Ik vind dat iedereen zelf moet weten of hij wel of niet zijn kind naar school brengt. Hier gaan ze wel naar school. De jongste is er inmiddels echt wel aan toe en de middelste start per 2 juni maar hoe ze dat in de praktijk willen gaan doen is mij een raadsel De oudste start volgende week ook met zijn tentamens.Vooralsnog gaan ze door. Wat ik me bij jou wel afvraag. Je hebt veel angst voor het virus lees ik in je berichten en daarom laat je je kinderen thuis. Moet je natuurlijk zelf bepalen maar straks gaat je zoon naar het VO , hoe ga je dat dan doen? Dat virus blijft het komende jaar gewoon nog bestaan, in mijn werkkringen gehoord dat het zelfs tot zomer 2021 zijn naweeën kan hebben en tot die tijd zal het invloed blijven hebben op ons hele doen en laten maar wil je dan je kinderen nooit meer naar school doen ?
Ik vraag me eigenlijk wel af hoe ze dat onderzoek doen. Volgens mij waren de eerste resultaten dat in gezinnen waar ouder(s) & kind(eren) ziek zijn, dat het dan (vrijwel) altijd de ouders zijn die als eerste ziek waren en de kinderen hebben besmet. Maar dan denk ik... dat is in de huidige situatie toch logisch? Merendeel van de kinderen komt vrijwel nergens meer. School dicht, sportclub dicht. Kinderopvang = alleen noodopvang, dus vaak ook minder kinderen dan ze normaal tegenkomen. Als ze überhaupt al naar een vorm van opvang gaan. Terwijl een flink deel van de ouders nog wel buitenshuis werkt, boodschappen doet etc. Ze zullen daar in zo’n onderzoek vast rekening mee proberen te houden. Maar om het echt te testen, zou je dus best een grote groep moeten hebben die ziek zijn geworden en waarbij de kinderen minstens zoveel of misschien meer met mensen buiten het gezin in aanraking komen, als de ouders. En volgens mij is die de huidige situatie meestal omgekeerd.
Nee absoluut niet, tenminste tenzij na de opening van de scholen de ic's volstromen met kinderen. Maar ik heb het idee dat er nog te veel onzekerheden zijn nu. Het voelt gewoon niet goed en ik wil mezelf achteraf niet voor mijn kop slaan met spijt omdat er wel wat gebeurt is met 1 van de kinderen. Ik lees overal dingen als mogelijk, waarschijnlijk, naar verwachting... dat geeft mij geen vertrouwen. En ik hoop en verwacht vertrouwen te hebben tegen de tijd dat de scholen een aantal weken open zijn en het met zo goed als alle kinderen nog goed gaat.
In het onderzoek zijn voornamelijk gezinnen betrokken die al eerder getest waren. Want ze hebben in tweede deel maart gezocht naar gezinnen waarvan meerdere gezinsleden bewezen besmet waren. Als je dit in tweede deel maart al weet, dan heeft de besmetting (vóór de incubatieperiode) veelal vóór 16 maart plaatsgevonden. Vooral omdat het om gezinnen in Brabant ging. De eerste helft maart was het gebied hier één grote broeinest, en de kinderen zaten toen nog op school, gingen sporten enz.
Precies! Best een relevant onderzoek. En gelukkig niet met zo’n bias als waar @tupp voor vreest. Dat zou wel heel erg zijn En waar ik ook aan denk is dat artikel over dat (Franse of engelse?) jongetje in frans skigebied. Die hoorde tot één vd eerste besmettingen. Dus gingen ze contactsporen. Van de >140 mensen waar hij soms heel close contact mee had gehad in de week, was níémand besmet geraakt. Ik wil niet stellen dat kinderen niet besmettelijk zijn. Of dat 100% niet ziek zal worden als scholen openen ofzo. Maar het is opvallend hoe vaak studies met “twijfels” worden aangehaald en hoe weinig dit soort positieve bevindingen. Iedereen zoekt dingen die in zijn eigen plaatje passen, met name als dit vanuit angst is (begrijpelijk hoor, maar toch). Ik denk daarom dat we erop moeten vertrouwen dat de regering dit allemaal tegenover elkaar afweegt (de positieve en negatieve berichten - en ook het feit dat we heel veel nog niet weten). En daarop gebaseerd zo goed mogelijke beslissing(en) maakt. Misschien niet steeds een perfecte droombeslissing waarbij nul mensen risico lopen en nul mensen sterven, maar een realistische beslissing met zo beperkt mogelijke “schade”. Want het virus gaat voorlopig niet weg - maar het leven moet toch door.
Dank voor je uitgebreide antwoorden! Even een vraag lopen wij als ouders wel meer risico? Kun jij vertellen hoe het over het algemeen in de leeftijdsklasse 25 - 35 jaar verloopt? Kun je het in die leeftijd over het algemeen wel vergelijken met een stevige griep of zijn daar ook veel ziekenhuisopnames?
Onze kinderen blijven voorlopig nog thuis. Man en ik hebben beide corona klachten. Niet getest en ook niet ernstig. Maar wel serieus genoeg om onszelf in quarantaine te zetten.
Fysiotherapeuten gaan weer open... Heel fijn en goed voor de mensen die dat nodig hebben maar dan vraag ik me wel af waarom bijv psychologen de normale gesprekken niet ook oppakken. Dat (video)bellen vind ik niks en zou graag weer normale gesprekken willen.
Mee eens. Volgende week heb ik een intake en ik zie er zo tegen op om dit dmv videobellen te doen. Fysiotherapeuten hebben ook echt fysiek contact, dus het lijkt mij dat psychologen straks ook wel open mogen.
Weet niet of dit al gedeeld was... https://www.nu.nl/coronavirus/6048305/duitsland-versoepelt-maatregelen-kerken-musea-en-dierentuinen-weer-open.html
https://www.ed.nl/dossier-coronavirus/corona-blijkt-stuk-harder-toe-te-slaan-in-gebieden-met-intensieve-veehouderij~a21d0df6/ Ik vond deze ook wel interessant.
Snap dat je de intake liever niet dmv videobellen wil doen. Voorál een intake niet want je kent elkaar nog niet en het is toch spannend.. dus een gewoon gesprek zou zeker fijner zijn. Wel veel succes in ieder geval!
Wat ik mij afvraag hè. In China droegen mensen al voor de Covid crisis mondkapjes, tegen smog ed. In China is het Covid virus ontstaan en is er daar één enorme uitbraak geweest, ondanks die mondkapjes. Dan hebben die dingen toch geen nut? Of zie ik dat verkeerd. Ik ga nu eerst slapen, de reacties lees ik morgen wel.
Afgezien nog van de kwaliteit mondkapjes en hoe je ze op en af doet, komt er wel meer bij kijken. Afstand, hygiene, alert zijn op verschijnselen etc. (is nu wat makkelijker nu de meeste verkoudheidsvirussen afzwakken, tenzij je hooikoorts hebt dan wordt t alsnog lastig). Met alleen die kapjes ben je er nog niet in elk geval, het kan helpen maar is niet zaligmakend. Denk geen van de maatregelen op zichzelfstaand voldoende is, zal altijd een combi zijn.
Dat vertrouwen wil ik heel graag hebben (want ik ben geen expert) maar als ik dan lees dat Duitse experts het zelfde onderzoek heel anders interpreteren en juist basisscholen nog dicht houden dan daalt mijn vertrouwen meteen. Wie heeft gelijk? Ik hoop Nederland maar die gok wil ik niet nemen met mijn kinderen. Volgens mij weten ze het allemaal niet zo goed hoe het nou zit met kinderen en ik heb toch liever wat meer zekerheid. Helemaal als je dan weer leest over Engelse en Franse kinderen met hart / ader ontstekingen wat mogelijk verband heeft met corona. Wat is het volgende? En de info die uit China bekend is tot nu toe omdat ze daar wat verder zijn vind ik dan weer gevoelsmatig alles behalve betrouwbaarm
Ik snap je beredenering; en ik snap je angst. Maar je bent nu een beetje het voorbeeld van wat ik bedoelde met “studies aanhalen die aansluiten op je angst” . Er zijn ook heel veel tegengestelde (en dus tegenstrijdigd) berichten. Bijvoorbeeld Denemarken die scholen nu twee weken open heeft en géén stijging ziet. Dat jongetje dat met contactsporen niemand had besmet (en ruim 140 mensen had gezien). Enz. Maar jij gaat vanuit je angst vol in Duitsland hangen. Snap je? En ik zei het al eerder: ik begrijp dat mensen dit doen! Het is logisch. Maar niet persé juist. Los van de vraag wat juist is en wat klopt - denk ik dus dat de regering alle informatie moet wegen en dus een zo goed mogelijke beslissing maken. Hopelijk niet door (individuele) angst gestuurd. En dat betekent misschien dat sommige individuen benadeeld worden; maar de voordelen op samenlevingsniveau groter zijn. Ook als de verspreiding misschien wél wat toeneemt door het openen van scholen, is dat niet persé slecht. Als de curve maar onder controle blijft. Dat mensen niet in die curve willen vallen en dus liever nog even thuis blijven snap ik - maar realistisch gezien moet je (of je kids) toch ooit de deur weer uit en eraan geloven. Ben je écht een risicopatient (ik heb een verre kennis die pas een longtransplantatie heeft gehad ivm taaislijmziekte) ja, dan zou ik ook tot kerst binnen blijven en op een vaccin wachten. Maar Jan en alleman krijgt die waarschijnlijk niet. Dus hoe lang ga je dan bang binnen zitten? Een collega is zijn man verloren aan griep. Longembolie en het was gebeurd. Gezonde, sterke 40’er zonder andere ziektes. Maw, geen risicopatiënt en gewoon een “alledaags virus”. Hoe zeldzaam moet het zijn om niet angstig binnen te blijven? Die ader/hart ontstekingen bij kinderen (mogelijk) door corona zijn tot nu toe zeldzamer dan 40’ers die sterven aan griep.
@GossipGirlxoxo wij houden t ook maar met een schuin oog in de gaten hoor. Aangezien ze ook niet reageerde op magnesium nitraat infuus de vorige keer zijn wij maar ff aan de voorzichtigere kant.