Loting basisscholen in de buurt

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door LW85, 8 apr 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. LW85

LW85 Fanatiek lid

24 jun 2012
    4.082
    604
    113
    Volgend jaar mei wordt ons zoontje 4 en gaat hij naar school. We zijn al een tijdje aan het verdiepen in welke scholen er n de buurt zijn en we hebben in de buurt 2 scholen gevonden waar we hem graag zouden willen hebben. Een derde school hebben we als laatste optie.

Helaas werken alle drie de scholen met een loting en de kansen zijn echt heel klein. Dit komt omdat er in onze wijk slechts 2 scholen zitten die zonder loting werken en daar schrijven we hem liever niet in.
    Ik wil niemand tegen de schenen trappen, maar klassen met 30 kinderen waarvan 26 van niet nederlandse afkomst vind ik dan wel weer heel veel. Een van die scholen zit om de hoek en als ik zie hoe die kinderen met elkaar omgaan en wat voor woorden en taalgebruik er al door de straat klinken als zij naar de gymzaal lopen, weet ik zeker dat onze zoon daar niet in thuis hoort.
    De scholen die we nu op het lijstje hebben hebben een verdeling van 40/60 en 50/50. Dat zijn Daltonscholen, iets waar wij ons helemaal in thuis voelen. De derde optie is een Jenaplan school. Ons zoontje loopt op veel vlakken enorm voor, spreekt al een jaar in zinnen, kan tellen, rekenen, herkent letters, was vroeg met benoemen van kleuren en vormen, spreekt een aantal woorden engels, enz. dus uitdaging en een wat hoger niveau van lesgeven zijn voor hem wel belangrijk en daar worden op deze scholen ook veel mogelijkheden voor gegeven.

Het probleem is dus dat er bij de "loting" gekeken wordt naar afstand, bij de een vallen we nog net binnen de grens van 1,5 km, bij de ander ook met 1,2 km. Maar er zijn dus per maand maar 5 plekken en ze kijken eerst naar de mensen die al een kind op die school hebben, dan mensen waarvan het kind naar de aangesloten kinderopvang gaat en dan naar de mensen die het meest dichtbij wonen... Tijdens de informatieochtenden/rondleidingen waren ze hier heel eerlijk over, de kans dat ons zoontje wordt ingeloot is minder dan 10%. Dit geldt voor alle drie de scholen..

En dan?

Ik maak me al helemaal zorgen.. Verder weg dan 1,5 km kunnen we ook niet gaan, omdat we maar 1 auto hebben en dit ook niet op korte termijn kunnen veranderen. Vriend gaat met de auto naar zijn werk en we hebben er dan een tweeling bij, hoe moet ik 3 kinderen op kdv/school krijgen als die meer dan 2 km uit elkaar liggen en ik ook nog op tijd voor mijn werk moet zijn? Hoe vind ik nog een school waar wel sowieso plek is die ook na de maand van zijn derde verjaardag nog inschrijvingen aanneemt?

2. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    #2 Uuz, 8 apr 2017
    Laatst bewerkt: 8 apr 2017
    Van de aangesloten kinderopvang gebruik maken? Wij hadden 1 school om de hoek op het oog, maar die kon geen plaatsingsgarantie geven en wilde niet eens iets zeggen over de kansen. Dat vond ik zo ergerlijk dat we ook een aangesloten kinderopvang hebben "gebruikt" en keurig op een andere school geplaatst zijn.

3. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.905
    3.933
    113
    Op de fiets kun je toch makkelijk tot 2-3 km gaan? Is misschien 5/10 minuten langer dan 1,5 km....
    Ook zou je gebruik kunnen maken van voorschoolse opvang. Je kunt je kind dan vroeger brengen zodat je ook vroeger op je werk kunt zijn. Als dat nou op dezelfde plek is als de opvang van de tweeling is dat helemaal ideaal.

4. LW85

LW85 Fanatiek lid

24 jun 2012
    4.082
    604
    113
    Helaas zijn ze daarop voorbereid en krijg je dan alleen een voorkeursplek als je kind minimaal 1,5 jaar gebruik heeft gemaakt van die kinderopvang, dat halen we dus niet meer..

5. LW85

LW85 Fanatiek lid

24 jun 2012
    4.082
    604
    113
    Dan zouden we een bakfiets moeten kopen, alleen wij hebben een bovenwoning en geen tuin/schuur. Die zou dan dus altijd buiten moeten staan. Helaas gaat onze kinderopvang pas om 8uur open en school begint om 08.30, dus tweeling eerst wegbrengen wordt wel heel krap als we erna thuis de fiets moeten pakken en nog gaan fietsen.Wonen in een drukke stad (drukke wijk ook) waar de stoplichten regelmatig 5 minuten op rood staan, en zullen sowieso 3 drukke kruispunten over moeten waar ook de tram nog rijdt.. Zie dat niet heel erg zitten..

6. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.137
    8.869
    113
    Je zult toch een 'back up plan' moeten maken (bv. school verder weg en dat je vriend of de tweeling of je zoontje wegbrengt of een KDV bij de school (en bso) van je zoontje zoeken?). En op alle drie de scholen aanmelden, als dat kan, en hopen dat het goed komt. Af en toe eens bellen of mailen wil soms ook wel eens helpen. En misschien toch nog naar KDV/psz bijeen van die scholen en de tweeling ook, wie weet helpt dat toch alsnog, ook al kom je niet aan de 1,5 jaar.

7. MamavanLieverd

MamavanLieverd VIP lid

1 dec 2014
    7.394
    5.298
    113
    Je zou ook nog voor een fietskar kunnen gaan ipv een bakfiets, of kun je die ook niet kwijt?

8. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Je zou de school van je eerste keuze nog kunnen benaderen en aangeven dat jullie bewust voor een Daltonschool willen kunnen kiezen. Sommige scholen willen op basis van identiteit gekozen kunnen worden, en hanteren een breder toelatingsgebied dan bijvoorbeeld de gemeente.

9. LW85

LW85 Fanatiek lid

24 jun 2012
    4.082
    604
    113
    Denk dat de optie ander kdv voor de tweeling ook nog zou kunnen, als we eenmaal weten waar hij wel/niet kan worden ingeschreven en als we weten of hij ingeloot is of niet.
    We hebben hem nu op alle drie aangemeld, maar we weten dat de kans per school echt enorm klein is :(

10. LW85

LW85 Fanatiek lid

24 jun 2012
    4.082
    604
    113
    Fietskar lukt ook niet, we hebben beneden een smalle gang (past net een enkele kinderwagen en dan kun je er zijwaarts langs, en dan gelijk de trap omhoog. Verder wel een plekje in een fietsbox maar de fietsbox delen we met 3 anderen dus daar mag echt alleen een fiets in.

Leuk zo'n oud huis met al die details, maar praktisch is het af en toe totaal niet :p

11. LW85

LW85 Fanatiek lid

24 jun 2012
    4.082
    604
    113
    Helaas baadt dat niet, we hebben de verplichte ochtenden en rondleidingen gedaan, en dan pas krijg je een inschrijfformulier mee, dus ze laten je sowieso niet zomaar inschrijven en weten dat ouders heel bewust kiezen voor deze scholen, maar dan nog zijn er maar 5 plekken per maand en sommige maanden wel 35 aanmeldingen!

12. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Misschien valt het wel mee; ze kunnen soms erg overdrijven op die scholen. Als er toevallig geen broertjes/zusjes instromen die maand kan je zomaar aan de beurt zijn. (En anders dan zul je je erbij neer moeten leggen dat je eigenlijk gewoon te laat was met uitzoeken, of wat later instromen - dat kan vaak wel.)

13. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.137
    8.869
    113
    Als ik me niet verreken is hij in juni jarig? Eventueel nog een optie om hem als er nog geen plek is nog even thuis te houden als er bv. een maand later wel plek is?

14. IkbenTess

IkbenTess Fanatiek lid

14 dec 2016
    2.115
    1.090
    113
    Vrouw
    Nederland
    Maar wat wil je dan nog?
    - verder weg geen optie
    - meer kans op ingeloot worden kan niet
    - een van de andere twee scholen kan niet
    Dan zijn je opties dus op, dus wat wil je dan nog met dit topic? Bedoel ik echt niet lomp hoor, maar het lijkt net alsof je vindt dat jullie gewoon geloot zouden moeten worden maar dat geldt voor alle ouders natuurlijk :D
    Loot gewoon mee en word je uitgeloot schrijf je ze op de andere scholen in tot ze wel ingeloot worden.

Maar wij hadden ongeveer hetzelfde 4 jaar terug, en de school bleek geweldig te zijn en door de mengelmoes aan culturen juist heel tolerant. Nu zit oudste op een witte school en eigenlijk is de sfeer daar veel minder. Je weet maar nooit!

15. LW85

LW85 Fanatiek lid

24 jun 2012
    4.082
    604
    113
    Te laat waren we zeker niet, zijn al vanaf zijn tweede aan het zoeken, inschrijven kan alleen in de maand dat hij drie wordt en de maand erop krijg je dan bericht of hij ingeloot is of niet..

TWeede helft mei wordt hij 3, thuis houden zou kunnen maar inschrijven is echt alleen de maand dat hij 3 wordt (en/of maand ervoor) en de maand erna hoor je of hij geplaatst is of niet. Omdat er zoveel aanmeldingen zijn werken ze niet met wachtlijsten helaas. Inschrijfformulieren van kindjes die zijn uitgeloot worden weggegooid.

Ik weet het niet zo goed. Wil gewoon een fijne school met genoeg mogelijkheden en zou het zo verschrikkelijk krom vinden als dat precies niet lukt ivm de afstand, terwijl er niks vergelijkbaars is dat dichterbij zit. Beetje zelfde als met het loten van middelbare scholen in Amsterdam.
    Die mengelmoes vind ik heel leuk, hebben we in de buurt ook en zo ben ik zelf opgegroeid (woon al hele leven in Rotterdam) maar de verdeling 90/10 vind ik dan echt te groot..

16. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.905
    3.933
    113
    - alle drie kids naar de opvang brengen, opvang brengt oudste naar school (gebeurt hier vaak met vso) of idem met een gastouder

- gastouder aan huis zoeken

- oudste evt na de zomer pas in laten stromen als er dan wel plek is

- flexibele werktijden overleggen met je werkgever

- verhuizen

17. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Maar waarom heb je dan niet tijdig voor een 'bijbehorende' kdv gekozen? Dat was de 'veilige' benadering geweest (zeg ik als control freak ;) )

18. Micera

Micera Fanatiek lid

23 jun 2013
    3.296
    547
    113
    Het is vrij rigoureus, maar wij hebben uiteindelijk gekozen om te verhuizen. Natuurlijk was de basisschool niet de enige reden, maar het was wel een belangrijke drijfveer om het nu al te doen en niet over een paar jaar.

Kinderloos woonden we heerlijk in ons vorige huis. We hebben nooit echt nagedacht over onze buurt, tot we ons gingen oriënteren op basisscholen. Dat viel ons flink tegen. Er waren maar 2 scholen echt in de buurt: een school die zorgwekkende inspectierapporten had, en een islamitische basisschool. Bij beide scholen voelde wij ons niet thuis.

De school even verder op zou wel kunnen (minder dan 1,5 km fietsen), maar daarvoor woonden wij net aan de verkeerde kant van de straat. Dat was de grens voor de wachtlijst. Hierdoor was de kans vrijwel uitgesloten dat ons kind daar terecht zou komen. De school was gewoon te populair, waardoor ze strikt waren in het aanmeldbeleid.

We zijn gaan zoeken naar een andere woning, en daarbij hebben we ons sterk laten lijden door basisscholen in de buurt. Als het een prachtig huis was, zonder basisschool waar we terecht konden, viel het huis af. Bij een woning waren we al te laat, als we daar zouden wonen zou ons kind niet op tijd zijn ingeschreven voor de wachtlijst. Daar zijn we dus niet naar toe verhuist.

Nu we hier wonen zijn we erg blij met de woonomgeving. Kindvriendelijker, met vriendjes in de buurt, en een prettige basisschool op fiets/loopafstand.

Het voelde wel vreemd, bijna Amerikaanse toestanden. Ik had vooraf helemaal niet verwacht dat een basisschool zo lastig kon zijn. Dit is ook sterk regionaal/lokaal bepaald. In de ene regio is het geen enkel probleem, in andere regio's is het zoeken naar een plekje op een (redelijke of goede) basisschool.

19. julia80

julia80 Fanatiek lid

11 jan 2014
    4.611
    2.404
    113
    Ik snap heel goed dat je van de situatie baalt echt waar ! maar ik krijg ook wel de indruk dat je niet echt voor een oplossing open staat.
    - een bakfiets buiten laten staan is natuurlijk een prima optie Dat doet bijna iedereen in de grote stad gewoon een enorme ketting kopen en aan het huis vastmaken
    - niet meer dan anderhalve kilometer wil en fietsen is natuurlijk ook een beetje onzin.. twee tot drie kilometer moet Prima Kunnen
    - ook verhuizen zou ik als een serieuze optie overwegen Als het financieel mogelijk is Want met drie kinderen de trap afgaan is sowieso niet zo'n pretje denk ik
    - een andere Crèche die eerder opengaat is misschien een optie of juist een gastouder aan huis?
    Succes!

20. Eline88

Eline88 Niet meer actief

En dan? Dan meldt je hem aan en hoop je dat hij ingeloot wordt. Lukt dat niet, meldt je hem aan bij een andere school. Meer opties zijn er nou eenmaal niet.

Deel Deze Pagina