Convenant openbreken

Discussie in 'De lounge' gestart door wanna be a mama, 23 mrt 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. wanna be a mama

wanna be a mama Bekend lid

16 mei 2011
    728
    1
    16
    Mijn ex heeft sinds kort een nieuwe vriendin. Sinds die tijd is hij volledig omgeslagen. We konden hiervoor nog behoorlijk goed door 1 deur. Sinds zij in zijn leven is gaat de communicatie via e mail. Ik heb meerdere keren aangegeven met hem te willen praten. Dit slaat hij keer naar keer af. Ik krijg dreigmailtjes, hij geeft aan dat dit alles mijn schuld is en dat hij niet meer met me gezien wil worden en dus ook niet naar gezamelijke bijeenkomsten van de kinderen. Zoals 10 minuten gesprekken, sport enz. Wel wil hij elk papiertje over hun hebben en alle informatie. Hier heeft hij natuurlijk recht op, maar keek er eerder nooit naar om.
    Hij wil zig niet aan afspraken houden in het ouderschapsplan zoals jaarlijkse verhoging alimentatie, de communicatie tussen ouders en de omgangsregeling. Deze staat op om het weekend en feestdagen en vakanties gesplit.
    Hij wil de kinderen dit weekend hebben, maar het is mijn weekend. Ik heb aangegeven dat hij ze zondag kan ophalen omdat dat eerste paasdag is. 2e zijn ze bij mij.
    Ook staat er dat ouders niet meer dan 10 km bij elkaar vandaan mogen wonen. Ik ben vorig jaar verhuisd, 30 km verderop. Dit omdat er geen woningen waren in de buurt en ik deze toegewezen kreeg. Dit is allemaal in overleg gebeurt. Hij is ook vaak hier geweest en we hebben zelfs samen de school hier bezocht en voor getekend. Onze zoon begint daar volgende week. Ik heb hier inmiddels een sociaal leven en een vangnet opgebouwd. Dochter gaat naar psz hier en zoon bijna naar school. Hij wil deze hele verhuizing terug draaien.
    Hij wil nu dus het convenant laten openbreken om de omgangsregeling uit te breiden, minder alimentatie te betalen en de verhuizing.
    Wie heeft hier zoveel verstand van en kan mij vertellen inhoeverre hij in zijn recht staat en dit zou kunnen winnen?
    Ik reageer inmiddels niet meer op zijn mails en sta op het punt een advocaat erbij te betrekken.

2. Caithy

Caithy Fanatiek lid

8 feb 2013
    3.713
    1.060
    113
    Lastig want in het convenant staat ook dan jullie niet 10 km uitelkaar mogen verhuizen en dat heb je wel gedaan. Heb je ergens staan dat hij dit ok vindt?

Ik zou er ook een advocaat opzetten vooral omdat er veel emoties bij komen kijken.

3. wanna be a mama

16 mei 2011
    728
    1
    16
    Ik heb genoeg bewijs dat hij veel tijd hier heeft doorgebracht en samen getekend voor de school hier. Ook omdat hij toen ons koopjhuis heeft overgenomen, wat in het convenant beschreven staat, was het van belang dat ik zsm een huurhuis vond.

4. wanna be a mama

16 mei 2011
    728
    1
    16
    Verder nog iemand die hier wat van weet of ervaring in heeft?

5. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Niet twijfelen, maar de advocaat even bellen.
    Blijf in je toon naar je ex kalm en zakelijk. Laat je niet opnaaien. Je hebt al veel aangegeven mee te willen werken en je bent ook niet star in je afspraken (het is jouw weekend, maar hij mag de kids zondag wel ophalen). Vooral die meewerkende houding blijven houden.

Wat het covenant betreft, misschien kun je aangeven wel opnieuw om tafel te zitten, als dit op een normale manier kan. Dat het oude covenant blijft gelden, zolang er niks nieuws ondertekend is. En bij de nieuwe onderhandelingen hoef je natuurlijk niet het onderspit te delven. Misschien is het wel redelijk, dat hij minder alimentatie gaat betalen (dat weet ik niet). Het lijkt me verder helemaal niet vreemd als hij de omgangsregeling wil uitbreiden. Ik ken jullie situatie niet, maar ik weet zo snel niet waarom je daar niet in mee zou willen gaan. Bedenk van tevoren ook wat voor aanpassingen aan het covenant JOU dan beter uit zouden komen. Dit kun je gebruiken voor onderhandelingen. Je hoeft natuurlijk niet alleen te geven ;)

Ik heb hier de omgekeerde situatie meegemaakt... Mijn zwager is behoorlijk genaaid bij de omgangsregeling. Zijn ex wil absoluut niks aanpassen. De regeling is opgesteld toen ons nichtje een baby was. Nu is ze bijna 7 en haar hele leven ziet er anders uit. Mijn zwager is o.a. genaaid, omdat zijn dochter op zaterdagochtend op sport of een clubje of zoiets zit. Dus ook in 'zijn' weekend. Is hij dus die zaterdagochtend kwijt. Ook houdt zijn ex heel strak vast aan de weekenden en hierin is geen flexibiliteit als er feestdagen zijn. Zo was een aantal jaar geleden het weekend voor kerst 'zijn' weekend en hij had zijn dochter ook op 1e Kerstdag, wat op een dinsdag viel. Er zat één maandag tussen, dus. Had hij gevraagd of zijn dochter dan ook die maandag mocht blijven, maar dat mocht absoluut niet.

Als hij nu opnieuw een covenant zou op mogen stellen, dan zouden sowieso de feestdagen en vakanties heel anders verdeeld worden. Niet eens méér voor hem, maar anders verdeeld. Op deze manier kan zij het altijd zo draaien, dat het voor hem nadelig uitkomt en hij zijn dochtertje minder ziet.

Oja, als de verjaardag van haar nichtjes en neefjes in zijn weekend valt, dan krijgt hij haar niet mee, want die verjaardagen zijn toch oh zo belangrijk.
    Andersom geldt dat niet. Als mijn jongens jarig zijn, kan zij er bijna nooit bij zijn. :(

6. Madelie

Madelie VIP lid

14 jun 2014
    11.473
    8.734
    113
    Gewoon het LBIO inschakelen als hij de kinderalimentatie en/of de indexatie niet wil betalen. Dan vorderen zij het voor je.

En als hij getekend heeft voor die school gaat hij het nog lastig krijgen m.b.t. jouw verhuizing. Hij heeft daarmee feitelijk toestemming gegeven.

7. doedel

doedel Bekend lid

7 sep 2015
    740
    36
    28
    NULL
    NULL
    Ik zou er idd een advocaat op zetten! en alle communicatie nu via mail laten verlopen dan heb altijd zwart op wit.

8. Kuki

Kuki Fanatiek lid

12 dec 2006
    3.195
    225
    63
    Gelderland
    Inderdaad advocaat benaderen, evt. via Juridisch Loket zodat je een korting kan krijgen op de eigen bijdrage, mocht je voor een toevoeging in aanmerking komen. Ik werk zelf al jaren op een advocatenkantoor en 75% van onze zaken betreft echtscheiding en gezag/omgang. Sowieso heb je een advocaat nodig in personen- en familierechtzaken, mocht het tot een gang naar de rechter komen.

9. jessy77

jessy77 VIP lid

9 aug 2007
    8.640
    5.947
    113
    Beetje voorbarig. Het zou nl best eens kunnen dat haar ex minder alimentatie mag betalen aangezien er vorig jaar een hoop gewijzigd is. Doordat het KGB zo ontzettend omhoog gegaan is en het fiscaal voordeel afgeschaft is kan dat van invloed zijn op de hoogte van de kinderalimentatie waardoor laatsgenoemde lager uitvalt. Ik zou het heel goed snappen wanneer haar ex om een herberekening zou vragen.

10. wanna be a mama

16 mei 2011
    728
    1
    16
    Dank jullie voor de reacties. De alimentatie is vorig jaar maart vastgesteld door mediation. Dit is een bedrag van 190 euro voor 2 kinderen. En eerlijk dat geld kan me nog haast gestolen worden. Ik wil gewoon dat hij normaal doet.
    Ik heb zojuist een advocaat gesproken en heb hier volgende week een afspraak mee.
    Nijn ex eist nu de kinderen aankomend weekend. Dit is mijn weekend, hij mag ze 1 paasdag, want feestdagen worden gesplit. Maar hij blijft doordreigen. Ik reageer niet meer tot ik de advocaat gesproken heb.
    Ik heb echt al heel veel toegegeven in het verleden. Nu mag het een keer van zijn kant komen. Hij houdt zich niet aan de afspraken en wil niet communiceren op een normale manier.
    En van die verhuizing dat dacht ik dus ook, dus ben benieuwd hoe dit eindigt. Ik ben niet van plan mijn kinderen elk weekend naar hem te brengen als ik werk en de kinderen naar school gaan. Ik heb ook recht op vrije tijd met ze toch?
    Dan laat hem ook maar iets inleveren en de woensdagmiddag met ze doorbrengen. Ook overige vrije dagen heb ik nooit moeilijk om gedaan.

11. Madelie

Madelie VIP lid

14 jun 2014
    11.473
    8.734
    113
    Niks voorbarig. Hij kan om herziening van het bedrag vragen, dan wordt er een herberekening gemaakt.
    Maar tot die tijd moet hij gewoon betalen zoals is afgesproken. En daar hoort de indexatie ook bij.

12. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

23 jun 2014
    7.299
    6
    38
    Ik zou niet praten over 'ik heb toch ook recht op vrije tijd met ze'. Jullie kinderen hebben recht. Recht op twee ouders die hun stinkende best doen voor hun kinderen. Jullie hebben allebei vooral plichten. De plicht om het zo goed mogelijk te doen voor jullie kinderen.

Mijn man heeft Co-ouderschap. Wij hebben de kinderen elke donderdag, vrijdag en zaterdag en om/om de zondag. De ene week zijn ze dus 3 dagen hier en de andere 4. Zijn ex heeft ze dus nooit op vrijdag en zaterdag, behalve in vakanties. Dit was de manier waarop zij samen het konden regelen. Als zij beiden waren gaan denken in 'maar ik heb toch recht op...' dan was het vast uitgelopen op ruzie. Nu hebben ze gedacht en gehandeld in het belang van de kinderen.

13. Anne09

Anne09 Fanatiek lid

11 aug 2011
    1.291
    57
    48
    Probeer zo zakelijk mogelijk te blijven. Door te dreigen etc. hoopt hij enkel dat jij ook emotioneel gaat reageren. Gewoon aangegeven dat ze dit weekend bij jou zijn en dat ze 1e paasdag komen.

Heb je ergens in een smsje, mail of iets dergelijks bewijs dat hij ingestemd heeft met de verhuizing. Je staat wel wat minder sterk als je het convenant zelf gebroken hebt. Advocaat is een goede zet. Eventueel zouden jullie opnieuw kunnen onderhandelen over het convenant als je dat wil. Als hij gaat samenwonen zou de alimentatie ook omhoog kunnen gaan gezien hij minder bij hoeft te dragen in de vaste lasten en dus meer draagkracht heeft voor alimentatie. 190 lijkt me inderdaad ook niet heel veel voor twee kinderen.

14. wanna be a mama

16 mei 2011
    728
    1
    16
    Dat snap ik allemaal. Maar is het dan bevordelijk voor de band van moeder en kinderen als ze alleen maar de moetjes samen hebben en geen leuke dingen kunnen doen samen? Ik vind dat vader dan maar een werkdag in moet leveren en niet alleen de weekenden eisen. Of is dit dan heel onredelijk?
    En geloof me ik doe alles voor de kinderen. Maar ze komen na een weekend volledig uitgeput terug. Ze gaan elke dag overal heen op visite en dagjes uit. Ze krijgen geen tijd van rust. En dat gaat niet goed als ze straks ook nog een volledige week naar school moeten.

15. wanna be a mama

16 mei 2011
    728
    1
    16
    Er zijn appjes genoeg waarin hij vraagt of hij weer bij ons mag slapen, foto's van tijden die we samen hebben doirgebracht hier. En natuurlijk de school die we samen gekozen hebben hier.

16. jessy77

jessy77 VIP lid

9 aug 2007
    8.640
    5.947
    113
    Ik zie nergens staan dat hij niet betaald, enkel dat hij de hoogte wil laten aanpassen. Zolang hij alleen maar zegt het niet meer te willen maar wel gewoon netjes doet dan heeft LBIO niets mee van doen. Betaalt hij niet dan wordt het idd een ander verhaal.

17. jessy77

jessy77 VIP lid

9 aug 2007
    8.640
    5.947
    113
    Het inkomen van zijn nieuwe vriendin zal niet van grote invloed zijn aangezien de kinderen niet hun hoofdverblijf bij hun hebben.
    Het zou wel anders zijn in het geval dat zijn nieuwe vriendin bv wel een kind heeft dat bij hun inwoont want dan heeft hij ook naar dat kind onderhoudsplicht toe en de wet schrijft voor dat alle kinderen uit het oude en nieuwe gezin evenveel krijgen dus dat is een reden om de alimentatie te herzien.
    Het is iig altijd verstandig om het allemaal uit te laten zoeken want als er iets heel complex in elkaar steekt dan is het wel kinderalimentatie. Hartstikke groot grijs gebied is het..

18. wanna be a mama

16 mei 2011
    728
    1
    16
    Dit hele gedoe gaat mij niet zozeer om de alimentatie. Hij blijft mailen. Gewoon een spelletje. Hij gooit nu alles op de afstand. Hij mag de kinderen eerste paasdag gewoon ophalen. Zegt hij vervolgens dat ik ze maar op 10 km afstand van hem moet brengen naar een station en hij ze daar oppikt (really?)Dus ik zeg dat ik ze wel naar hem breng en hij ze fan tetug brengt. Waarop hij weer antwoord dat in het belang van de kinderen ik zr moet brengen rn ophalen omdat anders de omschakelingstijd te kort is.
    Dit gaat niet meer om het belang van de kindrren, maar ern machtsstrijd vanuit hem.
    Ik heb maar geantwoord dat ik niet inzie hoe dit alles in het belang van de kinderen is en ik eerst overleg met mijn advocaat.

19. pinguin72

pinguin72 VIP lid

7 jan 2006
    7.832
    1
    38
    Blijkbaar werkt de omgangsregeling niet meer voor hem en zou hij degene moeten zijn die jou uitnodigd om samen met een mediator een andere oplossing te vinden. Als hij meer tijd met de kids wil zou een doordeweekse dag niet uit moeten maken.
    Wat staat er in het convenant over halen en brengen? Dan zou ik me daar aan houden.
    Hij lijkt inderdaad een spel aan t dpelen te zijn. Triest want hij zou die energie beter in zn kindjes kunnen steken.

Sterkte meid

20. pinguin72

pinguin72 VIP lid

7 jan 2006
    7.832
    1
    38
    dubbel!

Deel Deze Pagina