Verloskundigen gaan fysiek contact beperken Verloskundigen gaan meer consulten telefonisch doen en minder controles in de praktijk houden. "We kijken goed wat nodig is. We zien dat heel veel zwangeren wel behoefte hebben aan contact met hun verloskundige en dat begrijpen we ook heel goed. Dus we spreken eigenlijk veel meer zwangeren dan we normaal doen", zegt Charlotte de Schepper, directeur van de Koninklijke Nederlandse Organisatie van Verloskundigen. Om fysiek contact te beperken, wordt gebruikgemaakt van technische hulpmiddelen. "Wanneer het medisch niet nodig is om bij een zwangere te zijn proberen we via beeldbellen of telefonisch contact te hebben." Alleen de medisch noodzakelijke zaken worden nog gedaan door verloskundigen die de zwangeren bezoeken. Er blijft wel fysiek contact bij de begeleiding en de controles. "Het zal alleen beperkt worden waar dat kan." Verder is het advies om zo min mogelijk mensen mee te nemen naar controles. "Het liefst hebben we alleen contact met de zwangere, zonder de partner en zonder de kinderen erbij. Dat is niet altijd mogelijk, maar dat proberen we wel." Na bevallingen is bezoek in het ziekenhuis niet welkom. Het advies is die richtlijn ook na thuisbevallingen te volgen.
Vanavond bij de verloskundige geweest en het zit dus zo dat inderdaad je partner er gewoon bij moet zijn TENZIJ hij verkouden is.. Alles was goed met de baby dus vooralsnog mag ik thuis bevallen
Ja echt bizar, ik ook een lange mail gehad van de vk. Ziekenhuis bevalling zolang niet medisch willen ze bespreken. Dus verwacht dat het thuis zal gebeuren. En als hij verkouden is je een back up moet regelen nou gaat echt niet gebeuren Idd dat hij er niet bij gaat zijn.
Mega klote, maar niet meer dan logisch toch? Het laatste wat we willen is dat er straks geen verloskundigen meer zijn om een bevalling te begeleiden.
Dat is wel heftig zeg, dat je partner dan niet bij de bevalling mag zijn. Maar er is werkelijk niemand anders die ik bij m'n bevalling zou willen hebben. Dus zou ik het alleen moeten doen...... Gelukkig is september nog een eind weg.
En wat als je nou zelf verkouden bent? Wij zijn hier alle 3 grieperig, man, kind en ik. Snot, beetje hoesten.... En ik ben nu 37 weken zwanger.... Dus zou zo maar kunnen dat ik snotterig mijn bevalling in ga. Dan komt er niemand ofzo?
Wilde net wat neerzetten. Mijn zusje hoogzwanger kreeg deze mail Echo’s voor de 11 weken en liggingsecho’s worden niet meer gemaakt, tenzij er een medische reden is om dat wel te doen. Ook de echo’s eigen verzoek worden niet meer gemaakt. - Alle low-risk cliënten krijgen telefoon van de gynaecoloog dat hun 36 weken controle wordt afgezegd indien medisch verantwoord. Wanneer je gaat bevallen op de verlosafdeling of het kraamhotel mag er voorlopig maar één persoon, naast medisch personeel, bij de geboorte (en überhaupt in het ziekenhuis) aanwezig zijn, dus ook niet op de gang of ergens anders in het ziekenhuis. Bezoek bij Fam is welkom als het bezoek per cliënt/patiënt beperkt wordt tot 1 persoon per dag. Elke dag mag iemand anders op bezoek komen.
Dat van dat verkouden zijn vraag ik me inderdaad ook af. Mijn zoontje snottert wat. Nou ja, die kan ik wel laten ophalen door m’n moeder. Dus dat is nog wel te regelen. Maar als mijn man hoest en ik begin s nachts te bevallen, moet ik hem dan op straat gaan zetten?? En wat als ik zelf ga hoesten ofzo, zeggen ze dan ‘zoek t je maar uit met je bevalling’? Ik ben nu 40.2 weken. Het kan dus elk moment gebeuren (hoop ik). Maar wat een klote tijd om uitgerekend te zijn. Heb al bericht dat als kraamhulp in huis is geen enkel bezoek ontvangen mag worden, dus niet eens m’n zus of m’n moeder. Ik vraag me wel af of kraamhulp überhaupt komt als zoontje nog snottert. En ik zie mijn man mijn eventuele hechtingen nog niet verzorgen en alle andere noodzakelijke dingen die de kraamhulp doet. Elke nacht lig ik te piekeren. De verloskundige zou me vanmiddag nog bellen over m’n vragen, dus ik ben benieuwd.
Nou eerlijk gezegd, ik vind het medisch onverantwoord om mijn partner niet aanwezig te laten zijn. Ik raak compleet in paniek als ik het alleen moet doen. En ik denk dat het ethisch ook onverantwoord is als de vader niet bij de geboorte van zijn kind kan zijn. Dan nemen ze mij maar medisch op en verzorgen ze me maar in volledige isolatie met partner erbij.
Ik denk dat de hechting met je kind wel totaal anders zal verlopen voor een vader als hij er niet bij kan zijn. Als ik het erover heb met mijn vriend dan zegt ie "hou maar op" hij krijgt dan letterlijk De tranen in zijn ogen.. Wat een tijd om uitgerekend te zijn.. Ik snap jullie goed.. Het genieten is er wel een beetje onder aan t lije hoor..
Het is in deze tijd noodzakelijk om verder te kijken dan je eigen belang, hoe kut dat ook is. Van een paniekaanval ga je niet dood. Als mensen zonder vlk moeten bevallen kan dit wel dodelijke gevolgen hebben.
zo herkenbaar wat jij schrijft, ik zit ook met dezelfde vragen en lig er snachts ook wakker van. Hier snotteren en hoesten mijn 3 kinderen inclusief man en ik zelf. Ik weet niet eens of ik donderdag voor mijn afspraak op de poli verloskunde mag komen, ik denk het van niet. Maar daar wordt ik vandaag over gebeld. Ondertussen overlaad ik de kinderen met gezond eten en stop ik ze vroeg in bed, zodat ze hopelijk snel weer klachten vrij zijn. Ook ik kan elk moment bevallen en wat voelt het allemaal ongemakkelijk nu. Veel succes en sterkte en hopelijk blijven jij en je mag gewoon verkoudheid vrij!
Ik vind het ook allemaal erg verdrietig. Gezondheid (van iedereen) boven alles, maar toch kan ik het heel moeilijk loslaten merk ik. Ik ben vandaag 35 weken zwanger van de tweede en alles zoals ik me het had voorgesteld zie ik in duigen vallen. Onze geboortefotograaf, dat ik vanaf nu alle controles alleen moet, ik ben bang dat mijn vriend verkouden is en hij niet bij de bevalling mag zijn, geen kraambezoek, geen broertje die na de bevalling zijn zusje mag komen bewonderen.. alles waar ik zo naar uitkeek. En daar bovenop dan dat de opvang nu dicht is, ik na donderdag a.s. met verlof ga en voor mijn zoontje de opvang (2 dagen per week) graag wilde laten door lopen. Voor hem regelmaat, voor mij een beetje rust. Komt dus nu ook niets van terecht.
Ik heb net contact gehad met mijn ziekenhuis. Ze belden mijn controle afspraak bij 39 weken af, wat ik heel erg begrijpelijk vindt. Maar wel heel spannend, baby loopt al weken erg voor in groei. We hebben nu geen controle meer. Als ik ga bevallen mag ik gelukkig met mijn verkoudheid wel het ziekenhuis in, maar man en ik krijgen dan bij de ingang een mondkap en handschoenen. Ik begrijp heel goed dat het nodig is, maar wat een bizarre gewaarwording dit alles.
Ik leef met heel erg met je mee! heel begrijpelijk, niks fijns aan op deze manier! Ik wens jou veel succes toe en ik hoop dat jij en je man klachten vrij mogen blijven voor de bevalling!