Sorry, ik heb het weer gemist maar wat is er gezegd? De leraren willen geen les geven? Meen je dat echt?
Je hebt liever dat mensen jouw oplossingen oppakken en meedenken.... hm nou ik geloof niet dat wij hier met z'n allen het beleid in Nederland bepalen hoor. Wat mij betreft gaan de kinderen gewoon weer naar school na de meivakantie. Ik werk zelf ook in het onderwijs dus dat betekent dat ik ook gewoon weer op school aan het werk ben dan. Dus die weerstand van leraren waar je het over hebt is weer vreselijk gegeneraliseerd. 1,5 m economie en kinderen gaat niet werken. Nooit niet.
Geen idee waar dat vandaan komt, want het is gewoon niet waar. Leraren willen niets liever dan weer lesgeven, geloof mij maar.
Hier op school wordt juist ontzettend proactief nagedacht over hoe ze weer les kunnen geven, en natuurlijk gaat het daarbij ook over de veiligheid van de werknemers - daar zou het bij ieder beroep ook over moeten gaan. Maar weerstand is er niet hoor, ze willen het liefst vandaag nog open maar wél op een verantwoorde manier. Ik word ook best moe van de ‘dan doen we toch dit en dat en klaar?’-reacties, alsof het allemaal maar eenvoudig is en we niet met individuele verschillen te maken hebben.
Ik hoop met je mee! Die 1.5m is idd geen optie met kinderen. Hier gelukkig ook geen angstige leerkrachten en hopen ze ook zsm weer alle kinderen op school te hebben.
het nieuws wat ik lees geeft mij sowieso hoop voor ons in nl... Dus ergens ga ik er wel vanuit dat er versoepeling komt. Hoop ik voor kdv en scholen. -Spanje industriële sector weer aan het werk en de bouw - Italië boekenwinkels en kinderkledingwinkels weer open - Oostenrijk kleine winkels en parken open, grote winkels, kappers en restaurants als het meezit in mei weer open daar.. - Denemarken kdv en scholen weer open - Noorwegen na lockdown versoepeling, scholen in de week van 20 april weer open.
Ik ben leerkracht middelbaar onderwijs (in België) en laat me beginnen met te zeggen dat in echt wil dat de scholen zo snel mogelijk weer open kunnen. Wij weten ondertussen dat de scholen zo goed als zeker niet terug openen na de paasvakantie (20/04), maar ik heb goede hoop voor begin mei. Maar ik denk dat mensen moeten beseffen dat hrt voor erg veel scholen onmogelijk is om terug te openen als fysieke afstand 100% moet gegarandeerd worden. Dat is niet denken in onmogelijkheden, dzt is denken in realiteit. Scholen terug open = geen fysieke afstand tussen leerlingen. Aan de experten om te oordelen of dat op dat moment een probleem is of niet, ik volg daarin. Maar fysieke afstand? Ik geef les op een school met 1200 leerlingen, voornamelijk technisch en beroeps onderwijs. Dat betekent dat wij bvb een kapsalon op school hebben, praktijklokalen autotechniek, voetbal, circus en dansleerlingen, etc... Voor veel van hun lessen is het simpelweg onmogelijk om fysieke afstand te houden. Geef die lessen maar eens in een gymzaal, met alle leerlingen aan een bureau en de leerkracht vooraan. Daarenboven ken ik mijn pubers, je mag zeggen wzt je wil, maar een heel groot deel van onze leerlingen zal geen fysieke afstand houden op bvb de speelplaats als ze eenmaal naar school mogen. Als we als lkr elke toenadering van minder dan 1,5m zouden moeten bestraffen, dn kunnen we met 1200 lln de fysieke afstand in de strafstudie niet garanderen Dit is geen 'no can do' beeld, dit is gewoon realisme. Dus scholen open? Graag, maar dan wel als experten inschatten dat een zekere vorm van fysieke toenadering tussen onze leerlingen geen probleem is. Tot dan? Hou ze onder ouderlijk toezicht van elkaar weg. Wij zijn leerkrachten, geen agenten.
Mee eens. En dat geldt natuurlijk ook voor het basisonderwijs. Als leerkrachten onderling kun je prima afstand houden. Maar voor leerlingen onderling niet te doen. En bij hele jonge kinderen is de afstand tussen kind en leerkracht ook niet altijd te handhaven. Ik ga ervan uit dat wanneer de overheid beslist dat de scholen weer open kunnen, dit verantwoord is. Risico zal er altijd zijn. Maar een afgewogen risico. En op dat moment gaan mijn kinderen weer naar school en ben ik zelf ook weer op school.
Dan moet je bij de PO-Raad voor zijn. Volgens mij spreken zij namens de leerkrachten in het primair onderwijs, toch? De voorzitter heeft gisteravond duidelijk aangegeven dat meerdeeheid van de leraren het onveilig vindt om voor de klas te staan. Vooral omdat heel veel leraren > 50 zijn, en volgens de huidige maatregelen hun eigen kleinkinderen op dit moment niet van dichtbij mogen zien. Maar wellicht kunnen we dan met zn allen tegendenken in plaats van meedenken op deze berichten vanuit het sector?
Het komt uit nieuwsuur. Er staat ook een bericht van op nos.nl Kort gezegd willen leerkrachten wel maar is er nog veel onzekerheid betreft de veiligheid en worden er veel vragen gesteld . Of zoals er werd gezegd: het hart wil wel maar het hoofd heeft nog bedenkingen Dus dat het gewoon niet waar is klopt niet helemaal. Maar ik snap dat jij, als leerkracht zijnde, anders naar zulke berichten kijkt.
Er zit natuurlijk wel een kern van waarheid in. Want op dit moment weet niemand wat over twee weken verantwoord gaat zijn. Dus leerkrachten ook niet en kun je nu moeilijk inschatten of je dan wel of niet wil dat de scholen weer opengaan. Dus dat het hoofd nu nog bedenkingen heeft is logisch. Ik vraag me alleen altijd af wiens mening ze gevraagd hebben bij dit soort berichten. Niet die van mij in ieder geval en ik heb ook niet van collega's gehoord dat hun mening hierover gevraagd is door de nos..
Ik lees net op nu.nl dat door het coronavirus mogelijk bij 117 miljoen kinderen wereldwijd de vaccinatie tegen mazelen is uitgesteld. Ik vind dit wel zorgwekkend. Niet alleen corona is een gevaar voor de samenleving...
Maar wat is uitgesteld? Want in België hebben de consultatiebureaus bvb ook 3 weken de deuren gesloten om zich te kunnen herorganiseren, dus kindjes die net die weken moesten gevaccineerd worden, die hun vaccinatie is ook 'uitgesteld', maar dus max met 3 weken. Nu worden al die ouders opgebeld voor een nieuwe afspraak, zo spoedig mogelijk.
'1,5 meter afstand houden op een school? Dat is niet te doen' - https://nos.nl/l/2330398 Leraren collectief komt daar mee, Vd Ven heeft onderzoek gedaan onder 1.000 leraren, zie dit artikel van de NOS.
Hm ja ik heb altijd het idee dat ze een bepaalde groep leerkrachten vragen die vooraan staan om hun mening te geven, maar of dat nou altijd zo representatief is voor de totale beroepsgroep, daar heb ik mijn vraagtekens bij. (ja ik kan mij opgeven voor dat soort klankbordgroepen en actiegroepen maar besteed mijn tijd liever anders)
Nou, dan kun je je lol op bij het volgende artikel op NOS .... Onderzoek onder leraren: grote zorgen over heropenen scholen - https://nos.nl/l/2330434
Als de scholen niet open gaan na de meivakantie dan vind ik dat ze met een goed plan moeten komen om volledig onderwijs op afstand te gaan geven. Ik ben het thuisonderwijs namelijk behoorlijk zat. Ik ben geen juf, ik krijg er niet voor betaald en de juf die er wel voor betaald krijgt zit het grootste gedeelte thuis. Ik leer mijn kinderen heel graag van alles en ben in staat om zelf huiswerk te verzinnen en dat doen we ook heel veel. Maar het opgelegde werk begeleiden, nee sorry dat moet echt door een leerkracht gedaan worden. Ik kan het gewoon niet juist uitleggen.. en ik ben er nu ook gewoon wel klaar mee We vermaken ons prima en van mij mag dit nog weken duren maar dan wel met onderwijs op afstand of volledig vrij van huiswerk. Dan verzin ik zelf wel van alles, en gaan we lekker spelen, bakken, lezen, spelletjes doen en interessante docu’s kijken!
Ik vind die leraren echt een beetje zeikerds worden. En als dat hier op school zou zijn, zou ik echt aanbieden om dan zelf voor de klas te gaan staan. Kunnen zij in een hoekje achter een scherm zitten, loop ik de klas wel door (geintje he)