Dat laatste snap ik ook niet, als iedereen 1,5 meter uit elkaar leeft,scholen en horeca dicht waarom dan nog zoveel besmettingen.of is dat grotendeels zorgpersoneel?
https://www.1limburg.nl/ggd-voorzichtig-denken-over-heropenen-basisscholen?context=section-1 Ben benieuwd. Hier wordt gesproken over buitenlandse onderzoeken die aantonen dat kinderen nauwelijks bijdragen aan verspreiding en besmetting van het virus.
Er worden nu veel meer testen gedaan dan eerst. Dat er eerder op veel kleinere schaal werd getest betekent natuurlijk niet dat er niet veel meer mensen besmet waren. Nu dus waarschijnlijk minder besmettingen, maar wel veel breder getest, dus lijkt het aantal besmettingen niet te dalen.
Oke,maar het is nu alweer 6 weken geleden van de maatregelen.dan zouden er toch minder besmettingen moeten zijn
Maar Misschien zijn er ook wel Minder besmettingen? Als er in het begin heel goed getest was, hadden we misschien een afloop kunnen zien. Maar dat weet je nu natuurlijk niet.
Die zijn er waarschijnlijk ook wel, maar dat weet je niet, omdat niet iedereen getest werd. Misschien waren er 4 week geleden wel 20.000 besmettingen per dag, waarvan 1000 getest werden en zijn er nu 10000 besmettingen per dag, waarvan er 1000 getest worden.
Nou he! Ik begin wat dipjes te krijgen nu af en toe... en dan zijn dit soort berichten érg hoopvol! Als het enigszins zo doorzet - zitten we na volgend weekend misschien onder die 1000... ik hóóp het zo. Er zal vast nog wel een keer een mindere daling zijn of straks zal het misschien langzamer gaan.. maar voor nu.. fijn! En zéker ook voor het ic-personeel.
Ik weet niet of er ergens in Nl cijfers van zijn, maar gisteren werd in het Belgische journal gezegd dat je eigenlijk niet naar het aantal besmettingen moet kijken, maar naar het percentage positieve testen. Dat lag in België blijkbaar tijdens de piek rond de 30% en nu een stuk lager.
Als ik hier hoor en zie hoe mijn buren om ons heen zich al weer gedragen, geen afstand van elkaar, een opa en oma die eerst voor het raam stonden te zwaaien komen nu weer gezellig binnen, mensen die alleen iets op komen halen mogen best wel even binnen komen. Het zal vast niet representatief zijn voor heel Nederland, maar dan verbaast het mij ook niet dat die R0 niet heel ver onder de 1 zakt.
Volgens mij (ik weet het niet zeker) worden in Nederland alleen mensen met klachten getest, alleen nu ook meer mensen met milde klachten, dus ik denk dat er eerst nog veel meer opgeschaald moet met testen voordat percentages wat gaan zeggen.
Dus ze hebben voldoende mensen gevonden voor het onderzoek naar BCG-vaccin. Ik hoop echt op goede resultaten, al wordt dit nooit "het corona-vaccin", aangezien het vaccin niet volledig voorkomt dat mensen besmet raken (blijkt uit landen waar BCG al in het regulier programma zit). Besmettingsgraad en het verloop lijken alleen veel milder. Hopelijk.
Dit hoorde ik ook al. Vind ik wel heel positief. Ook fijn om te lezen dat er nu toch sterke aanwijzingen zijn dat kinderen niet een enorme besmettingsbron zouden zijn. Hoe fijn zou het zijn als ze straks nog een aantal weken naar school kunnen, mogelijk met aangepaste maatregelen maar alsnog.
Vanavond Op1 Special in Uden (epicentrum) op NPO1. Juist om te laten zien hoe erg het was sinds carneval, incl de ernst in Bernhoven.
Ook dat vertekend als je een streng test toegangsbeleid hanteerd. Als je eerst t ziekenhuis zowat in moet komen omdat je kapot gaat scoor je 90 uit 100 en je gaat daarna de huisarts op pad sturen met een setje die laagdrempeliger gaat testen, scoor je 60 uit 100. Alleen bij dezelfde parameters (wat simpelweg niet kan door omstandigheden) kan je dat soort rekenwijzes er op nahouden. Goochelen met cijfers noemen we dat, heb ik werkelijk een baan in gevonden maar ik doe t ook met data niet alleen cijfers.
https://www.ad.nl/buitenland/hoogzwangere-verpleegster-mary-28-sterft-aan-coronavirus-baby-gered~ad5e2b86/ Hoogzwangere verpleegster (28) overleden aan corona, kind via keizersnede geboren omdat toestand noeder verslechterde, moeder knapte helaas nadien alsnog niet op.
https://www.ed.nl/eindhoven/inge-haalde-demente-moeder-85-uit-het-verpleeghuis-in-eindhoven-na-corona-nu-veel-plezier-en-veel-poep~a028c8ce/