Intex zwembad, wat heb je nodig?

Discussion in 'De lounge' started by luca75, Apr 16, 2020.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. luca75

luca75 Fanatiek lid

Aug 14, 2013
    4,864
    3,500
    113
    Ik wil een frame zwembad van intex kopen.

Wat heb ik allemaal nodig behalve het bad? Ik zie door de bomen het bos niet meer. Chloortabletten, drijver, pomp, chloorschok, algenmiddel enz.

Gebruiken jullie dat allemaal? Hoe doen jullie het onderhoud en maakt de pomp veel lawaai?

2. Lils

Lils Bekend lid

Sep 11, 2017
    614
    648
    93
    Female
    Wij hebben er een pomp bij (het lawaai valt wel mee en hij hoeft ook geen 24/7 aan) een dobber met chloortabletten en een schepnet. Wij hebben hier genoeg aan, gewoon mooi schoon water, maar het hangt er ook vanaf hoe groot je zwembad is en hoe lang je m wil laten staan. Oh, en we hebben een afdekzeil, zo komt er sowieso een stuk minder troep in je water.

3. Lils

Lils Bekend lid

Sep 11, 2017
    614
    648
    93
    Female
    Oh en nog een tip, als je een pomp erbij neemt denk er dan aan dat je de cartridge regelmatig moet vervangen. Wij hebben gemerkt dat die cartridges vaak halverweg de zomer overal zijn uitverkocht, dus ik zou er meteen een aantal mee bestellen.

Spectre likes this.
  4. Spectre

Spectre VIP lid

Nov 5, 2015
    19,819
    18,535
    113
    Female
    Sowieso een pomp, filtert het water schoon. Wij hebben verder nog:
    -zwembad stofzuigertje
    -solar verwarmingsmat
    -solar afdekzeil
    -gewoon afdekzeil voor het zwembad
    -chloor tabletten
    -ph meter (goedkopere versie, de dipsticks)
    - ph+ en ph-. Alleen hebben we ph+ en ph- helemaal niet gebruikt vorig jaar..

iedere dag heeft de pomp wel aan gestaan en ging er chloor in het zwembad.
    Na een regenbui is het wel aan te raden om de ph even te meten..
    Zwembad stofzuiger kan ik je wel echt aanraden omdat er altijd wat viezigheid op de bodem achterblijft

5. luca75

luca75 Fanatiek lid

Aug 14, 2013
    4,864
    3,500
    113
    Dank je voor de tips
    Ik wil er een van 3.66 doorsnee (rond)

Gebruik jij ook teststrips om dr ph waardete meten?

6. luca75

luca75 Fanatiek lid

Aug 14, 2013
    4,864
    3,500
    113
    Bedankt voor de tips

Heb je ook wel eens extra chloor moeten toevoegen. Zie van die bussen chloorschok op de site staan.

Hoe lang laat je de pomp draaien? Heb een buurman die niet tegen bromgeluiden kan.

7. Spectre

Spectre VIP lid

Nov 5, 2015
    19,819
    18,535
    113
    Female
    Jammer voor de buurman hahah:| als de hele dag in het water is gezwommen dan staat de pomp wel een paar uur te draaien. Soms overdag ook omdat de solar mat aan onze pomp gekoppeld zit om het water te verwarmen.

Áls er de hele dag niet in is gezwommen dan misschien een uurtje.

Chloor shock heb ik geen ervaring mee. Wij gooien er gewoon chloor tabletten in.
    Maar misschien dat we nog zo'n dobber gaan kopen

8. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,158
    35,818
    113
    Ik heb net 1 besteld met:
    Afdekzeil
    Schepnetje
    Startpakket (chloor, strips, chloorhouder en ph spul)
    Voetenbadje

9. GossipGirlxoxo

GossipGirlxoxo Niet meer actief

Ik heb vorig jaar een compleet zwembad gekocht. Hier zat bij, chloortabletten, chloorshock, anti alg, ph+ en ph-, ph teststrips, een filterpomp, een skimmer (mandje die oppervlakte vuil in zuigt), en een afdekzeil met noppen. Ik wil dit jaar nog een stofzuiger erbij en nu we niet op vakantie gaan misschien ook een betere pomp (zand of zoutwater).

10. GossipGirlxoxo

GossipGirlxoxo Niet meer actief

Ik heb me er vorig jaar in verdiept, die chloor shock is voor als het bad net gevult is.

luca75 likes this.
  11. Amberxx

Amberxx VIP lid

Nov 6, 2013
    5,019
    5,227
    113
    Goed topic. Ik heb ook zo'n zwembad met een afdek zeil.

Maar ik zie verschillende soorten pompen. Is een duurdere pomp (met zand) bijvoorbeeld niet een betere investering? Hoevaak vervang je de filters.

En heb je met een dure pomp ook altijd chloor en algenspul nodig?

12. Lils

Lils Bekend lid

Sep 11, 2017
    614
    648
    93
    Female
    Oh ja, die hebben wij 2 jaar geleden ook gehad. Die chloorshok heb ik nooit gebruikt, gebruik echt puur zon dobber met een chloortablet. Pomp is inderdaad een uur tot 2 uur per dag, ligt eraan hoeveel het gebruikt is. Ik heb die ph dingen ook nog nooit gebruikt tbh en hebben nooit problemen gehad. De cartridge vervang ik ong 1x per week bij veel gebruik.

13. Lils

Lils Bekend lid

Sep 11, 2017
    614
    648
    93
    Female
    Op je laatste vraag heb ik geen antwoord, maar ik moet zeggen, wij hebben altijd een gewone pomp gehad en dan eigenlijk die 1 maatje groter dan geadviseerd wordt bij het desbetreffende zwembad en we hebben eigenlijk nooit problemen gehad met het water. Algenspul ook nooit gebruikt. Het ligt ook wel aan de grootte van je zwembad, vrienden van mij hadden vorig jaar echt een heeel groot zwembad gekocht, compleet met trap en zij hadden heel veel last van troep en algen, zelfs met dure zandpomp en allerlei spul. Het chloor is wel altijd nodig denk ik, maar wij gebruiken niet heel veel, vooral ivm de oogjes van de jongste enzo. Ik gooi een halve chloortablet in de dobber en zet de dobber op standje 2, soms 3 en vervang m pas als deze op is.

14. luca75

luca75 Fanatiek lid

Aug 14, 2013
    4,864
    3,500
    113
    #14 luca75, Apr 16, 2020
    Last edited: Apr 16, 2020
    Oke heb net besteld :)

Zwembad 3.66 doorsnee incl pomp en trap
    Een startpakket met chloortabletten, drijver, ph+ en - , teststrips. Een afdekzeil.

Een setje met een zuiger die je op de tuinslang kunt aansluiten, schepnetje en telescoopsteel.

Cartridges voor de pomp (bedankt voor de tip), pot chloorshock en een extra pot tabletten.

GossipGirlxoxo likes this.
  15. Cin85

Cin85 VIP lid

Jan 12, 2010
    12,491
    13,945
    113
    Female
    Wij hebben sinds vorig jaar een zandfilterpomp, je schijnt zo'n 5 jaar met het zand te doen en hoeft dus niet elke keer filters te vervangen. Daarnaast stel je gewoon in hoe lang hij wanneer moet pompen en hoef je verder niet zo veel te doen. Hij heeft ook speciale functies voor bijvoorbeeld een chloorshock maar deze heb ik nog niet hoeven gebruiken. Wel merkte ik direct dat deze pomp veel krachtiger is dan zo'n standaardpomp.
    Zolang je geen zout watersysteem op je pomp hebt aangesloten, heb je altijd chloor nodig. Anti alg heb ik alleen nodig als het heel veel geregend heeft of na een flinke onweersbui (dan zelfs zonder regen).

Amberxx likes this.
  16. luca75

luca75 Fanatiek lid

Aug 14, 2013
    4,864
    3,500
    113
    Ik vind zo n zandpomp wel duur. Was nu al kn totaal 335 euro kwijt. Misschien als we volgend jaar ook niet weg kunnen. Gaan het dit jaar met de pomp doen die erbij zat, al denk ik dat zo n zandfilterpomp idd betwr werkt.

17. IkbenTess

IkbenTess Fanatiek lid

Dec 14, 2016
    2,115
    1,090
    113
    Female
    Nederland
    Ik maak het filter gewoon eens per zoveel dagen schoon met de jetstraal van onze tuinslang. Dan gaan ze veel langer mee en heb je minder filters nodig.

18. Damay77

Damay77 VIP lid

Apr 18, 2010
    13,734
    7,501
    113
    Female
    We hadden de standaard filter bij het bad maar dat was echt een rotding. Had weinig kracht en filter zat om de zoveel dagen verstopt.
    Ik had spul voor het bad dat het onzichtbare vuil tot vlokken bindt maar daar raakte het filter helemaal verstopt van. Bijna elke week een nieuw filter werd me te gortig.
    Ik heb via marktplaats een 2e hands zandfilter gekocht . Superding. Ik zette hem aan en water veranderde zowat in een golfslagbad zo krachtig:roflmao:
    Ik heb het zand in de pomp vervangen door glasparels. Die gaan 80% langer mee dan zand, maken het water beter schoon en het kost minder tijd en water om het glas schoon te spoelen. Pomp gaat elke dag 1 uur aan en dat is voldoende. 1x in de week zet ik het filter op backwash. Dan haalt hij wat water uit het bad en spoelt hij zelf de glasparels in de pomp schoon. Het vuile water gooit hij zelf uit de pomp. Pomp staat boven een putje dus loopt meteen weg.
    En zodra bad leeg moet dan zet ik de pomp aan die het bad vervolgens leegpompt in de put. Tot op hoogte van de invoer van de pomp. Daarna koppel ik de slang af en leg deze op de bodem zodat hij lager gelegen water ook weg kan pompen. Laatste deel wat hij niet weg krijgt, laat ik weglopen via het ventiel van het bad.
    Ben echt blij met dat ding:)
    Ik wil nog wel een stofzuiger hebben.

Share This Page