Ik controleer elke maand mijn borsten alleen nu nog niet sinds zwangerschap/bevalling. Ze krijgt in de ochtend nog wat BV dus dan is het al niet betrouwbaar met de klieren. En rondom eisprong en menstruatie doe ik het ook niet omdat het dan wat meer gezwollen is.
Niet genoeg. N is mijn rechterborst lastig omdat daar een huidziekte opzit en die verhard de huid en het weefsel eronder. Dus daar voel ik van alles hards en heeft het vaak geen betekenis.
Wel regelmatig maar zou vaker moeten. Net even de link bekeken en ik doe het gelukkig wel op de juiste manier..
Doe het niet... Heb nee gestemd, maar ik ga toch controleren. Ik vind borstkanker, en eigenlijk kanker in het algemeen, zoiets engs. Best raar dat ik dit nooit controleer
ik voel altijd wel... maar voel dan ook altijd iets raars.. ik voel eigenlijk allemaal bultjes en knobbels...
Jawel. Ik heb in het verleden kanker gehad (geen borstkanker) en. I ben altijd bang dat ik het nog een keer krijg. Maar ik kan het doordat ik borstvoeding geef wel moeilijker voelen.
Zelf herken ik niet wat een klier is of iets anders, dus zelf voel ik wel eens maar het zegt me weinig. En ik heb sowieso gevoelige/pijnlijke borsten dus dat is niet snel een indicatie voor mezelf of het zelf te controleren. Ik laat mijn huisarts het een keer of 3-4 per jaar controleren, zij heeft er uiteindelijk toch het meeste verstand van. Dat heeft ze nog zo'n week of twee geleden gedaan, dan voelt ze meteen ook bij mijn oksels.
Ja, ik controleer mijn borsten om de dag onder de douche. Ik heb namelijk een vergrote kans op borstkanker aangezien het veelvuldig in mijn familie voorkomt . Dit is onderzocht in AvL en ik moet sowieso vanaf mijn 40-ste elke jaar gecontroleerd worden in het ziekenhuis. Ik moet zeggen dat ik mij afvraag of ik het zou voelen wanneer ik knobbeltje heb. Ik voel namelijk van alles (kliertjes e.d.). En bij mijn moeder (tweemaal) via bevolkingsonderzoek ontdekt, waren niet voelbaar.
Ja iedere dag eigenlijk.. Heb paar maanden geleden borst echo gehad omdat ik iets voelde..was klierweefsel. Nu nog iedere dag bang dat het wat.anders is. (Ben hypochonder)
Yup ik doe het wel.. komt ook omdat borstkanker bij ons in de familie voorkomt.. en heb idd ook genante lijven zitten kijken. Vind het altijd een beetje 'ranzig' dat die artsen soms niet eens handschoenen dragen!! Maar ik ben dan ook al gauw vies van iets hahaha
ja doe t elke keer als ik onder de douche sta is gewoonte geworden omdat er in mijn fam veel borstkanker voort komt en er in mijn omgeving al de nodige mensen mee geconfronteerd zijn en laat omdat ze ook nooit controleerde
Ik doe het ook regelmatig, gewoon als ik onder de douche sta. Maar ik word ook al 2 x per jaar gecontroleerd vanwege (een andere) kanker in het verleden. Jaarlijks dus ook al een borstfoto (en indien nodig maken ze een echo)