COPD en roken......

Discussie in 'De lounge' gestart door beertje22, 8 jan 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. beertje22

beertje22 Fanatiek lid

6 jan 2014
    1.615
    49
    48
    huisvrouw
    Thuis
    Goeie morgen dames,

Zijn hier dames waarvan hun ouders of 1 van hun ouders COPD heeft en ook nog eens rookt? Misschien doe je het zelf ook wel, en heb je ook COPD? Mijn ouders hebben COPD en roken stevig..
    Toen ze dat in het ziekenhuis kregen te horen dat ze die ziekte hadden was het gelijk: we roken nooit meer. Ik dacht: hehe, eindelijk! Maar na een paar dagen was het alweer"we zijn toch maar weer begonnen want al de onzin wat je krijg van het roken... We vinden het maar gezeur van een appel kunnen we ook k.nker krijgen... Ben ik niet mee eens natuurlijk maar goed.
    Mijn oma(moeder van mijn moeder) die rookte ook altijd stevig heel de dag door, en die is toen gestopt met roken en kreeg longk.nker. Mijn ouders zijn er dus stellig van overtuigd als hun ook stoppen dat ze dan dus ook die ziekte krijgen. Daarom blijven ze doorroken. Ze gaan bijv wel naar buiten om te roken halen speciale kleding voor als ze naar buiten gaan om niet kou te hebben. Ze zeggen maar 1 ding: nu dat we buiten roken leven we toch gezonder want we krijgen gelijk verse lucht binnen als we buiten zitten/staan. Maar ze gaan niet binnen zitten roken(gelukkig die stank pfff) omdat ze dan niet tegen de rook kunnen... euhhmmmm dat moet je mij even uitleggen ????
    Ik wil het ze gewoon graag duidelijk maken dat roken slecht is voor je, maar ze worden er boos om. Ik heb het op 2 manieren al geprobeerd, heb het via Facebook(prive berichtje gedaan) toen ineens moest ze weg wat ik niet geloof. En in het echt dus oog in oog. Wat ik hiermee wil met dit verhaal, weet ik niet.... Wou het alleen kwijt, en misschien zijn hier wel meerdere vrouwen die hier ervaring mee hebben.

2. IkbenTess

IkbenTess Fanatiek lid

14 dec 2016
    2.115
    1.090
    113
    Vrouw
    Nederland
    Ze weten natuurlijk heel goed dat ze fout zitten want anders verzinnen ze niet van die onzinnige smoezen. Maar je kunt er natuurlijk niets mee.. het is hun keuze hoe egoïstisch het ook is. Je kunt natuurlijk wel een grens trekken: prima als jullle door blijven roken, maar als jullie hulpbehoevend worden door de copd of iets rook gerelateerds krijgen dan zullen wij niet jullie zorg op ons nemen.. bijv.. wel heel vervelend zeg :(

3. beertje22

beertje22 Fanatiek lid

6 jan 2014
    1.615
    49
    48
    huisvrouw
    Thuis
    De dokter heb zelfs tegen m'n ouders gezegd: als jullie zo door blijven roken gaan jullie er aan dood... Maar dat is maar onzin joh van de doktoren dat zeggen ze altijd. Dat is dus het antwoord van mijn ouders:( En de dokter wil ze medicijnen geven om er vanaf te komen, maar ook dat is maar onzin want zo slecht is allemaal niet... pfffff

4. IkbenTess

IkbenTess Fanatiek lid

14 dec 2016
    2.115
    1.090
    113
    Vrouw
    Nederland
    Dan kun je niks anders doen dan jezelf beschermen.. nog 1x aangeven dat ze ernaast zitten, dat ze dat diep van binnen wel weten. Dat ze een egoïstische keuze maken ivm hun kinderen en kleinkinderen en dat jij je handen er vanaf trekt. Dat jij ze niet zal helpen als ze zieker worden. En dan houdt het op :(

5. beertje22

beertje22 Fanatiek lid

6 jan 2014
    1.615
    49
    48
    huisvrouw
    Thuis
    Ik weet gewoon dat ze nooit maar dan ook nooit zullen stoppen met roken, hoe jammer/rot ik dat ook vind. Dat is hun keuze.

6. cw26

cw26 Fanatiek lid

6 mrt 2015
    1.080
    308
    83
    HI Beertje,

Ik kan je niet helpen, we zitten hier met hetzelfde probleem. Niet beide ouders maar alleen me moeder.
    Zelfs me vader is er ook klaar mee, soms maakt die een opmerking maar dat slaat me moeder ook in de wind.
    Een tijd terug heeft me broer zoiets gezegd van, mam, ik zou maar eens stoppen met roken, je klein kinderen willen ook graag nog een lange tijd een oma hebben.
    Die opmerking heeft haar toen wel even geraakt, en daar was ze wel van de kaart van.
    Maar stoppen ho maar.......

Ze moeten er zelf 100 % achter staan, wij en een dokter kunnen niets meer doen, als het in hun kop niet veranderd dan blijft deze situatie gewoon zo...
    Ik heb me er nu bij neergelegd, hoe meer wij het onderwerp aankaarten des te bozer ze wordt....

Ik hoop ooit dat de dag kom.... maar denk het niet...

7. Boebels

Boebels Bekend lid

24 jun 2016
    826
    462
    63
    Mijn vader is ook zo. Al zo'N 20/25 jr geleden gediagnostiseerd maar rookte nog steeds. Longinhoud is nu minder dan 20 procent maar je merkt niks aan hem. Hij is zo ontzettend fit dat hij er weinig last van heeft. Uit zijn mond zul je ook altijd horen dat copd niks voorsteld. Alleen als hij verkouden is wordt t pittig. Hij is nu ruim een maand geleden gestopt. Hij was zo verkouden dat t echt niet meer ging. Normaal begint hij dan weer maar nu heeft hij bedacht om het vol te houden. Super knap na 50/55 jaar roken.
    Er is dus hoop! Maar als hij t niet had gedaan had ik er ook geen moeite mee gehad. Als hij van een sigaret geniet moet hij dat lekker doen.
    Ik ken ook copd-ers die niet zo fit zijn. En dat maakt echt veel verschil. Met eenzelfde of hogere longcapaciteit zijn die er beroerder aan toe. Dus misschien meer de insteek nemen op gezonder en actiever leven om fit te blijven. Want een roker moet echt zelf willen stoppen want anders werkt t niet.

8. Meiske2015

Meiske2015 VIP lid

4 sep 2016
    7.734
    3.516
    113
    Mijn moeder heeft copd, tijdje gestopt met roken maar toch weer begonnen helaas. Ben zo boos geweest op der.
    Toen we onze zwangerschap aankondigde zou ze gestopt zijn voor ze geboren was maar helaas. Ze is ondertussen wel hele lichte sigaretten gaan roken en een stuk minder maar toch.
    Hoop dat ze nog een keer echt stopt.

Mijn vader heeft een hartinfarct gehad. Jammer genoeg rookt hij ook nog steeds.

Snap echt niet dat dit soort gebeurtenissen geen motivatie zijn om te stoppen...

9. Nikki88

Nikki88 VIP lid

29 jul 2008
    11.656
    230
    63
    Ik vind het sneu voor je TS. 😥 Want de kans de je ouders niet oud zullen worden is enorm groot. Dus dan heb jij geen ouders meer en jullie zoontje geen oma en opa. Verschrikkelijk hoe egoïstisch een mens kan zijn. De ervaring leert dat als de diagnose kanker er eenmaal ligt de enorme spijt (en angst om te sterven) de kop op steekt, maar dan is het meestal al te laat. 😪

10. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Ik denk dat dit soort gebeurtenissen er juist voor zorgen dat mensen erg vasthouden aan hun gewoontes, dus dat het daardoor extra moeilijk is om te stoppen met roken. Roken is natuurlijk een enorme vaste gewoonte én verslaving.
    Misschien dat het helpt ze proberen in te laten zien dat er ook hulp is om te kunnen stoppen? Met hulp, nicotine pleisters en nog meer hulp is de kans van slagen geoter dan zelf proberen. Zeker in zo'n stressvolle tijd.

Het is denk ik ook geen egoisme, maar écht níet kunnen stoppen. Onderschat die verslaving niet.

11. Nikki88

Nikki88 VIP lid

29 jul 2008
    11.656
    230
    63
    Misschien helpt het nog om hen een paar foto's van rokers/copd longen te laten zien ;)

Bijgevoegde bestanden:

12. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.990
    6.741
    113
    zuid-holland zuid
    Mijn vader heeft copd. Mijn moeder had zware diabetes en overgewicht en ze rookten allebei. Toen kreeg mijn vader 2 hartaanvallen en was het kantje boord met hem en zijn ze gestopt met roken, nu 1,5 jaar geleden.
    Mijn moeder kwam nog eens 10 kg aan door het stoppen met roken en is 2 maanden geleden plotseling gestorven aan een hartaanval.

Enorm dubbel dus... Dankzij het stoppen met roken heb ik m'n vader nog wel maar m'n moeder niet meer. Zo voelt het.
    Uiteindelijk gaan je ouders ergens aan dood en als de jarenlang een ongezonde levensstijl hebben aangehangen kan stoppen met roken nog wel iets uitmaken, zeker bij copd ... Maar hun levensverwachting zal niet ineens van 70 naar 90 vliegen. Hou daar rekening mee, het is niet de heilige graal. Je kunt ze er op wijzen, je eigen grenzen aan geven , meer kun je niet doen.

13. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Helaas kun je met zulke eigenwijze mensen helaas weinig beginnen. Als een arts het ze al niet aan hun verstand krijgt...
    Je schrijft in het begin dat de arts medicatie wilde geven om er vanaf te komen. Copd kom je niet meer vanaf. Medicatie is er alleen om het proces te vertragen of om de symptomen te verminderen. De rek gaat uit de longblaasjes en ze raken steeds meer beschadigt. Iemand met copd gaat het steeds benauwder krijgen. Er komt gewoon te weinig zuurstof binnen. De organen krijgen mindet zuurstof en zullen het zwaarder krijgen. Veel copd'ers krijgen hartklachten omdat het hart het te zwaar krijgt. Krijgt te weinig zuurstof en moet extra hard aan de gang om alles rond te pompen. Op den duur hebbem ze zo weinig energie dat aankleden al een strijd wordt. Grote kans dat ze 24/7 aan het zuurstof moeten. Roken versneld dit proces alleen maar meer. Door de copd hebben ze grotere kans op longonstekingen. Op mn werk (thuiszorg) meerdere clienten met copd en bijna allemaal komen ze niet meer van bed af of kinnen ze max 10 meter lopen. Allemaal aan het zuurstof en meerdere malen per jaar in het zh gelegen of kritiek.
    Hier ook van die ouders. Die zouden zih nooit laten controleren door een arts. Want:" dan wordt er juist want ontdekt, willen ze snijden en dan ga je extra snel dood". ;)
    Opa had zich nooit controleren, bleek vergevorderde longkanker te hebben, is geopereerd en binnen een paar weken dood. Maar ja, dat kwam natuurlijk niet door de late diagnose maar door die operatie want zonder had hij natuurlijk nu nog geleeft;)
    En overgrootvader heeft zj hele leven sigaren gerookt en heeft nooooit wat gehad en is 100 geworden dus roken is niet slecht.

14. mellanie76

mellanie76 VIP lid

5 aug 2016
    17.645
    801
    113
    moeder
    Rotterdam
    Mijn moeder heeft jaren geleden al de diagnose COPD gehad en is stug door gegaan .
    Een aantal jaren daarna heeft haar arts gezegd dat als ze nu niet stopt binnen een halfjaar aan een zuurstofmasker zit.
    Mijn moeder is gewoon door gegaan en kon nog amper een meter lopen zonder helemaal buiten adem te zijn.
    In januari 2015 kregen we te horen dat ze longkanker had.
    En kreeg ze chemo en bestraling.
    Het ging ton iets beter met haar.
    1 aug 2015 lag ze in het ziekenhuis vanwege erge rug en buikpijn.
    6aug kregen we te horen dat het uitgezaaid was en dat ze nog maar 3/6 maanden te leven had.
    2 weken na deze uitslag 21 aug 2015 is zij overleden.
    In deze zware tijd heb ik ook een zoon gekregen (3 maanden te vroeg)
    Ze heeft haar kleinzoon amper gezien.
    Dit vind ik echt vreselijk en doet mij veel verdriet.
    Wat ik met dit verhaal wil zeggen is ; hoe hardleers kun je zijn.
    Maar vooral hoe egoïstisch.
    Want jeze hebben niet alleen met zichzelf te maken, maar ook met kinderen en kleinkinderen.
    Die blijven achter met een hoop verdriet en ellende.
    En degene die overleden is heeft nergens meer last van.
    Klinkt hard maar ik kan hier ontzettend kwaad over worden.

15. Insomniac

Insomniac Fanatiek lid

24 jan 2015
    1.841
    780
    113
    Virtueel assistent
    Gelderland
    Hi beertje,

Mijn mama heeft al zo'n 20 jaar copd. Zomer vorig jaar is ze al eens opgenomen tgv laag zuurstofgehalte, maar afgelopen oktober ging het mis. Ze is opgenomen met een gemiste longontsteking, waardoor haar saturatie nog 71 was en ze echt compleet van de wereld was. Na een week op de ic mocht ze naar de afdeling en leek het beter te gaan.

Tot 2 dagen later ze ineens super snel achteruit ging. Bleek die ontsteking doorgebroken naar de holte achter haar longen, en is ze met spoed geopereerd. Ze lag echt heel kritiek :(. Ze kwam er gelukkig goed uit en is inmiddels weer thuis, maar het gaat nog niet super.

... en nu pas is ze gestopt, op 2 sigaretten na. Nu pas zag ze écht dat ze dood ging als ze door zou roken. Haar geluk is dat ze 3 weken in het zkh heeft gelegen en de lichamelijke ontwenning dus al door was. Anders was het haar zeker weten nooit gelukt. Ze is nu, na ruim 50 jaar gerookt te hebben, gestopt.

16. Nikki88

Nikki88 VIP lid

29 jul 2008
    11.656
    230
    63

17. Meiske2015

Meiske2015 VIP lid

4 sep 2016
    7.734
    3.516
    113
    Mijn moeder is toen gestopt met behulp van lasertherapie.
    Dit is echt heel lang goed gegaan en op een moment van stress is ze weer begonnen.

Denk ook dat de gewoonte moeilijk is om af te leren maar niet onmogelijk.
    De wilskracht moet er zijn en die hebben hun beide gewoon niet denk ik.

Ik onderschat het ook zeker niet. Heb zelf ook gerookt.

18. Issie

Issie Actief lid

16 mrt 2015
    324
    93
    28
    Geen COPD, maar mijn vader heeft wel zware hartproblemen door het roken. Is er aan geopereerd zelfs, en door alle artsen geadviseerd om echt gezonder te gaan leven en zeker te stoppen met roken maar hij rookt gewoon door. Het is een lastige verslaving.

19. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.174
    10.706
    113
    Het jarenlange roken heeft meer bijgedragen aan die hartaanval dan die 10 kilo...

20. mellanie76

mellanie76 VIP lid

5 aug 2016
    17.645
    801
    113
    moeder
    Rotterdam

Deel Deze Pagina