wanneer is volgens jullie de tijd om een hond in te laten slapen?

Discussie in 'De lounge' gestart door wensdroom, 9 aug 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. wensdroom

wensdroom Fanatiek lid

18 okt 2012
    3.487
    1
    0
    heb wajong dus werk niet
    omg Lingewaard
    wij hebben een Appenzeller sennen hond. het is een gecastreerde reu en hij is 15,5 jaar. hij is oud, heeft geen kleur meer op zijn aftekeningen. Zijn vacht is niet glanzend meer maar dof. hij heeft staar en is zowat doof. ook poept hij regelmatig binnen op gewoon de plek waar hij ligt of net staat. plassen doet hij ook regelmatig binnen zelfs als hij net buiten is geweest kan hij zomaar binnen gaan staan plassen. hij heeft een bult op zijn tong en het eten van de brokken wordt minder, eet af en toe wat door de dag heen. drinken gaat nog prima.al doet hij het soms liggend. eten trouwen ook. hij kan moeilijk lopen en opstaan op gladde vloeren zoals tegels of laminaat lukt niet goed, en daar doet hij heel lang over. op een poot zit een bult. als hij eenmaal loopt is het goed, dan lukt het zelfs om een sprintje te trekken. hij blaft nog als er iemand binnenkomt en bekende kan hij nog komen begroeten. hij straat altijd op als er iemand binnenkomt of ook opstaat al gaat hem dat moeizaam af. hij lijkt geen pijn te hebben alleen wanneer je hem wil helpen met opstaan als zijn poten weg glijden op de vloer en het hem dan wat lastig af gaat piept hij wel eens als je hem vast pakt onder de buik. hij hijgt behoorlijk maar wanneer je dan zijn naam roept dan stopt hij daarmee.

je kunt echt zien en merken dat hij echt oud is. gemiddelde leeftijd voor dit ras is 12 jaar.

we twijfelen heel erg of we hem moeten laten inslapen of dat we het nog even aan moeten kijken. vind het heel moeilijk om te beoordelen of hij nog tevreden is met hoe hij leeft. Bekijk bijlage 342988

de linkse hond is een andere appenzeller die is 7 jaar de rechtse hond op de foto is dus de oudste hond en deze foto is van ong. 1,5 jaar
    terug.

wanneer vinden jullie dat het tijd is voor een hond om hem te laten inslapen?

2. chila

chila Niet meer actief

Dat is lastig, het liefst hou je hem natuurlijk nog bij je.

Ik persoonlijk zou een hond in laten slapen als hij pijn heeft of hij duidelijk niet meer lekker in z'n vel zit.

3. Babbs

Babbs Niet meer actief

Ik vind het moeilijk, ik zou denk ik advies van een dierenarts inwinnen. Het liefst wil je ze altijd bij je houden...als hij geen pijn lijdt en nog van dingen kan genieten zou ik het niet doen.

4. sasjuh

sasjuh Fanatiek lid

8 jun 2010
    2.558
    1
    0
    operator
    In mijn vel
    :(

Dit zijn nooit leuke beslissingen.
    In ieder geval sterkte gewenst.

Wat betreft de vraag wanneer: als de hond geen hond waardig leven meer heeft.
    Oftewel, als ie niet meer kan genieten van dingen en de pijn en zijn last de overhand heeft.

5. knap

knap Niet meer actief

Als zou ouderdom.s klachten de overhand gaan nemen en zijn doel en laten daar in belemmerd worden. Als hij steeds meer achter uitgaat. Dat je gaat twijfelen of hij geen pijn heeft.

Zou hem eens bij de dierenarts goed laten na kijken en van daar uit een beslissing nemen om het nog even uit te stellen of dat de tijd rijp is om afscheid te gaan nemen.

6. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent
    Het liefst hou je m bij je dat is begrijpelijk, hier onze labrador in laten slapen nadat ze echt amper meer kon lopen opgezette buik had amper meer at en dronk en dus duidelijk pijn had en geen plezier meer in het leven had.

7. lioness74

lioness74 Niet meer actief

Heel moeilijk.
    Ik zou met de dierenrts overleggen....als een beest pijn heeft zou het voor mij al niet moeilijk zijn.
    De tekenen die jij benoemd: doffe vacht, ontlasting en urine laten lopen, niet meer op kunnen staan, zijn denk ik ook wel tekenen dat het beest niet meer kan/wil...

Ik zou me afvragen of zn leven zo nog wel zin heeft....ik bedoel: jij weet hoe hij is over de dag gezien.
    Ik wens je veel sterkte/succes met de beslissing, want hoe oud een beest ook is, het is nooit leuk.

8. TrotseMamaVan

TrotseMamaVan Actief lid

12 jun 2013
    162
    0
    0
    NULL
    NULL
    Tja, moeilijk ... Ik zou hem in laten slapen, je hebt ong 15 jaar van hem mogen genieten en nu is hij op . Zo te lezen heeft hij geen waardig leven, hij schaamt zich vast als hij van alles laat lopen en dat ik ook niet leuk .

Sterkte met de komende tijd :(

9. moradora

moradora Fanatiek lid

6 mrt 2013
    1.310
    6
    38
    verzorgende
    Provincie Groningen
    hebben wij gehad met onze engelse bull.
    was 9 jaar, al 2 jaar helemaal blind, kon niet goed lopen, liet plas en poep vaak lopen op het laatst.
    het feit dat ze niet meer blij was gaf ons de doorslag.
    ze kwam niet meer knuffelen, reageerde niet echt als je binnenkwam, wilde met rust gelaten worden.

zijn hiermee naar de dierenarts gegaan en dit voorgelegd. eerst nog pijnmedicatie geprobeerd en afgesproken dat als wij dachten dat het niet meer hielp we zouden bellen om haar te laten inslapen. met medicatie ging het 2mnd beter maar toe ging het weer minder.
    hebben haar toen met pijn in ons hart in laten slapen om haar en ons verder lijden te besparen.

het is heel moeilijk maar kijk goed naar waar voor jullie de grens ligt. en ga daar niet overheen.

10. alamea

alamea Fanatiek lid

15 jan 2013
    1.270
    0
    0
    Heel herkenbaar, de hond van mijn vaders vriendin had precies hetzelfde, en keek ook nog vaak rond alsof ze niet meer wist waar ze was, wie ze was, en wie de mensen in het huis waren. Enige wat ze binnen kon houden was een mengsel van brinta, melk, en zacht hondenvoer

Dat zijn voor mij tekenen dat het voorbij is, de hond heeft op die manier geen fijn leven.

Dit is hoe het ook ging met andere huisdieren als ze ouder werden. Katten, cavia's, ratjes.

Veel dierenartsen die ik met mijn huisdieren heb gezien willen altijd eerst nog een oppeppend spuitje erin doen, wat slechts een paar dagen werkt. Soort van geldtrekkerij. Pas dan willen ze overgaan op inslapen.

11. Piepie

Piepie Fanatiek lid

17 jan 2013
    1.253
    1
    36
    Vrouw
    Zuid Holland
    Onze catalaans herdertje plaste ook in huis toen hij die leeftijd had, bleek dus dat hij een blaasontsteking had en wij dit nooit opgemerkt hadden omdat hij altijd veel plaste. Ook hij was blind en doof maar wist zijn weg te vinden in huis. Hij had geen pijn of wat dan ook en was heel erg lief. Wij hebben hem moeten laten inslapen met pijn in ons hart toen hij een hersenbloeding kreeg waar hij niet van herstelde.

Vandaag kon ik weer drollen ruimen in de huiskamer van onze andere herder ( ben zo blij met de plavuizen ) en plassen doet ze soms boven en daar hebben we laminaat. Nu zitten alle deuren boven dicht zodat ze daar geen kans meer toe krijgt. Ze is pas 6 en is verder harstikke gezond, dus je snapt dat ik hier wel van baal:(

12. pinter

pinter Fanatiek lid

9 jan 2010
    4.015
    1
    36
    noord limburg
    Zodra hij pijn heeft en geen waardig leven meer heeft.

Vroeger had ik een hondje van 12 jaar wat van de bank sprong en ineens bleef hij liggen.
    Hij was aan zijn achterkant verlamd geraakt en kon niks meer.
    Met moeite probeerde hij zich aan zijn voorpootjes vooruit te trekken maar hij miste de kracht....
    Een dag later heb ik hem uit liefde voor hemlaten inslapen.
    Hij zat altijd in de tuin,als de auto werd gewassen ging hij erin liggen,het was een ondeugd en een druktemaker eerste klas.
    Zijn toekomst zou er na het ongeluk uitzien als opgesloten in een hokje liggen met een catheter want hij kon niks meer behalve eten en drinken.

Dit gunde ik mijn boefje niet en met veel verdriet heb ik hem laten gaan....

13. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    Als ze onnodig pijn moet leiden.
    Geen zin meer heeft in het leven, lusteloos, moe en nog amper kan lopen door bijv ouderdom.
    Ziekte die niet te genezen is en enkel met medicijnen het leven kunt verlengen maar niet kunt beter maken. Bijv kanker

Het leven moet vooral leuk zijn, als ze hun zin in het leven verliezen, hulp nodig hebben bij eten/drinken,, lusteloos is en niet meer wat wat voor en achter is zou ik zeggen help de natuur een handje

14. pardoes

pardoes VIP lid

15 apr 2009
    7.663
    1.426
    113
    Zolang de hond nog gelukkig is en tevreden met zijn bestaan en niet teveel,pijn heeft mogen ze blijven maar zodra ze pijn hebben en duidelijk geen zin meer houd het echt op.
    Maar het blijven moeilijke keuzes, heb hier ook 2 oudjes, 14 en 12 en de oudste is zo goed aks doof, begint slechter te zien, valt af en we weten dat hij teelbalkanker heeft al sinds november weten we dat, maar hij is nog altijd vrolijk een echte knuffel speelt nog vaak met de andere hond en met Quinten en hefet duidelijk ngo plezier en zolang dat zo is en hij gene pijn heeft is het goed, tuurlijk merk je veranderingen hij lag en stond hele dagen bij me als ik een stap zette deed hij dat ook nu zoekt hij vaker de rust op en ligt lekker buiten, maar als ik dan zie hoe vrolijk hij nog is mag hij zeker blijven ;). Ik denk dat je het wel voelt als de dag komt dat je denkt en nu kan het niet meer, vaak zegt de blik in de ogen van je hond dan genoeg.
    Veel sterkte

15. kimmmmberly

kimmmmberly Bekend lid

9 mrt 2011
    894
    0
    0
    leeuwarden
    voor mij zou het einde oefening zijn als de hond pijn heeft, of duidelijk niet meer bij de tijd is.
    als hij gewoon oud is zonder pijn enz, tsja dan is de keuze lastig. ik denk dat je het wel aan voelt wanneer het echt tegen het einde aanloopt.

16. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.696
    2.511
    113
    Wij hebben onze hond 4 jaar geleden laten inslapen omdat we verder lijden wilden besparen. Hij was 11 jaar (Sint Bernard), maar nog altijd even opgewekt. Ze bleek na onderzoek door de dierenarts, een hartritmestoornis te hebben en vocht in haar longen waardoor ze het benauwd had. De dierenarts zei dat het met medicatie nog even gerekt kon worden, maar dat het net zo goed nog maar een week kon duren. Die week erop zou het boven de 30 graden worden. Dat zou voorhaar heel erg zwaar worden. We hebben haar toen met pijn in het hart laten inslapen.

Het is een moeilijke beslissing en je weet nooit of je er echt goed aan doet, maar de beslissing wordt altijd genomen uit liefde voor het dier.

17. angel229

angel229 Niet meer actief

Familie van me hebben hun bearded collie laten inslapen toen hij niet meer kon lopen. Hij was op dat moment een jaar of 16-17. Dus al erg oud voor een beardy. Hij had al allerlei kwaaltjes zoals blind, doof, knobbels, ze pepten hem op met glucosamine voor de gewrichten. Het niet meer kunnen lopen over het erf van de boerderij was de druppel. Vreselijk moeilijk maar wel beter!

18. captain

captain Niet meer actief

Als hij niet meer wil zelf, maar waarschijnlijk zal jullie hond in ene keer weg zijn, van ouderdom.
    Alleen als er zoveel pijn is, niet meer eet, op 1 punt blijft en gewoon laat zien dat hij niet meer wil, is het zijn tijd, en is het aan jou om zo eerlijk te zijn hem te helpen, maar als opruimen van plas en poep het enigste is, hij nog mensen begroet en zelfs nog sprintjes trekt, heeft hij het nog super bij jullie.

Vertrouw op je instinct en vertrouw op je hond, als het moment daar is, weet je het gewoon, kan het niet uitleggen, maar als het moment daar is weet je exact wat ik je probeer uit te leggen.
    (hopelijk gewoon van ouderdom)

19. Bambi93

Bambi93 Fanatiek lid

4 apr 2013
    1.173
    0
    36
    Wij hebben vroeger onze bobtail laten inslapen omdat hij niet meer zelfstandig kon opstaan, lopen moeilijk ging en hij amper at. Hij was 12 toen. Mijn oma haar kees met 13 jaar omdat hij kanker had en veel pijn had. De kat daarentegen had veel meer kwaaltjes maar was nog perfect gelukkig en pijn vrij, zij is in maart gestorven vlak na haar 20e verjaardag. Ze lag gewoon dood smorgens op haar favo plekje.

Mijn grens is pijn en onwaardig leven.

20. Suzzert

Suzzert Fanatiek lid

12 mei 2012
    3.340
    4
    38
    Rotterdam
    De hond van mijn ouders is 18 geworden en hebben ze hem laten inslapen omdat hij zijn eigen mand ging bevuilen. Dit is erg onnatuurlijk voor een hond. Dus hebben ze dat besloten. Je merkte ook dat hij ongelukkig was. Hij kon niet meer goed lopen en hij was niet meer vrolijk en wilde met rust gelaten worden. Hij is ook wel erg oud geworden

Deel Deze Pagina