Nou dit! Ik mag toch hopen dat als de maatregelen van social distancing, geen samenscholingen etc blijven dat het dan niet is dat de scholen per 6-4 open gaan en dan een paar weken later meivakantie. Terwijl het thuiswerken dan gewoon doorgaat voor heel veel mensen. Mijn kinderen halen nu structuur en daginvulling uit het schoolwerk. Dat valt dan weg. Gezellig 2 weken thuis meivakantie en enkel thuis mogen zijn op een ommetje in de buurt na Nog los van de achterstand die ze nu al hebben opgelopen en die ze dan in die 2 weken rustig een beetje kunnen inhalen.
En los daarvan: Onderwijs is aangemerkt als vitale sector. Dat is niet voor niks. Scholen zijn nu dicht om veiligheidsredenen, als deze er niet meer zijn moeten we met zn allen alles op alles zetten om het recht op onderwijs (en geen achterstanden) in te halen. Kinderen hebben afgelopen jaar al veel te veel school gemist. Dat we zomervakantie niet opgeven tot daar aan toe. Maar de meivakantie gaat toch niet door als "vakantie"periode. Je kunt dan nog steeds geen kant op. Kinderen zitten nu al te lang beperkt en opgesloten, met een doorbroken ritme. Ik hoop juist dat de leerkrachten gaan pleiten om deze tijd te mogen gebruiken om hun leerlingen vooruit te helpen en achterstanden weg te werken. We gaan de supermarkten, transport en zorg in mei ook niet even 2 weken sluiten zodat iedereen "kan bijkomen". Die luxe hebben we nu niet.
Van wie moet dat? Van jou? Mijn vriend werkt niet in het onderwijs, maar maakt nu ook veel minder uren dan normaal omdat hij thuiswerkt (staat 5 uur op en werkt ook in de avond uren om zijn werk af te krijgen, maar red het dan nog niet). Maar wil niet zeggen dat hij straks zijn uren in moet halen. Dit is voor iedereen overmacht. De tijd loopt echter wel door dus inhalen heeft niet in alle gevallen zin of is zelfs niet eens mogelijk.
Maar waarom zou je in de meivakantie enkel een ommetje kunnen maken? Hier is de meivakantie grotendeels pas echt in mei, ik hoop dat we dan wel iets meer mogen. Voor sommigen is de meivakantie half april las ik, dat is weer een ander verhaal.
Maar ff hè... hier maken de leerkrachten echt hun uren niet. Ze hebben het zo simpel mogelijk geregeld met veel begeleiding door ouders. Enkel bereikbaar per mail. Geen instructievideo’s, geen online les, niks.... Daarnaast maken veel mensen nu extra uren of moeten ze verlof opnemen als ze dat niet halen. Ik mag toch niet hopen dat de leerkrachten die nu extra uren maken dat perse moeten compenseren door vrij te nemen. Dat kunnen anderen ook niet. Iedereen moet een tandje erbij of anders werken. Heel simpel.
Ik schrijf er daarom bij dat als de maatregelen van kracht blijven. Dan gaan zwembaden, bioscopen, pretparken, musea, restaurants, etc echt niet open. En ik heb er weinig zin in om in de vakantie enkel het ommetje om het huis, in het bos of naar een speeltuin te kunnen doen. Dat doen we nu noodgedwongen ook al. En dat valt niet onder vakantie voor mij.
Ik ken 1 iemand die daarin zit en die werkt 40 uur en heeft een zieke man. Die heeft vast wat anders aan haar hoofd.
Het gaat nog een jaar duren neer alles weer mag zoals het was. Mei is heel dichtbij. Het is te hopen dat we in mei weer op dezelfde cijfers zitten zoals het vandaag is. Dat de piek dan is gezakt naar het aantal dat nu op dit moment is. Nu zitten we nog in de stijgende lijn.
Ja dat lijkt mij toch ook? Mijn man zijn baas vindt het overigens normaal dat hij gewoon 40 uur maakt hier thuis, wat ik totaal niet haalbaar vind. Want van iedereen in onze vrienden en familiekring halen de "kantoormensen" gemiddeld 50% van de uren. Zie het al voor me dat ze die in moeten gaan halen. Als we zeggen dat iedereen wat in moet leveren in deze situatie, moeten bepaalde werkgevers daar maar eens mee beginnen. Er blijft nu gewoon werk liggen dat in veel gevallen niet in gehaald kan worden.
Dat snap ik, maar een MR op een gemiddelde school bestaat uit 3 ouders en 3 leerkrachten. Daar zal toch vast iemand van beschikbaar zijn?
Nou dit dus. Waarom zouden leerkrachten hun tijd wel in moeten halen en mensen in andere sectoren niet? Mijn vriend moest per mail aangeven hoeveel % van zijn uren hij kwijt is aan het zorgen voor zijn kinderen. Wat ze daarmee doen mag Joost weten, maar er wordt dus wel al vanuit gegaan dat de werknemers niet 100% kunnen 'leveren' van wat ze normaal doen.
Ik zou willen dat dat hier ook was. Hier is het echt, hier heb je het spul, doe je best, zelfs nakijken moeten we zelf (krijgen gewoon de tekst met de goede antwoorden door). Wel per mail bereikbaar maar verder niks.
Het gaat er ook niet om dat alles precies hetzelfde is. Maar in mei hoop ik toch echt wel verder te komen dan mn ommetje.
Ja en dat lijkt mij voor iedereen gelden die thuis moet werken. Iemand die 32 uur werkt en nu 50% van die uren maakt kan dat toch onmogelijk inhalen? En ja dat geldt dus ook voor leerkrachten. Moeten kdv's en gastouders dan straks ook op zaterdag en zondag open zodat men de uren kan inhalen
Er is geen richtlijn of beleid bepaald tav thuisonderwijs. Iedereen mag dit dus naar eigen inzicht invullen, dus een MR kan er ook niks in betekenen.
Klopt. Verwacht wel dat er zoiets gaat komen. Corona is vast niet het laatste virus wat de wereld lam legt in de komende decennia. Ik weet dat ons bestuur al een tijdje voordat de maatregelen van kracht waren, bezig was met het voorbereiden van thuisonderwijs en mogelijkheden voor digitaal contact aan het onderzoeken was.
Ik sta niet in het onderwijs. Ik werk verplicht van thuis uit. Ik werk waarschijnlijk inderdaad minder uren dan de 38u die ik moet presteren. Maar ik doe mijn best, zoals al mijn collega's en we werken zo efficiënt als we kunnen. Ik mag hopen dat ik mijn 'verloren' werktijd niet moet inhalen! Hoe zou mijn diensthoofd dit trouwens controleren??