Omdat kinderen dan 2x minder gehaald/gebracht moeten worden dus minder vaak ouders die met elkaar in aanraking kunnen komen? Ik snap waarom handen wassen een continu rooster tegen zou moeten houden... 1. Je kinderen zelf leren dat ze hun handen goed moeten wassen. 2. Op leerkracht vertrouwen dat ze de kinderen hun handen laat wassen 3. Kinderen steken de HELE dag onbewust hun vingers in hun mond (ogen , neus enz) dus een evt ziekte)vuiligheid komt sowieso dan wel binnen. Dat goed handen wassen bij het eten is dan eigenlijk dus maar schijnveiligheid als ze het de rest van de dag niet goed doen. Tenminste, ik ga er vanuit dat je daar niet op vertrouwd . . 4. En de 1e pauze dan? Daar ben je ook niet bij en daar steken ze ook fruit enz met hun evt niet goed gewassen handen in hun mond. .
07:52 De eerste Chinese besmetting met corona zou al op 17 november zijn vastgesteld, zo schrijft het Israëlische dagblad The Jerusalem Post op basis van berichten in onder meer Newsweek en medisch tijdschrift The Lancet. Er bestonden al langer twijfels over het idee dat dit in december gebeurde op de Huanan-vismarkt in het Chinese Wuhan in december. Recent bewijs duidt erop dat de uitbraak vermoedelijk al voor december begon. Zo doet een analyse van het het genetische materiaal van Covid-19 vermoeden dat het virus al in november van dier op mens is overgesprongen. Eerder schreef ook South China Morning Post dat uit documenten van de Chinese autoriteiten zou blijken dat de allereerste besmetting werd vastgesteld bij een 55-jarige man uit de provincie Hubei. De man zou op 17 november geveld zijn door Covid-19.
Bij continurooster zitten kinderen niet bij de eigen leerkracht hoor. Volgens de CAO niet tenminste. Nu zou je dat vanwege corona tijdelijk kunnen opschorten. En ik heb mijn leerlingen ook hun handen laten wassen voor het fruit eten. Maar ik heb niet de ilussie dat dit goed gebeurde. Jij wel? 30 kinderen x 20 seconde handen wassen. Dan ben je 10 minuten bezig.
Klopt. Maar er zijn onvoldoende kranen en toezicht is een probleem. Dus 20 seconde goed handen wassen, zoals je thuis wel kunt doen, is denk ik een illusie.
maar zo zijn er toch meer situaties op school waarbij je dat niet weet. Als kinderen naar de wc gaan weet je ook niet of ze goed afvegen en hun handen wassen.
Dat klopt. En normaal is dat ook al niet echt hygiënisch en één van de redenen dat buikgriep op scholen vaak snel doorgegeven worden. Maar buikgriep is wel van een andere orde dan corona nu.
Bij mijn oudste op school wel, gedachte er achter is ook dat kinderen de hele dag in dezelfde setting blijven. Als je dan weer hulpmoeders in moet vliegen kun je net zo goed de ouderwetse TSO blijven doen. Maar goed, we zullen volgende week wel meer horen. Ik hou er ook zeker rekening mee dat ze na de meivakantie helemaal nog niet naar school gaan.
Hier blijven ze ook in de klas bij de juf met de lunch. Ik snap wel dat scholen een continuerooster overwegen om zo weinig mogelijk ouders aan het schoolplein te zien.
Jij let daar misschien wel goed op. Maar sommige andere ouders misschien niet. Al die kinderen komen dan dus halverwege de dag weer terug vanuit al die verschillende huizen, waarvan je niet weet of er goed op hygiëne gelet wordt. ik zie nu dat dit reactie op verkeerde bericht is. Iemand wilde graag dat kinderen thuis aten ivm handen wassen. Daar reageerde ik op
Hier wordt t continu rooster juist als prettig ervaren door leerlingen, ouders en leerkrachten. Wij hebben 5 dezelfde dagen. De kids eten met de leerkracht in de klas en juf eet als de kids buiten spelen. En juf let juist goed op handen wassen. Erg goed geregeld dus
Ik blij dat het bij onze zoon zijn school dan scheinbaar gewoon goed geregeld is. Zitten wel bij hun eigen leerkracht met hun contenu rooster. Er is in elke klas een kraan waar de kinderen hun handen moeten wassen voor het fruit eten brood eten en er na maar ook als ze terug van de wc komen. Ja dit kost een leerkracht meer tijd. Maar bij onze zoon zijn school vinden ze hygiëne gewoon heel belangrijk. En zetten ze daar extra op in. Vind je het zelf toevallig eng als je evt weer aan het werk zou moeten? Vind je namelijk heel negatief over komen over het evt weer open gooien van scholen en dat je veel beren op de weg ziet. Niet aanvallend bedoeld trouwens maar oprecht geïnteresseerd.
Ik ga er vanuit dat school doet wat goed is voor mijn kind. Toen dit schooljaar continue rooster kwam, vond ik dat niet leuk, maar nu ik eraan gewend ben is het heerlijk. Wat een rust brengt dat voor iedereen zeg! Dat de hygiëne zo top te houden is op school...dat geloof ik idd niet. Dat zie ik wel als hier kindjes spelen, snel naar het toilet en handen wassen of doortrekken ho maar. De juf zit niet bij de kinderen tijdens de lunch bij ons. Die is dan vast ook wel ff aan haar eigen break toe Kinderen op het lager onderwijs spelen hier ook allemaal nog buiten, dus qua besmetting veranderd er toch niets op school? Voor de kids onderling dan bedoel ik. De juf staat bloot aan een hoop evt besmette kids. Ik zou het fijn vinden als ze bijv 1 dag in de week naar school kunnen in mei/juni. Per dag 4/5 kindjes op de juiste afstand van iedereen. Niet te veel ouders bij de poort. En toch nog even signaleren of het wel allemaal goed met de kindjes. Zowel qua veiligheid als leerwerk.
Zeker een goed stuk en dit zijn al vaker dingen die ik in mijn omgeving heb gezegd maar dan word ik aangekeken alsof ik Hitler ben en of ik wel helemaal lekker ben. Angst doet rare dingen met mensen.
Hier hebben ze een continu rooster, ideaal. En ze zitten de hele dag bij hun eigen leerkracht in de klas!
België. Van Ranst waarschuwt: “Wuhan-style lockdown komt dichterbij door wangedrag” https://www.hln.be/binnenland/van-ranst-waarschuwt-wuhan-style-lockdown-komt-dichterbij-door-wangedrag~aaa8c182/
Hier ook continurooster en hier zijn de kinderen tijdens de middagpauze wel in de eigen klas, bij het buitenspelen zijn er overblijfmoeders zodat de leerkrachten zelf pauze hebben. Bij slecht weer kijken ze een film binnen. In elke klas zit een wastafel met kraan zodat de kinderen vaak hun handen kunnen wassen gelukkig. De groepen zijn niet groot, max 25 kinderen per groep.
Hier hetzelfde. En @tupp heeft het ook over handen wassen. Desinfecterend middel is ook een optie hè. Gebruiken ze hier op school bij de kleuters voor elk eetmoment. Werkt net zo goed als handen wassen met zeep. Eén kind gaat de klas rond met een pompje, binnen 2 minuten heeft iedereen zijn of haar handen gedesinfecteerd. In het ziekenhuis waar ik werk gaat zelfs de voorkeur uit naar desinfectans, omdat dat beter is voor je huid.
Nee hoor, absoluut niet eng. Ik kan niet wachten tot de scholen weer open gaan! We hebben een aantal zorgleerlingen die ik hun huis uit wil hebben. En ik mis m'n leerlingen en het 'live' lesgeven enorm. Dus hoe eerder open hoe liever! Maar ik wil wel dat het veilig gebeurt. Mensen die mijn berichten half maart hebben gelezen, weten misschien nog dat in de weken dat de scholen nog open waren, mijn directie en bestuur erg laks waren. Ik heb aangekaart dat we kinderen handen moesten laten wassen. "Ik pak het op," was de reactie. Niks mee gedaan dus. Ik heb mijn leerlingen wel handen laten wassen en sommige collega's deden dat ook. Maar dat was dus eigen initiatief. Ik voelde me door directie meer belemmerd dan gesteund hierin. We kregen vanuit het bestuur te horen (zowel personeel als ouders) dat het onze eigen verantwoordelijk was om wel / niet naar school te komen. Onze directie deed er een schepje bovenop door te zeggen dat je zonder koorts gewoon kon werken. (Mocht toen in Brabant al niet meer van RIVM.) Gevolg: 3 snotverkouden collega's op school en in elke klas hoestende kinderen. Ik maak me om mijn gezondheid qua corona geen zorgen. Maar was blij dat een leerling van mij werd thuis gehouden. Haar ouders zijn al wat ouder (nakomertje) en pa heeft vorig jaar meerdere keren kantje boord in het ziekenhuis gelegen vanwege hartproblemen. Om dat soort gezinnen maak ik me zorgen als de scholen open gaan. Om andere gezinnen maak ik me juist zorgen als de scholen dicht blijven. Nog een frustratiepunt: toen uiteindelijk de scholen dicht gingen, hebben wij met collega's binnen 1 ochtend met een uitgewerkt plan gemaakt om in ieder geval groep 4 t/m 8 al vanaf die eerste week online les te geven. Maar we werden teruggefloten. We mochten alleen niet-verplichte herhalingstaken opgeven zonder instructie en we mochten geen contact hebben met leerlingen en ouders. Die opdracht heb ik overigens genegeerd. En met mij gelukkig nog een paar collega's. Dus wellicht is dat wat je in mijn toon door hoort schemeren een hoop boosheid, verdriet en frustratie over hoe het de afgelopen maand bij ons gegaan is. Ik heb gewoon geen vertrouwen in het beleid en de uitvoering bij ons op school. Dus ja, ik zie wel beren op de weg. Als ik vraag om verplicht handen wassen, gebeurt er niks mee. Als RIVM zegt "niet met hoesten of koorts naar school", zegt ons bestuur "zelf weten joh". Als de minister zegt "afstandsonderwijs" zegt ons bestuur "wij niet hoor". Neemt niet weg dat ik voor de klas sta zodra het weer kan. En dan roei ik met de riemen die ik heb. En ik heb eerlijk gezegd besloten echt schijt te hebben aan het bestuur en met opgeheven hoofd de richtlijnen van de overheid èn mijn eigen geweten te volgen. Ben benieuwd of ze me op het matje durven roepen. Lijkt me een prachtig artikel in de krant "Juf ontslagen omdat ze leerlingen uitleg geeft via whatsapp" of "Juf ontslagen omdat ze kinderen handen laat wassen" #lerarentekort
Dat zou zeker een optie zijn. Echt handen wassen is beter, lees ik overal. Maar bij gebrek aan water en zeep (en op de meeste scholen zit je ècht met een tekort aan kranen) is het een afdoende alternatief. Dit deden we toen ook bij de Mexicaanse griep. Is die handengel wel weer in voldoende voorraad verkrijgbaar? Wij gebruiken het thuis niet, er staat alleen nog een flesje in de auto. Dus ik heb geen idee. Ik vind (niet-medische) mondkapjes voor alle leerlingen en leerkrachten ook prima. Daarmee bescherm je elkaar ook. En de productie van de niet-medische variant kan volgens mij wel redelijk vlot op peil zijn. Zeker wanneer je voor (in ieder geval voor de leerkrachten) wasbare mondmaskers gaat gebruiken. Ik heb in het verleden in een keuken van een bejaardenhuis gewerkt. Daar moesten we bij bepaalde taken ook een mondmasker op. Het is niet fijn en ik was altijd blij als het masker weer af kon. Maar het is niet zoals bij die maskers met filter dat het je ademhaling belemmert ofzo. Het is vooral irritant, maar ook dat went wel. Het materiaal moet er alleen wel zijn. En de leidinggevenden moeten de gezondheid van leerkrachten en leerlingen voorop stellen. Ook als dingen dan 'onhandig' zijn of 'gedoe' opleveren.