Hallo. Ik zit met een vraag in m'n maag. Ons zoontje is met 32 weken in een stuit gaan liggen. uiteindelijk is hij met een geplande ks geboren. Een tijdje terug moesten we op controlle komen bij de ka om zijn heupjes na te kijken (weet niet de exacte benaming hiervoor) Nadat de ka ons zoontje bekeken had werd ons verteld dat alles goed was. Een tijdje daarna hadden we een afspraak bij het cb en we hadden het over inbakeren of het gebruiken van een puckababy. Wij vertelde dus dat de ka de heupjes goed gekeurd had. Waardoor het cb vroeg hoe ze dit gezien hadden via een echo of een scan?? Dus vertelde dat ze dit allebei niet gedaan hadden maar gewoon zo gekeken. Verteld het cb mij dat hun dan niet gingen inbakeren want zoiets kun je niet zo zien. Dus nu na een lang verhaal. Hoe is de controlle bij jullie gegaan?? Hebben jullie een echo of scan gehad bij jullie kindje?? Of hebben ze bij jullie ook alleen zo gekeken?? Begin nu ontzetend te twijfellen.
Hier dan geen kindje wat in stuit lag maar wat gecontroleerd moest worden wegens het feit dat ik zelf heupdysplasie heb gehad. Binnen 3 weken na de geboorte konden we naar de heupjespoli daar kijken ze snel op het oog of ze grote afwijkingen zien. Dan moet je echt denken aan een heup uit de kom oid, meer kunnen ze niet zien. Na 4 maanden moesten we een foto laten maken (eerder kon niet omdat het kraakbeen dan nog niet goed is gevormd en je dus niets ziet op de foto), en erna gelijk door naar de orthopeed. Er zijn ook ziekenhuizen die er voor kiezen om eerst een echo te maken, maar als deze het vermoedde van hd bevestigd moet je als nog een foto maken vandaar dat ons ziekenhuis er altijd voor kiest om gelijk een foto te maken. Onze orthopeed vertelde inderdaad dat behalve familiare hd, het ook vaker voorkomt bij tweelingen en kindjes die in stuit hebben gelegen. Als ik jou was zou ik naar de ha of kinderarts gaan als je daar nog loopt en om een verwijzing naar de orthopeed vragen. Succes in elk geval!
hier heeft de ka gekeken en we hoefde ons vooral geen zorgen te maken alles was in orde onze dochter was goedgekeurd ook een stuitligger het eind resultaat was dat ze geen heupkop en geen kom had aangemaakt dus tracktie,gipsbroek,spreidbroek en ik heb wel ingebakerd maar had ik alles geweten natuurlijk niet
Bedankt dat jullie zo snel reageerden. Vreemd zoveel tegenstrijdige werk methodes. Volgende week wordt ik gebeld door de ka ivm met behandeling van reflux en dan ga ik het zeker nog eens aankaarten. Lijkt me niks als je denkt dat alles goed is en dan alsnog iets mankeert. @mirell hoe ontdekten jullie dat er toch wat mis was met de heupjes van jullie dochtertje??
Mijn dochter is ook via een geplande keizersnede geboren ivm stuitligging. Bij ons is ook via een echo gekeken. Voor zover ik weet is dit wat ze altijd doen bij stuitliggertjes Ik heb voor de echo wel een puckababy gebruikt daar ik niet wist dat dit eventueel kwaad zou kunnen. Gelukkig was bij mijn meisje alles in orde
Onze dochter heeft heupdysplasie. Het is echt alleen met een echo vast te stellen. Bij jonge baby's zijn foto's niet betrouwbaar, omdat het bot nog niet uitgehard is. En oefeningen met de heupen zeggen echt niks, bij onze dochter dachten ze ook dat er niks aan de hand was.... Overigens mag je een puckababy wel gebruiken bij dysplasie, omdat de beentjes niet vast zitten en daar gaat het om. Bij inbakeren met doeken zijn de beentjes niet goed te bewegen en dat mag niet bij heupafwijkingen.
Hier na stuit vanaf week 26, na de geboorte gecheckt met een xray en echo met een spreidbroek als gevolg. Controles altijd met een xray. Op het oog en met oefeningen was er niks aan de hand. Op de foto was echter een lichte afwijking te zien
Hier ook met 32 weken via spoed keizersnee en de heupjes met een echo nagekeken omdat met het blote oog verschil te zien was qua beenlengte. Ik denk dat een ka goed in kan schatten of het wel of niet goed zit als hij zou twijfelen dan zou hij vast een zeker een echo laten maken. Heeft hij ook fysio gehad of iets? Nooit geweten van het inbakeren/puckababy heb dat altijd wel gedaan wat slecht zeg mogen ze rer wel bij vermelden! CB zei ook niets
Mijn zoontje lag ook in een stuit en ben dmv keizersnede bevallen. Na 2,5 maand moest ik een echo van zijn heupjes laten maken, dit was standaard volgens mijn ka als een kindje in stuit heeft gelegen. Gelukkig is alles goed bij hem.....
Op het oog kijken zegt echt niets, zelfs bij de speciale heupjespoli in het LUMC waar ze heel de dag dus niets anders doen dachten ze dat de heupjes van mn zoontje goed waren. Op mijn aandringen toch een foto gemaakt, met een half jaar spreidbroek als gevolg...
Ie dat jullie ook de controlle bij een umc hebben gehad. Wij hadden het bij umcn nijmegen. Puckababy mag idd gelukkig wel. Ben achteraf wel blij dat het cb dus niet wilt inbakeren zolang er geen foto's gemaakt zijn.
Hier ook controle gehad. Dochter is lag niet in stuit, maar heupdysplasie zit in de fam. In eerste instantie keken ze gewoon op t ook (CB). Die heeft ons doorverwezen naar t ZH, en daar hebben ze ook eerst gekeken, en toen een foto gemaakt. Mijn dochtertje heeft van mnd 3 tot mnd 6 een spreidbroekje gehad. Bij mij hebben ze niet gekeken na de geboorte (lag in stuit), maar pas toen mijn zusje (10 jaar later) geboren werd en bij haar heudysplasie werd vastgesteld. toen was het te laat om mijn heupen nog te redden, of ik moest een operatie ondergaan. Niet gedaan, en heb nu nog altijd last van het feit dat mijn heupen niet goed staan.