Corona Nieuws deel 3

Discussie in 'Gezondheid algemeen' gestart door lidu1, 24 mrt 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.474
    4.930
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Of het zorgt er in ieder geval voor dat áls je het krijgt je mildere symptomen ontwikkelt.

suus1983 en Poolvos vinden dit leuk.
  2. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.474
    4.930
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Eens. Een beetje allesreiniger over de duwstang zet echt geen zoden aan de dijk. Maar het stelt gerust en het is beter iets dan niets.

Strandbal vindt dit leuk.
  3. hummeltje5

hummeltje5 VIP lid

28 dec 2014
    22.623
    13.849
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Dat één na laatste stukje: ik hoop toch niet dat ze dat gaan doen :(

Edit: niet alleen vanwege onze eigen situatie, maar ik zie ook gewoon echt niet voor me hoe ze van ouders van kleuters kunnen verwachten dat die hun kind nog een jaar (of evt. korter) langer thuis moeten houden èn onderwijs moeten gaan geven terwijl de rest van de basisschoolkinderen wèl naar school mag.

Novi en Koekenbakker vinden dit leuk.
  4. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Dat is ook maar een idee hoor, maar we moeten echt wennen dat de "oplossingen" in deze situatie echt anders zullen zijn dan datgene wat we gewend zijn.

Want heel veel dingen zijn puur datgene wat we gewend zijn. In veel Europese landen gaan kinderen bijv überhaupt pas naar school op hun 6de. En dat werkt prima, want iedereen doet dat. En in België kunnen ze zich ook niet voorstellen dat een 3jarige volledig thuis kan zijn.

Ik kon me ook niet voorstellen dat een volledige generatie middelbare scholieren hun opleiding ziu kunnen afsluiten zonder eindexamen. Iets van 50% van de slaging bepaalt. Toch een stuk ingrijpender (en onwerkelijker) dan een 4jarige die 2 maanden niet naar kleuterklas gaat.
    En toch is het gebeurd.

Ysabella, Syane, Zwierezwaai en 3 anderen vinden dit leuk.
  5. Mammielove

Mammielove Niet meer actief

En wat versta je daar verder onder dan? Kinderopvang dus ook nog dicht houden begrijp ik?
    Die kans acht ik niet aanwezig, dus ook niet dat de kleuters niet naar school zouden mogen. Ik zie er zelf ook geen meerwaarde in.

hummeltje5 vindt dit leuk.
  6. hummeltje5

hummeltje5 VIP lid

28 dec 2014
    22.623
    13.849
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    O wat erg zeg :(
    Zou toch niet moeten mogen zou je denken?
    Wat zegt jullie management hierover dan waarom ze dit zo doen?

Eens met dat laatste.

7. hummeltje5

hummeltje5 VIP lid

28 dec 2014
    22.623
    13.849
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Amen!
    Ik volg haar gedachtengang 100%.

julia80 vindt dit leuk.
  8. hummeltje5

hummeltje5 VIP lid

28 dec 2014
    22.623
    13.849
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Maar dan heb je in ieder geval één moment waarop je wèl zeker weet dat ze het doen.

9. hummeltje5

hummeltje5 VIP lid

28 dec 2014
    22.623
    13.849
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Ik weet niet wat jij onder snel verstaat, maar in dit topic is niet heel lang terug nog een artikel geplaatst waarin stond dat scholen e.d. hoogstwaarschijnlijk het eerste is wat zou open gaan, maar dat het dan nog zeker enige tijd zou duren voordat zwembaden etc. open zouden gaan.

1991Mamavanvier vindt dit leuk.
  10. hummeltje5

hummeltje5 VIP lid

28 dec 2014
    22.623
    13.849
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Dat snap ik.

Ik ben net als iedereen benieuwd wat ze gaan besluiten met de scholen straks.
    Betwijfel trouwens of ze dezelfde maatregelen als nu zullen hanteren dan. We'll see.

11. hummeltje5

hummeltje5 VIP lid

28 dec 2014
    22.623
    13.849
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Ja dat snap ik: roeien met de riemen die we hebben.
    Maar jij had het over nog een heel schooljaar en niet over 2 maanden zoals nu. Vind ik toch wel even iets anders...

Mississippi vindt dit leuk.
  12. Zara75

Zara75 VIP lid

10 jul 2007
    12.035
    6.139
    113
    Happyland
    Ysabella, Zwierezwaai en hummeltje5 vinden dit leuk.
  13. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Volgens mij niet hoor.

Ik reageer enkel op alle "kan-niet"'-s want ....

Dit ging over dat het onderwijs niet na de meivakantie opgestart kan worden met de 1,5m regels.

Mijn eerste gedachte hierbij is dat dat waarschijnlijk niet geëist gaat worden voor het onderwijs. Vandaar het huidig onderzoek.
    Of als het wel moet, dan maar gefaseerd. Ik noem geen termijnen, dat zou ik echt niet weten. Een heel jaar denk ik zeker niet, heb ik ook nergens genoemd.

Maar het gaat mij niet om details.
    Er kan heel veel wel, als we onze beperkingen vanuit de eigen gewenning maar loslaten.

Al geven ze lessen in grote gymzalen met een docent aan de microfoon. Klinkt bizar en onmogelijk, maar het kan wel.

Hadden we het ooit voor mogelijk gehouden dat 2020 zou starten met gesloten grenzen binnen de EU, en bijna alle Europeanen opgesloten in hun huizen?

NiVa0230, Ysabella, Anouk2005 en 3 anderen vinden dit leuk.
  14. lidu1

lidu1 Fanatiek lid

28 mei 2018
    1.623
    1.757
    113
    Vrouw
    Ik verwacht niet dat ze in 1 keer alle scholen weer open gooien en dat ze daarin zeker wel iets zullen bedenken.

15. Bubbel

Bubbel Niet meer actief

Ik wilde met mijn opmerking vooral aangeven dat ik me niet voor kan stellen dat wij in Nederland binnenkort op pad gaan met een mondkapje, of dat leerkrachten een mondkapje gaan dragen voor de klas. Er is gewoon een enorm tekort aan met name mondkapjes.
    Wij werken zoveel mogelijk volgens de regels van het rivm. Onze patiënten zijn poliklinisch en worden meestal dus niet getest. Het is een kwetsbare groep, die moeten komen voor hun behandeling, behalve als ze zelf te ziek zijn.
    Patienten met hoestklachten moeten wel een mondkapje dragen. Helaas worden die vaak verkeerd gebruikt, ze zitten er aan met hun handen, of zetten zelfs hun mondkapje af in de wachtruimte.
    Dus wij zijn de hele dag aan het poetsen, de omgeving en onze handen. En ik gebruik zelf wel handschoenen wanneer een patiënt covid verdacht is. Maar dat zou volgens de regels niet nodig zijn.

16. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    11.008
    4.016
    113
    Dan heb je het niet over basisonderwijs neem ik aan?
    Ik vind dat je zeker moet denken in mogelijkheden, maar dat scenario is wat mij betreft mogelijk in het VO en hoger onderwijs. Basisonderwijs vraagt andere dingen.

Juffie26 vindt dit leuk.
  17. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Er kan heel veel niet als we in onmogelijkheden denken.

Mijn kind in groep 7 heeft hele "vergaderingen" via Teams, zowel met de klas als met leerlingenraad. Ze werken met zn 4en tegelijk in een document via Office365, maken zo hele werkstukken inmiddels. En doen dit alsof ze nooit anders hebben gewerkt. Ze krijgen helemaal geen les meer, maar leren zichzelf nieuwe stof aan.

Ik kan echt garanderen dat hij en zijn klasgenoten prima les zouden kunnen krijgen in een gymzaal mocht dat nodig zijn. Dan is er tenminste iemand die wel instructie geeft, wellicht met de digibord en een projector. En dat geldt ook voor groep 8. En misschien ook voor groep 6.
    Kinderen krijgen al weken enkel op afstand les, en dat werkt ook. Vooraf had iedereen dat ook voor onmogelijk gehouden.

Nogmaals: zolang mensen blijven hangen in "kan niet" modus, komt niemand een stap verder.

Nellie4, Bubbel, Syane en 5 anderen vinden dit leuk.
  18. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    11.008
    4.016
    113
    Ik vind dat gelijk staan aan les via facetime oid.
    En voor de jongere groepen gaat dat dus echt niet werken. Kleuters in een grote gymzaal?
    Groep 4 in een grote gymzaal en juf met een microfoon?
    Nee dan beter thuis met juf op het scherm.

19. hummeltje5

hummeltje5 VIP lid

28 dec 2014
    22.623
    13.849
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Door onderstaand dikgedrukt stuk dacht ik dat je erop doelde kleuters van 4 nog max. een jaar langer thuis te houden:

Sorry als ik dat verkeerd geïnterpreteerd had.

Overigens ben ik het met je zienswijze eens dat er gekeken moet worden wat de mogelijkheden zijn ipv. de onmogelijkheden. Ik had niet voor niets je post geliket ;)

Syane en amdaa vinden dit leuk.
  20. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Zucht... Natuurlijk werkt dat niet voor overal en iedereen...
    Dat staat volgens mij zelfs letterlijk in de allereerste post van mij waar mensen aan de haal zijn gegaan met alle onmogelijkheden.
    Volgens mij zei ik in diezelfde post dat ik deze oplossing voor hogere groepen zie, en de onderbouw bijv nog wat langer thuisonderwijs. Maar dat was ook onmogelijk volgens sommigen hier.
    En ik roep enkel wat in mij opkomt. Ik denk lievervin oplossingen dan in onmogelijkheden. En ik had liever gehad dat mensen deze oppakken en meedenken in wat zij wellicht anders als oplossing zien. Maar ik word best moe van constant "kan niet" reacties. Tja, hoe willen jullie dit dan oplossen? Zie vooral het riedeltje hieronder.

Ik bepaal geen landelijk beleid hé?
    Ik anticipeer op de weerstand van leraren op dit moment op het überhaupt starten van scholen. Want niet veilig voor ze. Want 1,5m kan niet gewaarborgd worden. Want ouders op schoolplein. Want.. Want..

Tja, er zijn 3 mogelijkheden:
    - onderwiks is vitaal beroep en daar geldt 1,5m niet. Daar zijn leraren op dit moment erg op tegen. Gisteravond heeft "PO in actie" dat heel duidelijk gemaakt in het Nieuwsuur.
    - of men komt met oplossingen voor die aangedragen issues. En die zullen anders zijn dan wat we gewend zijn. En met heel veel haken en ogen aan.
    - of ze gaan überhaupt niet naar school in de 1,5m economie.

Ysabella, MyMiracle, hummeltje5 en 4 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina