Maar zo n ramp zijn die paar gemiste weken toch niet, zeker op die 15 jaar dat kinderen onderwijs krijgen. Elk kind zit in hetzelfde schuitje.
Of de meivakantie naar voren halen. Die week van 6 april is toch al niks ivm pasen. En dan per 20 april weer aan de slag. Maar ik ben vast een van de weinigen die zo denken.
Die drie weken niet nee, maar als het langer gaat duren? Bovendien worden kinderen in groep 7 het hardst getroffen ivm schooladviezen die volgen. Groep 8 kan misschien niet eens afscheid nemen en zo heb je meer.
De juffen zullen daar allemaal ook niet op zitten te wachten, die zijn misschien ook wel helemaal op na deze situatie, veel juffen hebben zelf ook kleine kinderen en moeten het thuis ook roeien.
Zelf denk ik dat ze voor de zomer nog wel mogen. En het lijkt me als alle kinderen de cito straks minder gaan maken, deze ook minder mee zal wegen in het middelbare schooladvies.
Deze stukken vind ik opmerkelijk: Bij deze foto m.n. het onderste stuk. Ik vraag me daarbij af hoe dat (ethisch) verantwoord wordt :
Maar waar trek je de grens? En welke cito telt dan wel of niet mee? En wat is minder? Groep 7 heeft in principe nog maar 2 toetsmomenten, E7 en M8.
Helemaal geen cito's mee mee laten tellen. De examenkandidaten krijgen hun diploma alleen gebaseerd op de schoolexamens. Dus groep 7 kan volgend jaar prima het advies krijgen op basis van methodetoetsen en rapportresultaten.
Mijn dochter gaat in elk geval niet naar school in de zomervakantie. Kinderen hebben ook hun rust nodig van dit alles. Mijn dochter is althans elke dag heel serieus en hard aan het werk dit is echt geen vakantie voor haar en voor ons ook niet. Moeten ze dan als zijnde straf dan maar in de zomer naar school.... En de vakantie die wij geboekt hebben in de zomervakantie in Nederland die ga ik als dat niet noodzakelijk is niet annuleren geen denken aan. En school in de zomer vind ik niet noodzakelijk Dus volgens jou moeten kinderen nu koste wat kost door blijven knallen zonder een enkele vakantie te hebben om ook geestelijk bij te kunnen komen. Ze kunnen dat best invoeren ik wens ze succes maar mijn dochter heeft gewoon zomervakantie en ook meivakantie want dat heeft ze Hartsikke hard nodig die trekt dat echt niet om maar door te blijven gaan. Het is heel erg sneu voor de kinderen in groep 8 maar helaas is het niet anders nu. Er is vast wel iets te verzinnen en anders na de zomervakantie om nog eens bij elkaar te komen, een bbq of iets in die richting er zullen vast wel ideeën komen mocht het zo zijn dat ze niet meer naar school kunnen voor de zomer. Ook voor groep 7 komt wel weer een oplossing, Hoe of wat met cito en advies komt echt wel goed. Gezondheid gaat ten alle tijde voor alles.
Nee, op totaalniveau niet. Maar in verschillende schooljaren zijn dit wel belangrijke weken, zoals voor groepen 7 (komende CITO telt zwaar mee voor schooladvies) en de eindexamenklassen in vo. Mijn nichtje zei gisteravond: wij blijven voor altijd "die lichting die geen eindexamen deed". 2-3 weken kan nog worden ingehaald maar meer gaat echt gevoeld worden in groepen 7, en het 1 na laatste jaar van het VO. Ja, ik hoop dat ze hier rekening mee gaan houden. Kinderen hebben er niks aan om weer op te starten en dan vervolgens week 2,5 week thuis te zitten met meivakantie. Je kunt dan toch nog geen kant op, kunnen ze beter gebruiken als inhaaltijd.
Ik zit niet in het onderwijs maar methodetoetsen zijn niet hetzelfde als cito's. Je zou wellicht een advies kunnen geven op basis van de observaties van de leerkracht, werkhouding etc met een kanttekening dat deze kinderen extra goed in de gaten moeten worden gehouden op het vo.
Ik zeg cito's wel gewoon afnemen. Dan heb je ook meteen in kaart welke leerlingen daadwerkelijk achterstand hebben opgelopen door dit hele gedoe en welke niet. En zo wel, dan weet je ook waar de achterstand zit en kun je daar gericht mee aan de slag. Je moet met de uitslagen alleen anders omgaan dan normaal. Alleen methodetoetsen geven een veel te beperkt beeld. Van kinderen die nu in groep 7 zitten, is al best enigszins een beeld waar ze op uit zouden moeten stromen. Dat kun je in principe gewoon vasthouden, niet ineens aanpassen op basis van deze twee maanden.
Scholen dicht gaat naar alle waarschijnlijkheid nog minstens t/m de meivakantie duren. Dat noem ik geen 'paar weken' meer. Overigens ben ik het met je laatste zin ook niet eens. Zoontje van mn vriendin heeft een tos (taal ontwikkelingsstoornis) dus die moet echt wel goed bij kunnen blijven wil zn taalontwikkeling niet nòg verder achter geraken. En zo zijn er wel meer bijzondere omstandigheden bij andere kinderen waardoor je niet kunt zeggen dat elk kind in hetzelfde schuitje zit. Ook qua achteraf inhalen van gemiste lessen kun je dat niet zeggen, want het is helaas niet zo dat elke leerkracht even veel en even goede lesstof aanbied momenteel. En daarnaast krijgt niet iedere ouder het goed voor elkaar om zijn/haar kind de juiste begeleiding te bieden in deze bijzondere omstandigheden. En zo zijn er nog wel meer dingen van invloed. Waarmee ik dus wil zeggen dat niet de mate van achterstand straks voor alle kinderen gelijk is.
Nee dat is niet hetzelfde maar zoals @Juffie26 beschrijft. Een schoolexamen is ook niet hetzelfde als een centraal examen, maar toch moesten deze kandidaten hun diploma krijgen waar ze hard voor gewerkt hebben. Dit vraagt bizarre maatregelen. Maar nu in juni de cito afnemen in groep 7 en zo zwaar laten tellen als normaal is niet eerlijk.
Iedereen is op na deze situatie. Ook mensen die nu gewoon elders (thuis)werken, en tegelijk thuis onderwijzer zijn zonder hiervoor geleerd te hebben. We zullen allemaal moeten aanpoten dadelijk willen we de economie en de verzorgingsstaat enigszins redden. We kunnen ons als land echt niet permiteren om over een paar weken even een 2-weken pauze in te lassen "om bij te komen". Hoe zie je dat voor je als de rest van werkend Nederland dat ook zou doen half april?
Mijn kinderen gaan inprincipe ook absoluut niet de zomervakantie naar school, toevallig hebben we het daar gister over gehad. Ze werken nu iedere dag van 9 tot half 2 aan school. De oudste krijgt online lesuitleg dmv videobellen en de stof loopt gewoon door. Mijn jongste heeft eerder 15 maanden thuis gezeten ivm geen passend onderwijs en heeft in die periode ook geen achterstand opgelopen. Ik vrees wel dat na deze periode de niveau verschillen binnen de klas enorm zijn omdat niet alle ouders zich zullen inspannen. Wbt terugkomen in de zomervakantie zou ik alleen voor de oudste een uitzondering maken om als groep 8 het jaar af te sluiten. Eerder las ik iemand zeggen daar komen ze wel overheen, ik ben het daar niet helemaal mee eens. Ik denk dat het goed afsluiten van groep 8 essentieel is voor sommige kinderen om door te kunnen, mijn dochter is er daar 1 van
Ik weet van een aantal klasgenoten van dochter dat zij echt nog zweven tussen niveau's. Vmbo TL of TL/havo kan in toelating een mega verschil geven. Zeker omdat er vaak aparte VMBO scholen zijn en je dan dus niet door kan stromen naar HAVO als blijkt dat een kind dat dus aan kan.