor 1 jaar.... hoe zit het met proeftijd en hoe zit het met ontslag bijv in je proeftijd (bedoel dat ze besluiten niet verder te gaan) door bijvoorbeeld je zwangerschap? Mogen ze dus in de proeftijd stoppen op basis van melding van de zwangerschap? Ik weet namelijk niet hoelang de proeftijd is... ALS het 1 maand is... dan ben ik dus precies op de dag van einde proeftijd 12 weken. (het termijn van mijn zwangerschap is nog niet 100% zeker... kan niet langer zijn wel korter... dit weten we namelijk omdat het middels iui is). Maar goed ik ben dus onzeker als het gaat om wanneer vertellen en wat zijn risico's? Hoop gauw wat te horen, heb vanmiddag het gesprek. Groet Sjors
Beste Sjors, Als je contract niet verlengd wordt kun je aanspraak maken op een WW-uitkering. UWV beoordeelt je aanvraag en neemt binnen 4 weken een beslissing. Bij de beoordeling van je aanvraag hanteert UWV deze voorwaarden. Ik kan je niet in juridisch opzicht adviseren over het wel of niet melden van je zwangerschap. Je kunt dit navragen bij een rechtsbijstand, vakbond of het juridisch loket. Een werkgever kan tijdens de proeftijd zonder opgaaf van reden besluiten het dienstverband niet te willen voortzetten. Er hoeft dan geen opzegtermijn gehanteerd worden. Actuele informatie over afwijkende regels bij een WW-uitkering vanuit de onderwijssector vind je in deze brochure. Ik wens je veel succes met je sollicitatiegesprek. Met vriendelijke groet, Ella UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare
Ella dank vast voor de reactie! Mijn gesprek is super gegaan... ik ga ngo wel checken hoe en wat bij het juridisch loket. Ik hoor vrijdag 17:00 of ik aangenomen ben/word. Sjorsjette