Hoeveel uur hebben kinderen effectief les op school?

Discussie in 'Gezondheid algemeen' gestart door Nataly1972, 13 jan 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nataly1972

Nataly1972 Fanatiek lid

8 jun 2009
    4.279
    1.418
    113
    Vrouw
    consulent Wonen
    Hengelo
    Ik had net een discussie met mijn vriend over het thuiswerken. Vandaag waren mijn kinderen rond 12.00 klaar en mijn vriend vind dan dat ze extra moeten werken totdat de school uit zou zijn om 14.15.

Ze beginnen om 08.30 met een meet en vanaf 09.00 uur willen ze non stop doorwerken totdat ze klaar zijn. Ze eten alleen snel een stuk fruit tussendoor. Dan werken ze bijna 3 uur onafgebroken door aan hun huiswerk.

Zouden ze dan doorgaan tot 14.15 dan zijn ze ongeveer 5 uur aan het werk. Dat gebeurt toch op een gewone schooldag niet, daar hebben ze toch fruitpauze, speelkwartiertjes, middageten enz.

Ik ben dus benieuwd hoeveel uren de kinderen op een schooldag echt les krijgen?

2. tuc

tuc Niet meer actief

Dat is veel hoor. Hier geen onlineles, wel een meet van 3 kwartier. Klaar is klaar als ze al zolang gewerkt hebben. De jongste is 2 dagen thuis, dan is hij met een half uurtje klaar. Daar verzin ik dan wel extra dingen voor. Hij is 3 dagen in de noodopvang, daar gaat het natuurlijk minder snel, maar is hij ook voor 12.00 uur met alles klaar.
    De oudste zit in groep 8 en mag met de hele klas van 9-11 naar school. Heeft s middags 2 uurtjes werk.

Waarom vind hij dat ze die tijd vol moeten maken als ze al zolang gewerkt hebben.

3. Ster27

Ster27 Fanatiek lid

14 jan 2010
    2.905
    254
    83
    Met 3-3,5 uur per dag doen ze het volgens mij heel netjes. Normaal hebben ze op school naast het ‘normale schoolwerk’ ook nog pauzes, gymnastiek, handvaardigheid, etc. Daarnaast werken ze thuis vaak veel sneller en efficiënter omdat er minder afleiding is.
    Bij ons zijn ze meestal tussen de 2 en 3 uur bezig met het schoolwerk (ook aan 1 stuk). Daarna gaan ze buitenspelen, knutselen en de jongste vindt het ook leuk om met techniek bezig te zijn.

4. Nataly1972

Nataly1972 Fanatiek lid

8 jun 2009
    4.279
    1.418
    113
    Vrouw
    consulent Wonen
    Hengelo
    Omdat hij de tijden in zijn hoofd heeft dat ze op school zitten van 08.30 tot 14.15. Hij vind dat ze dan na het middageten nog best even wat voor school kunnen doen. Hij is ook bang dat ze een achterstand krijgen want dat hoor je zoveel op nieuws. Ik vind klaar is klaar en dan lekker spelen.

Lies1611, Gewooniemand en tuc vinden dit leuk.
  5. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.271
    25.744
    113
    Mijn dochter meestal tussen 12 en 13 uur klaar.
    En dat is wat mij betreft prima. Ze heeft thuis meer effectieve leertijd (in kortere tijd) dan op school.
    Het zijn niet alleen de pauzes zelf die tijd kosten maar ook de wisselingen van activiteiten en alles daarom heen (spullen klaarleggen, opruimen, jas aan en uit, broodtrommel pakken en weer opruimen, naar de gymzaal fietsen, omkleden etc.)

Dus mij criterium is niet hoe lang ze iets heeft gedaan, maar is het af en ging het goed. En dat ze thuis sneller klaar is, vind ik alleen maar logisch.
    En het criterium van de meester is daarbij dat het voor 14.15 uur (dus einde van schooltijd) af moet zijn. Maar eerder is zeker geen probleem.

Nataly1972, hummeltje5 en Jessi79 vinden dit leuk.
  6. Manderijntje

Manderijntje Fanatiek lid

23 jan 2014
    1.168
    1.332
    113
    Bij ons (Duitsland) zijn de normale schooldagen voor de onderbouw van 7.45 tot 11.30 en dan max 30 minuten aan huiswerk krijgen ze mee. Ze hebben op school 30 minuten officieel pauze en dan in totaal nog 15 minuten gespreid. Dus hebben ze dagelijks 3 uur officieel les, plus dus het huiswerk wat in totaal 3,5 uur is.

Nu met thuisonderwijs heb ik alles in 4 dagen gepland ipv 5 en zijn we iedere dag ongeveer van 9.30 tot 12.30 bezig met een halfuurtje pauze tussendoor. Thuis gaat het veel effectiever, ik kan veel dingen sneller uitleggen op een manier waarop mijn zoon het sneller begrijpt. Langer zou mijn zoon het sowieso niet uithouden en dit is voor hem ook veel fijner. Klaar is ook echt klaar.

We hebben wel extra werk gekregen voor erbij als we willen. Maar dat zijn bijvoorbeeld activiteiten die bij het weekthema passen (kook een gezond recept), oefen-apps en leuke werkboekjes. Maar dat zijn vooral leuke ideeën.

hummeltje5 vindt dit leuk.
  7. Jessi79

Jessi79 Fanatiek lid

4 jan 2012
    4.815
    2.674
    113
    Een normale schooldag is hier 5,5 uur. Daar gaat qua effectieve leertijd vanaf:
    - 30 minuten buiten spelen
    - 30 minuten lunchpauze (met schooltv ofzo erbij)
    - 1 uur per dag gym, muziek, handenarbeid of schooltuin (elke dag wel iets)
    - 15 minuten fruit/drinkpauze
    - verjaardagen vieren (25x in 40 weken dus bijna wekelijks)
    - luisteren naar spreekbeurten van klasgenootjes
    - boeken uitzoeken in de schoolbieb
    - knutselen voor pasen/lente/sinterklaas/kerst

Ik denk dat 2 a 3 uur effectief tijd om zelfstandig te werken aan rekenen/taal/lezen al vest veel is op een normale schooldag.

MyMiracle, Syane, mamameer en 2 anderen vinden dit leuk.
  8. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.804
    4.190
    113
    Zoon zit in groep 5. Krijgt online instructiefilmpjes met uitleg. Heeft iedere dag rekenen, spelling, taal en soms ook wereldzaken. Begint om 9 uur en is tussen 10 en half 11 uiterlijk klaar. Vandaag was hij zelfs in een half uur al klaar. Tha, schoolwerk klaar is vrije tijd hier. Gelukkig speelt hij veel buiten want anders weet io niet hoe hij de dagen door moet komen. Ik begrijp inmiddels wel waarom hij zich zo verveelt op school

9. anica

anica Fanatiek lid

3 dec 2009
    4.528
    240
    63
    Taarten bakken
    zwolle
    Jongste net 8 jaar 3 uur werk
    Oudste net 10 jaar 5 uur werk

voor 12 uur zijn we klaar of ze het af hebben of niet! Soms loopt het door tot 1 uur maar ook ik ben er klaar mee!

Bij de jongste is 10 minuten schoolwerk al drama... de oudste gaat door en door en door.... ik trek het zelf regelmatig niet meer en wil gewoon ff weg van het schoolwerk!
    We hebben express geen lange school pauzes, hoe sneller het werk is gedaan hoe sneller de sfeer in huis weer normaal is... echt niet dat mijn kinderen tot einde normalen schooldag werken!

oke eerlijk is eerlijk, ik heb zelf een burn-out en deze lockdown betekend voor mij een terugval... maar de spanningsboog is thuis voor de kinderen natuurlijk een heel stuk korter als op school...

Lafayette vindt dit leuk.
  10. puzzelstukje

puzzelstukje VIP lid

13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    Hier moeten ze om 8:55 klaarzitten. Om 10:45 een pauze van 15 minuten. Om 12 uur een pauze van 1 uur en dan om 14.00 uur klaar.

meester doet alles met de kids, scherm delen enz. Ik doe er niks aan...

ooh en dan hebben ze s avonds ook nog weleens wat extra plus elke dag een grej of the day plus werkstuk en spreekbeury

11. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.965
    15.004
    113
    Mijn man zou er denk ik ook zo instaan, voor ons is t natuurlijk helemaal niet representatief met een groep 1 kind die 4 januari zou beginnen.

Maar pak ik MBO erbij (wat hij zelf les geeft) dan denk ik dat die met gemiddeld 5 uur ook wel er doorheen zijn en dat is inclusief lessen.

Zou het niet de combi zijn met dat hij zelf nog werk moet verrichten en dat als zij rustig aan het werk zijn, hij ook zn werk kan doen?

Bedoel mijn man werkt officieel 32 uur, nou niet in t universum van een lockdown. Ik werk echter 24 uur met tijdschrijven, dat ligt even wat anders. Ik moet voor klanten een werk opleveren en daar staat gewoon x tijd voor. Dat mijn hoofd niet mee werkt (omdat ik noodgedwongen uren in de avond erbij moet pakken na een dag dochter entertainen) en ik er 2 uur mee bezig ben ipv 1 uur kan ik die klant niet aanrekenen, dus die krijgt 1 uur en t andere uur is voor mezelf alleen dat gaat wel weer ten koste van andere dingen.

In die zin zou ook ik t wel erg prettig vinden dat kinderen overdag nog een uurtje of wat zelfstandig doorwerken, dan hou je dit "feestje" iets makkelijker vol.

Goddank springt oma 1 dag bij, dat scheelt zoooo veel, zeker nu die verlenging er is. Denk dat ik dr anders op de noodopvang had gezet met pijn in mn maag (structuur kind).

12. Panda81

Panda81 Fanatiek lid

13 nov 2008
    3.422
    447
    83
    Limburg
    Hier hebben ze nu van 8.45 tot 10u en dan half 11 tot 12. In de middag nog van 1 tot 2. Zelfstandig werken en instructie via meet afgewisseld. Zelfstandig zitten ook beweging en en creatieve opdrachten bij.

Vorige lockdown kregen ze per vak een bepaalde tijd dat ze met wat bezig moesten zijn, toen zetten ze hun timer op laptop.
    Instructie was toen via YouTube filmpjes. Taken af was verder gaan met extra werkpakketten. Toen waren ze vaak rond 11 uur klaar, begonnen wel vroeg rond kwart voor 8 a 8 uur al.

13. Zonnebloem92

Zonnebloem92 VIP lid

4 dec 2012
    10.846
    4.213
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Hier houden wij ons aan het dagschema, dus van 08.30 tot 14.00 gewoon.

14. Beukenhaag

Beukenhaag Fanatiek lid

17 mei 2020
    1.603
    1.732
    113
    Ik zou in mijn handjes knijpen als mijn kinderen 3 uur aan hun thuiswerk werken. De oudste gaat meestal wel goed, de jongste is er na 10 minuten klaar mee.
    Maar hier is sowieso klaar is klaar. Het zou er niet gezelliger op worden als ik ze zou dwingen nog meer te maken. Onze jongste heeft een schema waarbij ze per vak een opdracht krijgt die af moet en bij tijd over mag ze zelf doelen uitkiezen. Maar ze maakt dus alleen wat af moet.

HappyRabbits vindt dit leuk.
  15. Sylver

Sylver Fanatiek lid

17 sep 2014
    1.861
    1.756
    113
    Als mijn dochter doorwerkt is ze in 3 uur klaar. Ze zit in groep 4 en krijgt taal, spelling, rekenen, schrijven en lezen.
    Ze neemt echter vaak pauze, waardoor ze er in totaal vaak 5 uur over doet.

Hier hebben we de regel als het af is ben je vrij. Als ze minder pauze zou nemen zou ze ook al om 12u klaar zijn.

16. Marti

Marti Fanatiek lid

18 apr 2014
    2.385
    867
    113
    Op school zijn ze ook niet al die tijd bezig met puur leren. Je hebt nog veel andere dingen die dan ook gedaan worden zoals gym, buiten spelen, in groepjes werken, verjaardag vieren etc.

Hier moeten ze half 9 inloggen en de middelste is om 12 uur klaar (groep 3) en de oudste half 1. Dan hebben ze bijna alles af. Soms wel alles. Soms moeten ze nog een opdracht doen.
    Ik vind dit genoeg en daarna is het eten en vrij spelen. Als alles maar af is voor die dag.
    Ik let niet op de schooltijden. Ik vind ee frisse neus ook belangrijk dus smiddags zijn we buiten. Of we bakken wat lekkers, spelletjes spelen, puzzelen. Ook zo leren ze onbewust.

17. EdN

EdN VIP lid

27 mei 2011
    8.830
    3.627
    113
    Hier een kind in groep 6 en een in groep 3.

Die in groep 6 heeft iedere ochtend om 9.30 een online meet met de klas en juf van ongeveer een half uur. Daarna doen ze zelfstandig (via de computer) rekenen, taal, spelling, dictee en afwisselend nieuwsbegrip, een extra werkblad of kahootquiz (tot nu toe). En hij moet een half uur ‘vrij’ lezen. Hij is meestal met 2-3 uur klaar.

Die uit groep 3 heeft 2 keer in de week om 10.00 uur een half uur online les met juf en klas. Daarnaast heeft hij iedere dag lezen in het lesboek, een taalwerkje, woordjes lezen, rekenen op de computer, 2 keer per week dictee, schrijven, 2 keer in de week spelling op de computer, 2 keer in de week een letterfilmpje en een schrijfletterfilmpje bekijken en ook een half uur ‘vrij’ lezen. Ook hij is met 2-3 uur klaar. Allebei ‘moeten’ ze het jeugdjournaal kijken, doen ze normaal in de klas.

School heeft aangegeven het fijn te vinden als thuis het normale ritme qua tijden en pauzes wordt aangehouden, en dat snap ik best, maar aangezien wij zelf ook allebei thuiswerken en er hier ook nog een dreumes tussendoor wandelt, vind ik het allang best als de jongens alles zsm achter elkaar doen en daarna lekker kunnen gaan spelen of naar buiten kunnen. Zeker de jongste heeft gewoon veel begeleiding nodig bij zijn werk en de oudste werkt op zich goed zelfstandig, maar er is altijd wel een linkje dat niet werkt, een pop up die niet weg wil, een draadloze muis die de verbinding verliest, iets wat ‘opeens’ nodig is (rekenmachine, 2 kleuren sokken), enzv enzv. Gelukkig gaat de jongste nu een paar dagen tot een uur of 15 naar opa en oma, dus wij hebben een paar uurtjes tussendoor dat we echt zelf wat gedaan krijgen als de jongens klaar zijn met school, dus die tijd proberen we ten volle te benutten. Ik had ze echt graag zelf als volleerde juf allerlei leuke, uitdagende extra werkjes laten doen, maar helaas (en gelukkig voor hen ;)) heb ik zelf al een baan. Het is niet anders, ik weiger mezelf een burn-out in te werken in deze periode, dus we vullen het in op de manier die voor ons werkt.

18. Driessen21

Driessen21 Fanatiek lid

13 jan 2012
    1.021
    284
    83
    Vrouw
    Hier een in groep 3 en 1 in groep 4. Beide hebben best wat werk mee, maar alles gaat zeker efficiënter/ korter dan op school. Ze hoeven niet op andere kinderen te wachten, niet steeds jas aan/ jas uit bij buitenspelen etc. Hier hebben ze beide elke dag een half uur klassikaal met juf en daarnaast 2x per week met een kleiner groepje. Als ze goed doorwerken hebben ze wel 3 tot 4 uur werk. De ene dag gaat makkelijker dan de andere. Daarna zijn ze vrij, we gaan niet werken om het werken. Ze hebben het werk gemaakt en als er tijd voor is kijken we het samen na/ bespreken we de moeilijkheden etc. We gaan ‘s middags lekker naar buiten of gaan samen spelletjes doen of wat lekkers maken. Dit afhankelijk van eigen werk. En spelletjes en bakken of koken is ook erg leerzaam voor kinderen.

19. Zulema

Zulema Fanatiek lid

8 aug 2019
    1.670
    1.136
    113
    Vrouw
    Wij doen wat we moeten doen, meer niet. Op school werken ze ook niet continue, spelen tussen door buiten of kijken een filmpje.

20. mamameer

mamameer VIP lid

21 jan 2014
    8.175
    4.488
    113
    Wij redden met kind in groep 3 de meeste werkjes/opdrachten in ca. 2 uur. Extra lezen komt daar nog bij 30 min. En project opdrachten, extra rekenen of spelletjes, dat kan ook nog zo’n 30 min zijn. Dus zo’n 3 uur is het hier. Op school hebben ze ook wel meer “loze” tijd. Ze spelen buiten, eten fruit of lunch. Wachten terwijl andere kinderen uitleg krijgen. Mogen ook nog spelen of knutselem of gezamelijk naar een presentatie kijken of voor projecten bij andere klassen of voorstellingen van andere groepen kijken.

Deel Deze Pagina