Spruw mogelijk in zwangerschap?

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Lisszy, 15 okt 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lisszy

Lisszy Fanatiek lid

27 mei 2008
    2.602
    6
    38
    Vrouw
    Hi meiden,

Even een vraagje en misschien kan ik deze vraag beter bij "Borstvoeding" plaatsen maar wou het eerst even hier proberen!

Ik mijn dochter ruim 10 maanden bv gegeven. Ik heb in de periode veel last gehad van spruw. Dit is helemaal weggegaan toen ik ben gestopt (nu ruim 4 maanden geleden).

Nu ben ik bijna 20 weken zwanger en heb ik zo'n last (lees jeuk) aan mijn rechtertepel en ziet het erg rood en wat schilferig. Her lijkt in ieder geval weer op spruw... :(

Mijn vraag of dit mogelijk is? Kan ik weer last krijgen van spruw terwijl ik helemaal geen bv meer geef maar dat het komt door mijn verandering van hormoonhuishouding tijdens zwangerschap?

Thanx!!

Lisszy

2. sarah1987

sarah1987 Bekend lid

29 nov 2008
    692
    0
    0
    noord holland noord
    voor zover ik weet is spruw een soort geslachtsziekte die ook op de tepel (en zo via bv aan de baby) overgedragen kan worden.
    Ook tijdens de bevalling kun je dit aan je kindje overgeven.

Ga er eens mee naar de dokter. Dan kan dit behandeld worden en ben je er met de bevalling vanaf.

Hieronder een stukje van internet afgeplukt:

Candida (schimmelinfectie)

Candida is een gistcel die een schimmelinfectie kan veroorzaken. Deze gistcel ontstaat door een verstoring in de balans van de gist-huishouding in het lichaam. Door verminderde weerstand kan de gistcel zich gaan vermenigvuldigen en verschillende klachten veroorzaken. Zo kunnen er pijnlijke, witte plekjes in de mond gevormd worden (spruw genoemd) en ook in de vagina kan een schimmelinfectie ontstaan en klachten geven. In de vagina ontstaat dan een brokkelige, zuur-ruikende afscheiding en ook is jeuk of een branderig gevoel mogelijk. Candida kan dus van binnen uit ontstaan, maar ook overgedragen worden op de partner. De partner krijgt de schimmelinfectie dan wel in de vorm van een geslachtsziekte (SOA). Bij de man leidt candida tot klachten als jeuk, rode puntjes op de eikel of een schilferige, droge eikel.

3. ukkepuk80

ukkepuk80 Actief lid

24 sep 2009
    452
    0
    0
    NULL
    NULL
    Heb nog nooit spruw gehad. Maar wel tijdens de zwangerschappen last van zwemmerseczeem. Komt ook door de veranderde hormoonhuishouding. Dat het dus nu bij jou opspeelt tijdens je zwangershap ondanks dat je geen bv geeft lijkt mij te kunnen. Zou er toch even mee langs de huisarts gaan. Zodat je er voor je bevalling vanaf bent.

4. kaatje k

kaatje k Fanatiek lid

Kan wel. Ik heb tijdens de zwangerschap altijd veel last van vaginale schimmels, dat is dezelfde schimmel als spruw op je tepels. Ik ben er helaas gevoelig voor, had het ook vaak met bv. Ik zou proberen even te smeren met canesten creme oid (of moet in in Nederland van recept?)/Je mag geen tabletten als je zwanger bemt (fluconazol, mag je trouwens wel met bv, werkt super!)
    Als je spruw wilt voorkomen op je tepels helpt dagelijks wassen met lactacyd goed! En probiotica slikken.

5. Lisszy

Lisszy Fanatiek lid

27 mei 2008
    2.602
    6
    38
    Vrouw
    Meiden, dank voor het meedenken!
    Ik ga voor de zekerheid maar even naar de ha, denk ik.
    Mijj spruw tijdens de bv-periode was ook erg moeilijk te behandelen, het bleef maar terug komen. Totdat ik Violet Gentiaan ging gebruiken (helaas pas op het einde), dat hielp ook erg goed!

Dus wil even zeker weten dat het beginnende spruw is, en dan begin ik daar maar weer mee...

Deel Deze Pagina