Ik heb niet de hele discussie gelezen, maar je kunt het ook zien als de ongevaccineerden beschermen. Dat is nu de meest kwetsbare groep. Maar dat zal zo wel niet gezien worden
Dat gebeurt nu al hè. Er zijn alweer operaties uitgesteld en ambulances naar andere ziekenhuizen gestuurd. En aangezien ongevaccineerden 15% van de bevolking vormen maar wel (ongeveer) 80% van de corona-bezetting op de IC's vormen, is het niet heel raar als dan de uitspraak komt dat het voornamelijk ongevaccineerden zijn die de zorg nu (over-)belasten. Gaat wel voornamelijk om risicogroepen natuurlijk. Eigenlijk zouden er vooral voor ongevaccineerde 60plussers extra maatregelen moeten komen. Maar dat zal juridisch wel op heel veel problemen stuiten
Ongevaccineerden zijn echt niet ineens kwetsbaar hoor. Een gezonde twintiger zonder vaccin is nog steeds gezond en niet kwetsbaar omdat hij of zij niet is gevaccineerd. En de gevaccineerden beschermen vooral zichzelf want als een ongevaccineerde uit eten gaat met een negatieve test is de kans om besmet te raken door een gevaccineerde best groot. Eigen risico natuurlijk maar wat je zegt over beschermen dat zie ik ook niet zo.
Je zou toch hopen dat ongevaccineerden uit de risicogroepen zelf maatregelen gaan nemen. Maar gezien de cijfers is dat helaas niet zo.
Huh? Dat zeg ik toch niet…? Waarom maak je er nu weer een ding van dat het ‘enkel’ om de ongevaccineerden zou gaan? Ik maak gewoon een opmerking n.a.v. wat jij zegt. Namelijk dat een flink deel van de ongevaccineerden Corona al heeft gehad. Je hebt geen flauw idee hoe veel het er exact zijn. Net zo min als bij de gevaccineerden. En ook niet in hoeverre ze daar antistoffen op hebben. Maar als je dan toch wilt vergelijken, bij de gevaccineerden weten we dat ze voor een groot deel wel beschermd zijn tegen een ernstig verloop. Dat kun je toch niet ontkennen? Ik vind het opvallend dat je alles als een aanval ziet naar het ongevaccineerden-hoekje. Jij zegt hier iets, daar plaats ik een kanttekening bij. Meer is het niet. Ik geef niemand ergens de schuld van, ik val ongevaccineerden niet aan, ik geef aan waar dat in mijn optiek het verschil in zit. En merk op dat je een bepaalde aanname doet.
Eens met het eerste. Het tweede is niet zo zwart-wit: je kunt als gevaccineerde het virus wel degelijk overdragen; maar de kans is een stuk kleiner. Tijdje geleden heb ik in dit topic een artikel geplaatst uit de Volkskrant waarin dit duidelijk werd uitgelegd.
Ik snap sowieso niet zo de term “de schuld geven”. De schuld geven van wat dan? Dat de ziekenhuizen vol lopen? Dat er besmettingen plaatsvinden? Dat er extra maatregelen nodig zijn? Volgens mij is het heel simpel: de zorg kan het niet aan. Daarom moeten we kijken wat we daaraan kunnen doen. En het liefst op een manier die zo min mogelijk mensen raakt (op welke manier dan ook). Er is nog helemaal niet duidelijk wat die maatregelen in gaan houden.
Goh, wat een redenatie zeg. Als het wel gebeurt, ligt dat aan vaccins en niet aan de ongevaccineerden... Dan wil je het echt maar van 1 kant zien he.
Dit klinkt natuurlijk heel nobel, maar nee, het grootste deel hoeft niet "beschermd" te worden. Mogelijk wel de kwetsbaren, maar dat geldt ook voor gevaccineerde kwetsbaren. Daarnaast.. vind je het ook niet bijzonder krom om mensen te "beschermen" (die die "bescherming" absoluut en helemaal niet willen) door ze te zeggen dat ze van alles niet mogen, niet welkom zijn, enz.? In steeds meer landen (en dat gaat hier vroeg of laat waarschijnlijk ook gebeuren) zelfs de basiszaken als supermarkten en werk? "We doen het om je te beschermen hoor!"
Het is feitelijk zo dat momenteel meer ongevaccineerden op de IC liggen. Die groep legt nu dus meer druk op de zorg. Dit verminderen was het hele idee achter de vaccinatiecampagne. Je (niet jij specifiek) kunt het zelf schuld noemen. Ik zie het als een feitelijk gegeven en ik hoop met alles dat nooit de keuze hoeft/zal worden gemaakt tussen het opnemen van een gevaccineerde of ongevaccineerde.
Ik zeg niet dat het dan ALLEEN aan de vaccins ligt. Maar wel aan een combinatie. Als je gewoon kunt berekenen hoeveel ongevaccineerden er waarschijnlijk ongeveer op de IC kunnen belanden.. en dat zijn aantallen die de zorg aan zou kunnen, maar toch bereiken we weer het heftige niveau van toen (dat was tenslotte de uitspraak waar je op reageerde), dan moeten de gevaccineerden daar toch ook een aandeel aan hebben en werken dus de vaccins niet (volledig) zoals gewenst?
Het gaat niet alleen om beschermen van ongevaccineerden. Het gaat vooral om het beschermen van alle mensen (gevaccineerd of niet) die de komende weken en maanden zorg nodig hebben.
Klopt dat heb ik ook gelezen en zal ik ook zeker niet ontkennen. Maar als je nu in een café of restaurant zit zullen ongevaccineerden niet zorgen voor besmettingen want die zijn net getest. Gevaccineerden kunnen dat wel. En ik vind dat voor nu niet gek. Dat is eigen risico wanneer je niet gevaccineerd bent. Maar als 2 november inderdaad blijkt dat de Jonge hier ook 2g in wil voeren, dus of een herstelbewijs of gevaccineerd. Dan is dat natuurlijk wel een beetje krom. Ongevaccineerden zorgen op due plekken namelijk niet voor verspreiding. Wel thuis, of bv op het werk. Maar dat is lastiger aan te pakken.
Dat zeg je inderdaad niet, maar als je zegt dat het "volledig uit de lucht gegrepen is" dat een deel van de ongevaccineerden al corona heeft doorlopen, dan vind ik dat een beetje gek klinken ja.
Hoe kom je erbij dat de zorg die getallen aan kan van de niet gevaccineerden? Als je even terugleest zie je getallen die ze helemaal niet aankunnen. Sterker nog, nu kunnen ze het eigenlijk al niet aan en ligt 83% wat niet is gevaccineerd.
Ik reageerde op de volgende uitspraak van @Beukenhaag. Zij zegt dit wel degelijk : "maar je kunt het ook zien als de ongevaccineerden beschermen. Dat is nu de meest kwetsbare groep."
Ja, gevaccineerden leveren ook een aandeel. Afhankelijk van het merk vaccin, beschermt het ruim 90% tegen ziekenhuisopnames. En dat is misschien minder dan gewenst, maar wel meer dan verwacht. Deze vaccins zijn effectiever dan vooraf werd voorspeld.
Natuurlijk zou dat kunnen. Maar door dat kleine aantal mensen, kúnnen we gewoon niet het heftige punt bereiken van vorig jaar. Dus als dat wel zou gebeuren (daar begon deze discussie namelijk mee, ik hoop natuurlijk dat dat niet gebeurt!) dan moet er wel een deel ook bij de gevaccineerden liggen, lijkt mij.