Van Dissel: 'We hebben de piek op IC's gehad' Directeur Infectieziektenbestrijding Jaap van Dissel van het RIVM (Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu) is begonnen met zijn briefing aan de Tweede Kamerleden. Het sterftecijfer in coronatijd is vergeleken met de seizoensgriep aanzienlijk hoger, legt hij uit. Het sterftecijfer van Nederland komt ongeveer overeen met andere Europese landen. Het aantal gemelde patiënten die corona hebben neemt toe, doordat het aantal testen is toegenomen. Het aantal in het ziekenhuis opgenomen patiënten vlakt af omdat er minder ernstig zieke mensen zijn door de maatregelen. Ook op de IC's is er nog steeds een afvlakking van het aantal opgenomen patiënten te zien. "We hebben de piek gehad", zegt Van Dissel.
Ik snap wel dat ze niet uitbundig juichend melden dat we de piek hebben gehad. Het is nu juist belangrijk om vol te houden met de maatregelen, want anders is het evident dat de cijfers weer gaan stijgen en we weer op een nieuwe piek kunnen gaan wachten. Dat moet voorkomen worden, door juist te benadrukken dat we vol moeten houden en zo door te gaan als we nu doen. Zodra er vol enthousiasme wordt gesproken dat de piek is geweest, gaan mensen automatisch versoepelen, ‘met alle gevolgen van dien’ om in de woorden van Rutte te blijven.
Ik vind het echt apart dat tot nu toe zo weinig kritische vragen aan rivm worden gesteld over de mondkapjes. In andere landen worden deze als extra maatregelen ingezet omdat "1,5m economie" niet altijd gewaarborgd kan worden. Dan is er iig een rem ( een soort spatscherm) voor de verspreiding van vochtdruppels.
Eens hoor! Ik denk ook echt dat ze geen mondkapjes inzetten omdat die er gewoon niet zijn. Als ze nu zouden zeggen we moeten mondkapjes dragen maar die zijn er gewoon niet genoeg komt er meer paniek/angst
Over de mondkapjes: Virus gaat makkelijk over van mens op mens' Door de aard van het coronavirus zijn er ondanks de maatregelen toch veel besmettingen , zegt Jaap van Dissel (RIVM) in de Kamer. "Blijkbaar is dit virus in staat om relatief eenvoudig van de ene mens op de andere over te gaan." Volgens Van Dissel heeft het tekort aan beschermingsmiddelen de verspreiding van het virus niet versneld. Hij blijft erbij dat het voor Nederlanders die niet in de zorg werken niet of nauwelijks zin heeft om mondkapjes te gebruiken. En er zijn ook nog steeds te weinig mondkapjes om ze aan anderen dan zorgpersoneel te geven. Voor het grote publiek blijven de 1,5 meter afstand, thuisblijven bij klachten en handen wassen de aangewezen maatregelen, zegt hij.
Niet medische mondkapjes worden overal massaal in de landen zelf geproduceerd. Als extra productielijnen in bestaande fabrieken. Verschillende fabrieken hebben aangegeven dat ze deze kunnen leveren. Oostenrijk en Duitsland delen die dingen al dagen gratis uit in de winkels. Waarom hebben zij wel genoeg?
Die loonkosten hebben ze nu omdat het niet anders kan hè? Verplicht dicht en die lonen zullen nu doorbetaald moeten worden. Daar tegenover staat dat er nu geen geld binnen komt dus ze verliezen gaan draaien en misschien tegen faillissement aan lopen. Een gemiddeld café kon zo 50 man op een avond binnenlaten en met die 1.5 meter afstand regel misschien nog een stuk of 13-15 op hetzelfde oppervlak. 15 man die een drankje kopen of 50 man is een groot verschil. Daar draai je alleen maar verlies mee. Je bent meer kwijt aan de inkoop, energie en loonkosten dan dat je verdient. Hetzelfde met een gemiddelde bioscoop. Of je een volle zaal hebt of er maar een beperkt aantal mensen in kwijt kan. Om daar een film voor op te starten, personeel voor in te huren, schoonmaakpersoneel, energie kosten? Niet echt rendabel....
Valt mij ook op. Ik hoor ook her en der ouderen zeggen: mij maakt het niet uit hoor als ik het krijg, dood ga ik toch ergens de komende jaren wel. Maar dat is nu juist het hele probleem: het is niet alleen dat ze er zelf dood aan kunnen gaan, maar het is vooral dat zij zo ook ànderen (al dan niet met een zwakke gezondheid) kunnen besmetten met alle gevolgen van dien. Maar dat lijken ze te vergeten lijkt wel... Daarnaast zijn er volgens mij behoorlijk wat ouderen die nog wel zelfstandig wonen vergeetachtig, zo niet al dement (wellicht zelfs nog onopgemerkt of mogelijk nog niet bevestigd).
Even wat betreft de mondkapjes, ik volg nu even het livedebat en hierin zegt Dhr van Dissel ook dat wanneer we mondkapjes gaan dragen het straks onduidelijk is of mensen nog wel thuis blijven bij klachten. Nu is het zo, ben je ziek blijf je thuis, heeft een gezinslid koorts blijft iedereen thuis. Wie zegt dat straks mensen die een kuchje hebben niet denken, ach ik heb toch een mondkapje op? Dus ook echt een stukje schijnveiligheid. En natuurlijk ook tekort eraan.
Ik kon hier vorige week ook boos om worden, ik zag hier een groep van wel 10 ouderen mensen die gewoon lekker aan het kletsen waren op bankjes en daar zat echt geen 1,5 meter tussen. Zelfs mijn zoontje van 6 viel het op en zei gelijk: 'Die mensen zitten toch veel te dicht op elkaar'! Dan denk ik echt we doen het ook voor jullie hoor
nee klopt, ik bedoelde het ook helemaal niet negatief. Ik ben juist voor open gaan en extra steun. Daardoor is er minder financiële steun nodig als dat ze helemaal gesloten blijven en kan de periode eventueel verlengt worden.
Dat is echt een typisch Nederlandse gedachte en ik denk ook echt dat dat gaat gebeuren. Kijk maar naar mensen die in de supermarkt handschoentjes dragen en dan wel met contant geld betalen en vervolgens wel met hun handschoenen overal in zitten en dan ook nog roepen ik ben tandarts assistente ik weet wat ik doe (ik heb gezegd dat ik nu wijzelijk mijn mond ga houden). Ik hoor vanuit vele hoeken dat de overheid mondkapjes aangeboden heeft gekregen, maar ze te duur vond en nu heeft Belgie en Duitsland alles opgekocht... Beetje jammer!
In feite zeggen ze het allebei: het is èn weinig zinvol èn er zijn tekorten, dus we moeten ze gebruiken waar ze het meest effectief zijn. Begrijpelijke redenatie, op zich. Alleen zijn er inmiddels tientallen 'maak je eigen mondmasker' instructies. Toegegeven: niet iedereen is even handig. Maar je kunt ze dus prima zelf maken. Daar kunnen ook leuke lokale initiatieven mee ontstaan, waarbij mensen elkaar helpen. Eventueel tegen wat extra bijverdienste. Zelfs een sjaal of bandana voor je neus / mond scheelt al. Het gaat voor het gewone publiek om de meest simpele chirurgische maskers hè. Niet om dingen met filter om jezelf te beschermen. Maar om simpelere varianten om de kans op verspreiding te verkleinen mocht je, zonder het te weten, zelf besmet zijn.
Gek dat ik m zelf niet vond, maar erg bedankt iig.! Goed artikel wel. Ik ben het wel met m eens geloof ik.
Dat bovenste moet je inderdaad voorkomen! Het moet volslagen duidelijk zijn en blijven dat mensen met klachten, thuis blijven. De kapjes zijn om de besmettingen door mensen zonder klachten te voorkomen. Het helpt denk ik wel als mensen snel getest kunnen worden, zodat je niet voor 'Piet Snot' thuis zit. Dat verkleint denk ik de weerstand van mensen tegen de regels, zodat de regels ook minder gebroken worden. Het creëren en behouden van draagvlak is in een land als Nederland echt heel belangrijk.
Volgens mij hebben wij een "intelligente" lockdown, waarbij we nu al steunen op de eigen verantwoordelijkheid van de bevolking om zich aan de regels te houden. Daarom hebben we zo weinig strikte verboden tov andere landen. Dat werkt zo te zien prima, maar we zijn wel te dom om te snappen dat een mondkapje dan als aanvulling geldt om de huidige maatregelen? Van Dissel houdt nog steeds 0 rekening mee dat de maatschappij het niet gaat redden met een volledige 1,5m maatregel. Niet op langere termijn. Dan komt de afweging: gaan mensen met of zonder mondkapje dichter bij elkaar komen dan die 1,5m. In winkels, OV, fabrieken, scholen (vrijstelling van 1,5m afstand geldt tot 12jaar. Merendeel van onze scholieren en studenten zijn ouder dan 12)