Corona Nieuws deel 3

Discussie in 'Gezondheid algemeen' gestart door lidu1, 24 mrt 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.862
    19.271
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Uhm, ik werk normaal gesproken 3 dagen in de week. In de eerste weken van de sluiting heb ik 7 dagen in de week gewerkt en nu werk ik 3 hele dagen en dan nog 2 halve. Dus waar jij in vredesnaam het beeld vandaan haalt dat we onze uren niet maken, is mijn volslagen onduidelijk. Volgens jouw redenatie zou ik dan 10 dagen per week moeten gaan werken ofzo? En afstandsonderwijs verzorgen èn gewoon lesgeven op school?

2. Bubbel

Bubbel Niet meer actief

#3182 Bubbel, 14 apr 2020
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 apr 2020
    Maar dan werk jij op een heel andere manier dan bij ons. Onze kinderen spreken hun juffen niet wekelijks, laat staan dagelijks. En krijgen al helemaal geen instructieles of filmpjes van hen.
    Als ik een inschatting mag maken, dan zijn ze nu hooguit één werkdag per juf kwijt. En dan neem ik het ruim. Maakt mij verder niks uit. Mijn kinderen doen hun ding. Er zijn momenteel wel meer werknemers die door de omstandigheden niet aan hun uren komen.

Oh.. we dwalen af trouwens. Hoort meer in het geen nieuws topic thuis.

Syane vindt dit leuk.
  3. Shay25

Shay25 Fanatiek lid

16 okt 2018
    2.813
    2.502
    113
    Vrouw
    Ik reageerde op iemand die riep dat ze helemaal niet 5 dagen kon werken, vandaar mijn uiteenzetting, vanuit mijn visie.

Ik zeg niet dat jullie je uren niet maken; Ik zie in dit topic dat somminge leraressen de kont tegen de krib gooien en voor hun het lastig is om oplossingen te vinden. Terwijl er best mogelijkheden zijn.

hummeltje5, bloem82, amdaa en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  4. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.679
    113
    Ze zei 5 dagen werken plús voor 4 dagen thuisonderwijs regelen. Dat thuiswerk regelen, begeleiden en nakijken is hier echt al veel werk voor de leerkrachten.

hummeltje5 vindt dit leuk.
  5. Shay25

Shay25 Fanatiek lid

16 okt 2018
    2.813
    2.502
    113
    Vrouw
    Dus als een leerkracht 6 leerlingen in haar klas heeft, dan is ze net zo hard aan het werk als voor 25 leerlingen? Dat klopt toch niet?
    Als je instructie gegeven hebt en leerlingen werken zelfstandig; waarom kan je dan niet dingen regelen of nakijken.
    Overigens vind ik niet dat leerlingen gelijk een hele dag naar school hoeven hoor.

6. Syane

Syane VIP lid

21 aug 2013
    12.298
    11.902
    113
    Extra busjes en taxi’s of touringcars. De hele personen vervoerssector ligt zo ongeveer stil. Denk dat die blij zijn als ze weer kunnen gaan vervoeren. Doordat bijna alles stilligt zijn er veel chauffeurs en is er veel materieel wat dan goed ingezet kan worden om de afstand per kind te kunnen garanderen. Mits dit moet als de scholen weer open gaan. Want voor hetzelfde geld blijkt dat kinderen niet het virus erg verspreiden.

7. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.318
    23.469
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Dat geven ze niet per dag door geloof ik. Je kan wel kijken op www.stichting-nice.nl voor cijfers. Die lopen alleen wel dag of 2 achter.

GossipGirlxoxo en Novi vinden dit leuk.
  8. Pinkie88

Pinkie88 Fanatiek lid

13 dec 2015
    3.747
    4.267
    113
    Het heeft geen zin om de discussie te voeren aan de hand van leerkrachten die hun werk niet goed doen he...

Ik spreek vooral vanuit het perspectief van een lkr middelbaar onderwijs: wij werken idd maar een bepaald aantal contacturen en gebruiken de rest vz' de uren van de week om lessen voor te bereiden en zaken te verbeteren.

Ik heb zelf geen ervaring in het lager onderwijs, maar ik neem aan dat lkr daar ook een deel van hun tijd besteden aan voorbereidingen en verbeteringen. Bvb als de lln rustig aan het werk zijn, of tijdens de turnlessen oid.
    Als je plots elke dag intensief instructie en begeleiding moet geven (want het is de enige dag dat je deze lln ziet) en daarenboven kwalitatief afstandsonderwijs wil voorbereiden (want, als je dat goed doet, is dat echt wel meer dan gewoon 'huiswerk' geven), dan ben je een dubbele job aan het doen.

9. Syane

Syane VIP lid

21 aug 2013
    12.298
    11.902
    113
    Maar waarom duurt een schooldag maar 5,5 uur. Als je uitgaat van 8:30 - 17 uur en dan daar bijv groepen over verdeeld dan kan je veel meer kinderen bedienen en de aantallen in de groepjes kleiner maken bijvoorbeeld. De gebruikelijke structuren loslaten kan ook qua tijd.

10. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.862
    19.271
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Maar dan moet je denk ik, om te beginnen, met de leerkrachten en directie van jouw school in gesprek. Scholen moeten gewoon afstandsonderwijs verzorgen. Dus het kan niet zo zijn dat de juffen en meesters op jouw school dat niet doen, dan moeten ze echt aan het werk gezet worden.
    Maar er wordt nu door o.a. jou gezegd dat de scholen best open kunnen voor kleine groepjes, omdat de juffen toch niet veel tijd kwijt zijn aan het afstandsonderwijs. En dat ze dat dus best naast een gewone lesdag kunnen doen. En dat is dus -als het goed is- niet zo. Ik ben aan thuisonderwijs ongeveer net zo veel tijd kwijt als aan een gewone lesdag. Ik kan echt niet èn èn doen. Ik kan wel zeggen dat ik een halve dag lesgeef en de andere helft besteed aan de kinderen die thuis zitten. En dat zou ik oprecht heel fijn vinden! Ik wil mijn leerlingen graag weer live zien. Het liefst natuurlijk de hele klas hè! Maar als dat niet kan, dan in shifts. Alleen zul je dan als ouder wel moeten accepteren dat je kind dan maar 1 of 2 keer per week een halve dag naar school kan. En dat de overige 3 of 4 dagen de begeleiding die ze vanuit school krijgen, gehalveerd wordt.

Ik denk dat dat zeker zo effectief kan zijn hoor. Maar je kunt niet alles krijgen: en volledig begeleiding op afstand op de dagen dat ze thuis zijn EN ook nog één of meerdere dagdelen per week naar school.

Seffie, gitta, Mississippi en 3 anderen vinden dit leuk.
  11. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.474
    4.930
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Dan maken ze er op jullie school wel heel veel werk van! Ik hoor dat eigenlijk van niemand. Thuiswerk regelen? Ik ben hier de mama die voor de hele klas alle werkboeken ed bij de kinderen thuis brengt. Begeleiden? Het enige dat de juffen doen tijdens het contact moment is kinderen op hun donder geven’ omdat sommigen bepaalde opdrachten niet hebben gemaakt (online, ze kunnen de score zien). Echt, de toon is zo negatief! En uitleg of begeleiding ontbreekt compleet. Nakijken? Mama mag alles nakijken! Van de online dingen krijgen de leerkrachten kant en klare staatjes met kleurcodering rood/oranje/groen.
    Wat de juffen doen? Elke dag een excell bestandje klaarzetten: ‘taalverhaal spelling woordpakket 21, les 4. Taalverhaal taal hoofdstuk 10, les 4. Gynzy rekenen... etc etc’. Het zal echt niet overal zo gaan, maar ik durf hardop te zeggen: bij ons heeft bijna elke leerkracht vakantie!

bloem82, amdaa en Syane vinden dit leuk.
  12. Shay25

Shay25 Fanatiek lid

16 okt 2018
    2.813
    2.502
    113
    Vrouw
    Dit zou ik ook het fijnste vinden, win win situatie.

Overigens is het bij ons op school erg goed geregeld en omdat ik nu mijn zoon kan begeleiden thuis, zie ik waar hij moeite mee heeft en loopt hij geen achterstanden op. Ik ben voor afstandsonderwijs (ook omdat het kan met mijn baan).

13. Pinkie88

Pinkie88 Fanatiek lid

13 dec 2015
    3.747
    4.267
    113
    Als je leerlingen maar 1 dag in de week ziet, dan zal je zeker even hard werken met 6 lln in de klas dan met 25...

Het zou een beetje stom zijn die tijd dan te gebruiken aan zelfstandig werken hé. Ik ga ervan uit dat je die tijd dan zou gebruiken om ook effectief intensief met de leerlingen te werken, niet om toezicht te houden terwijl ze zelfstandig werken.

Oh en voor degene die hier zei dat ik roep dat ik onmogelijk 5 dagen kn werken, je moet beter lezen.
    Daarenboven heb ik het niet eens over mezelf, want i' sta op dit moment niet voor een klas en werk dus sowieso 5 dagen als de scholen weer open gaan.

hummeltje5 en Fuddey vinden dit leuk.
  14. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.862
    19.271
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Deels. De instructie voor een gemiddelde les duurt 10-20 minuten. Ongeacht of er nu 6 of 30 leerlingen in m'n lokaal zitten. Ik kan met minder kinderen niet ineens sneller gaan praten of korter uitleg geven. Wel is het zo dat ze tijdens de verwerking natuurlijk met 6 leerlingen minder vragen hebben dan wanneer het er 30 zijn. Dus ik zal sneller klaar zijn met mijn hulprondes. En dan kan ik die tijd gebruiken om het werk van de andere leerlingen online te bekijken. Maar dat betekent dan wel dat ik elke instructie dubbel moet geven (één keer live en één keer online). Dus in die zin gebruik je je tijd dan minder efficiënt en houd je minder tijd over voor begeleiding en beantwoorden van vragen.
    Als we een goede camera (swivl o.i.d.) in elke klas zouden hebben, kun je al meer. Dan is de instructie aan de groep die in de klas aanwezig is, ook te volgen door de leerlingen thuis. Dat scheelt letterlijk de helft.

Nakijken doe je überhaupt niet onder schooltijd natuurlijk. Schooltijd is lestijd. Nakijken doe je na school, als de leerlingen niet meer op school zijn. Sinds we digitaal werken, kijk ik heus tijdens de les wel even naar de groene en rode bolletjes om te kijken wie extra uitleg nodig heeft. Maar het is niet zo dat ik dan uitgebreid ga kijken welke antwoorden ze geven.

hummeltje5, Daniellexxx en Fuddey vinden dit leuk.
  15. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.679
    113
    Hier iedere dag online instructies via Teams, altijd razendsnel hulp als er vragen zijn of om gewoon even te praten (ook buiten schooltijden om), heldere planning, ook duidelijk geen stress - wat niet lukt, lukt niet. En ze maken een soort online overhoringen, ook erg leuk maar vast tijdrovend, die kijken ze ook weer zelf na.
    Ik heb natuurlijk liever dat ze tzt weer veilig 5 dagen naar school kunnen, maar wel met nadruk op dat véilig - zoals het nu gaat, gaat het gewoon echt meer dan prima als alternatief. Het is voor de leerkrachten nu echt geen vakantie hier.

Oh en de juffen van de jongste kwamen vandaag weer even op afstand kletsen met alle kleuters, dan gaan ze dus bij alle lln langs, met mapje vol werkjes, en gewoon even kletsen over hoe Pasen was. Heerlijk die menselijkheid, zó goed.

16. Luna86

Luna86 VIP lid

11 jan 2009
    14.931
    9.441
    113
    Gelderland
    @merah ohh wat erg zeg :confused: dat kan toch echt niet hè?
    misschien doen ze achter de schermen veel? De hele school een poetsbeurt geven/ opruimen of het schoolplein onkruid vrij maken? Ik mag toch hopen dat het geen doorbetaalde vakantie is :oops:

amdaa vindt dit leuk.
  17. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.474
    4.930
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Met name dat ‘geen stress’ vind ik zo belangrijk! Hier dus alleen nadruk op dingen die niet af zijn. Ik zie al die verdrietige snoetjes van die kinderen (groep4) en heb echt medelijden. Niet iedereen heeft super begeleiding van ouders. Vaak zegt hij/zij dan ‘ja maar juf, ik heb het echt wel gedaan’ zegt juf: ‘nee hoor, dat kan niet want ik zie het hier niet staan! Het is wel de bedoeling dat je mee doet en doet wat ik zeg!’
    Mijn dochter werd ook een keer terecht gewezen. Bleek dat ze in een verkeerd blok had zitten werken. Voor die kinderen is ook alles nieuw! Maar het gaat soms echt met de botte bijl. Heel sneu

18. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.862
    19.271
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Overigens voor de liefhebbers: mijn klaslokaal op school. Volgens mij is dit de meest efficiënte manier om mijn klas in te richten als we naar een 1,5 meter school zouden moeten. (Dat is dus nog niet zeker hè, wellicht wordt gezegd dat leerlingen wel dichter bij elkaar mogen!)
    Misschien zijn er wonderen met meer ruimtelijk inzicht di er nog een extra leerling in kunnen proppen. Klas is 7 x 7 meter. De tafels van leerlingen (uit mijn hoofd) 70 x 40 cm. Ik heb 1,5 meter afstand tussen 2 tafels gehouden, zowel links-rechts als voor-achter. Elk blokje is dus 10 cm.

Ik kan dan in mijn lokaal 9 van de 31 leerlingen kwijt.

Bijgevoegde bestanden:

hummeltje5, gitta, amdaa en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  19. Syane

Syane VIP lid

21 aug 2013
    12.298
    11.902
    113
    Oeh, dat zou ik echt aan de directeur doorgeven hoor. Dat kan niet. Normaal al niet maar nu zeker niet!

20. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.474
    4.930
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Dat lijkt me niet werken zo.
    Kun je niet (misschien een heel dom voorstel) afstandsonderwijs blijven doen, maar dan klassikaal? Dus die contactmomenten van nu groter trekken. Ipv 15 minuten een ‘vergadering’ van een uur. En dan dus ‘echt’ les, met Digibord en al...

Deel Deze Pagina