Corona Nieuws deel 3

Discussie in 'Gezondheid algemeen' gestart door lidu1, 24 mrt 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kasya

Kasya Niet meer actief

Dank je wel!

2. gitta

gitta Fanatiek lid

22 okt 2013
    2.625
    427
    83
    Ik zag hem ook voorbijkomen. Ik hoop echt van harte voor de mensen die in deze gebieden wonen dat er nu eens echt onderzoek naar gedaan wordt en dat de gezondheid van mensen in geval van (weer, net zoals bij de Q-koorts) een aanwijzing dat intensieve veehouderij niet alleen slecht is voor de dieren, maar ook voor mensen, nu wél boven de belangen van de intensieve veehouderij wordt geplaatst. Kort door de bocht misschien, maar zo voel ik het wel.

amdaa en Bubbel vinden dit leuk.
  3. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.861
    19.268
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Dit vind ik sowieso. Er wordt nogal veel kritiek gegeven over die dierenmarkten in China. Want oh oh oh wat is dat toch ongezond en slecht en gevaarlijk en onnodig en hoog tijd dat ze daar eens mee stoppen.

Serieus? Wat hypocriet! Wat hebben wij in NL en West-Eurapa al gehad aan ellende, door onze eigen variant op de dierenmarkten? Het gaat dan veelal niet om 'wilde' dieren. Maar wel om dieren die dusdanig dicht bij elkaar gepropt opgestapeld worden, dat het gewoon gevaarlijk is voor mensen. En, laten we elkaar nou eens heen mietje noemen, ondanks alle beste bedoelingen om de stallen zo diervriendelijk mogelijk te maken: het is ook slecht voor de dieren. In bepaalde gevallen zelfs dierenmishandeling.

Recent voorbeeld: de zorg om corona bij nertsenfokkers. Nertsen zijn ook wilde dieren, net zoals de dieren op de markten in Wuhan. En volgens mij is het fokken van nersten (voor bont) nu niet echt noodzakelijk te noemen. Waarom die dieren in ellendige situaties laten leven, met mogelijke gezondheidsrisico's voor mensen?
    En dan maar wijzen naar 'die gekke Chinezen met hun wetmarkets' :rolleyes:

Denk ook even aan de Q-koorts. Geiten zijn wel tamme dieren, maar dat maakte de gezondsheidsrisico's voor de wijde omgeving van die geitenboerderijen niet minder! In Oost-Brabant heeft zich wat dat betreft een flink drama afgespeeld. En nu nog, trouwens. Maar ja, niet boeiend voor de meeste mensen. Want waar zou je je druk om maken als je zelf niet in Oost-Brabant woont? Om corona maakt iedereen zich druk, want dat heerst overal. Maar die Q-koorts... ach.

Kippen worden zo dicht op elkaar gehouden, dat bloedluis nauwelijks onder controle gehouden kan worden. Maar eindelijk was daar dan de heilige graal, een middel dat wèl goed werkte. Paar maanden later blijkt er het gif fipronil in te zetten. Zeer gevaarlijk voor de volksgezondheid. Vele miljoenen eieren vernietigd en miljoenen kippen geslacht. Niemand zet vraagtekens bij het feit dat er blijkbaar een zeer gevaarlijk gif voor nodig is om het mogelijk te maken dat kippen zo dicht op elkaar kunnen leven.
    En als er dan geen problemen zijn met gif tegen bloedluis, dan is er weer een ophokplicht vanwege vogelgriep. Nog zo'n zoönose die mensen ziek kan maken. Maar alleen bij intensief contact. Niemand krijgt vogelgriep van de duif in de achtertuin. Maar je kunt het wel krijgen als je kippenboer bent. Tot nu toe weinig verspreiding buiten die groep. Maar je kunt erop wachten dat dat ook een keer misgaat, natuurlijk. We hebben nu al een paar keer gezien hoe zo'n virus kan muteren.

Er wordt vaak preventief antibiotica gebruikt in de intensieve veehouderij. Moet wel, als ze het niet doen worden de dieren ziek. Maar dat is wel één van de grote boosdoeners die toenemende antibiotica resistentie veroorzaken. Denk daar ook even over na: we stevenen af op een situatie waarbij steeds meer bacteriën resistent raken. Antibiotica zijn zo'n beetje de belangrijkste medische uitvinding die we kennen. Dat kan dus teniet gedaan worden, waardoor bacteriële infecties die we nu nog simpel kunnen bestrijden, straks niet meer te behandelen zijn. MRSA is een bekend voorbeeld waarbij dat nu al het geval is. We maken ons nu zorgen om corona, omdat er geen medicijn voor is. Maar als we niet oppassen, zijn er straks heel wat meer ziekten waarvoor geen medicijn is.
    Let op: niet alleen de schuld van de intensieve veehouderij. Maar het draagt wel bij.

Iets langer geleden hadden we gekke koeienziekte (BSE), dat veroorzaakt Creutzfeldt-Jakob bij mensen. Zeer ernstige aandoening. "Gelukkig" hebben we ook nog mond-en-klauwzeer in se aanbieding. Dat is namelijk ongevaarlijk voor mensen. Maar het verspreidt zich in de intensieve veehouderij wel dusdanig snel, dat elke kaar dat het heerst grote aantalen dieren 'vernietigd' worden.

Ik vind het prima dat de druk op China wordt opgevoerd en ze lijken nu inderdaad maatregelen te nemen tegen die handel in wilde dieren. Maar als we dan echt eerlijk willen zijn, moeten we ook dicht bij huis kijken.
    En nu heb ik het vooral gehad over de intensieve veehouderij. Die overigens naast de al genoemde dingen óók nog veel fijnstof uitstoten, ook een bewezen gevaar voor de volksgezondheid. Maar daarin staat de veehouderij niet alleen. Vlieg- en wegverkeer is daarin ook een grote boosdoener. Fijnstof veroorzaakt in NL naar schatting 7000-12000 doden per jaar, verkort onze levemsduur geniddeld met 13 maanden en veroorzaakt menig longziekte, waaronder een deel van de astmaklachten bij kinderen. Dat wordt klakkeloos geaccepteerd. Want we kunnen ècht niet minder autorijden en vliegen... tot het in maart 2020 ineens wel bleek te kunnen.

Het is altijd makkelijk om te wijzen naar een ander. En waar verantwoordelijkheid is, moet je dat ook durven benoemen. Maar dan niet alleen bij de ander, ook bij jezelf! Dus laten we alsjeblieft hier ook zelf wat meer verantwoordelijkheid nemen. Zodat de volgende grote gezondheidscrisis niet (opnieuw) van eigen bodem komt.

Maslov, Madeliefje06, Huismuisie en 10 anderen vinden dit leuk.
  4. Nehneh

Nehneh Niet meer actief

5. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.312
    23.459
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Nehneh vindt dit leuk.
  6. ikke84

ikke84 Fanatiek lid

28 feb 2010
    3.062
    507
    113
    Deze nieuwe kinderziekte is goed te behandelen, en steekt nu ineens de kop op ( 4 maanden later dan carona) dis dan hadden er in tussentijd veel meer kinderen ziek moeten worden

suus1983 vindt dit leuk.
  7. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.310
    16.705
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Ook wel een beetje jammer dat ze een opname van twee jongeren zo moeten uitvergroten. Het is goed dat er aandacht aan wordt besteedt maar er belanden dagelijks zoveel mensen in het ziekenhuis met onbekende ziektebeelden. Ben benieuwd waar dit nu weer toe gaat lijden.

Spoetnik, Whoopy, bosi333 en 3 anderen vinden dit leuk.
  8. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.312
    23.459
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    tot een hoop paniek denk ik... ;) Terwijl we hier waarschijnlijk niks van hadden gehoord als er geen Corona was op dit moment.

Spoetnik, Whoopy, bosi333 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  9. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.310
    16.705
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Dan hadden we er inderdaad niks van gehoord en wellicht is het een nieuwe kinderziekte die nu de kop opsteekt en wordt dit uitvergroot ivm Corona.

bosi333 en Liekje81 vinden dit leuk.
  10. gitta

gitta Fanatiek lid

22 okt 2013
    2.625
    427
    83

Haha, dit is wat stelliger dan ik geformuleerd had, maar ik ben het er 100 procent mee eens.

Mar76 en Adje vinden dit leuk.
  11. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.861
    19.268
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    En ik ben zelf echt geen die-hard vegan zonder auto ofzo. Bij mij is er ook nog voldoende ruimte voor verbetering. Maar ik vind wel dat veel mensen wel heel makkelijk de ogen sluiten voor de misstanden hier. En dan verlies je i.m.o. wel een beetje het recht om te klagen over de ander. Het is dus èn èn. Als we willen allemaal de volksgezondheid beter willen beschermen, moeten we niet alleennnaar China wijzen maar ook hier allemaal een flinke steen gaan bijdragen.

Huismuisie en bosi333 vinden dit leuk.
  12. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.312
    23.459
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Aantal patiënten op intensive care fors gedaald
    Het aantal coronapatiënten op de intensive care is gedaald met 48, blijkt uit gegevens van het Landelijk Coördinatiecentrum Patiënten Spreiding. Daarmee bedraagt het totale aantal patiënten dat nu op de IC ligt 735. Ernst Kuipers, de voorzitter van het Landelijk Netwerk Acute Zorg, spreekt van een "forse daling". Daarnaast liggen er nog 426 niet-coronapatiënten op de IC.

"Als deze daling doorzet, dan liggen er over een week nog 500 coronapatiënten op de intensive care", zegt Kuipers. "Dat betekent dat de normale programma's in de zorg weer opgepakt kunnen worden. We zien dat dat nu al gebeurt, maar dat proces kan de komende tijd versnellen."

Van de Nederlandse coronapatiënten liggen er 707 in Nederland op de intensive care, en 28 in Duitsland.

Spoetnik, Whoopy, bosi333 en 3 anderen vinden dit leuk.
  13. Lils

Lils Bekend lid

11 sep 2017
    618
    651
    93
    Vrouw
    Ik wil hier toch even op inhaken, want wat je zegt klopt niet hoor.
    Ten eerste zitten er in het onderzoek van het RIVM bijna uitsluitend gezinnen uit de provincie utrecht en dus NIET uit Brabant. Dit was in eerste instantie wel de bedoeling, maar kregen ze niet rond vanwege de chaos en het gebrek aan materiaal. Ten tweede zijn de helft van de gezinnen pas halverweg april of later toegevoegd aan het onderzoek en betreft dit dus wel degelijk gevallen van na de scholensluiting.

Ik wil hiermee verder niks zeggen over de betrouwbaarheid van het onderzoek maar wilde wel even benadrukken dat het dus niet klopt.

GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  14. Mooiezomer

Mooiezomer Fanatiek lid

22 apr 2017
    2.100
    941
    113
    Vrouw
    smax, suus1983 en Vitamientjuh vinden dit leuk.
  15. Mooiezomer

Mooiezomer Fanatiek lid

22 apr 2017
    2.100
    941
    113
    Vrouw
    Zouden er in gebieden waar ze niet of weinig vaccineren meer besmettingen bij (jonge) kinderen zijn?

16. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.310
    16.705
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Toevallig liep ik een aantal dagen terug nog te denken van zullen al die gekke virussen mogelijk ook niet komen doordat de vaccinatiegraad steeds lager wordt. De oudste kinderen hebben allebei hun BMR prikken al gehad maar de jongste moet de 9 jaars nog krijgen. Als het nodig is zou ik die nu vervroegd laten zetten. Toevallig heb ik zelf een half jaar terug ook nog een BMR booster gehad ivm mijn werk en niet volledige vaccinatie ivm mijn geboortejaar.
    Wel goed dat ze steeds meer onderzoeken.

GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  17. bulakgirl

bulakgirl Fanatiek lid

4 aug 2013
    3.165
    2.544
    113
    8
    Het verklaard ook wel een beetje de besmettingen in nl toch... Ik vraag me nu af of ik een volledige bescherming gehad heb.. Ben van 1986, maar wat ik erover kon vinden is dat het in 87 pas standaard als bmr gegeven is... Mijn boekjes erop terug gezocht.. Daar stonden de vaccinaties los in het schema en de 1 voor jongens en de ander voor meisjes... Dus ben wel benieuwd hoe je erachter kunt komen hoe het vaccinatie schema veranderd is in de loop der jaren.

18. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.310
    16.705
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Volgens mij zijn personen vanaf 1978 volledig gevaccineerd . Dit kan een losse mazelenprik zijn en later wellicht de Bmr prik. Ik had 1 mazelenprik toen ik 1 jaar was en de rode hond prik kreeg ik toen ik 10 was. De bof heb ik als ziekte doorgemaakt.
    Ik had er toen een heel schema van maar kan ik zo snel niet vinden.

bulakgirl vindt dit leuk.
  19. jojo85

jojo85 Fanatiek lid

14 okt 2012
    1.160
    497
    83
    Dat vond ik wel een geruststelling. Dat je dus wel alert moet zijn, maar dat als je er tijdig bij bent het goed behandelbaar is.

Deel Deze Pagina