Wij zijn gisteren even naar het strand geweest, heerlijk rustig stellen die met z'n 2en waren of mensen alleen hielden heel goed afstand! Maar grote gezinnen die duidelijk met meer als alleen met eigen huishouden gingen, hielden totaal geen rekening met anderen! Waar wij langs het randje van een pad gingen lopen bleven zij breeduit lopen waardoor er nauwelijks afstand was! Dit was ook de trend die ik merkte toen ik zaterdag voor de jongens sandalen ging kopen... Mensen die gewoon niesten, hoestten etc... In de lucht, niks in de elleboog... maar ook weinig afstand houdend... Ben na schoenen kopen gelijk weer naar huis gegaan... Was er zo klaar mee!
Je ziet het in elk land gebeuren zodra de lockdown eraf gaat... ik was er ook al bang voor! Toen bekend werd gemaakt dat de scholen weer open mochten kreeg je alweer meer beweging, ze hadden beter kunnen wachten tot daar meer bekend over was. Voor die bekendmaking had ik gehoopt dat ze dat pas afgelopen week zouden melden. Nu ik gezien heb hoe lastig het voor de scholen en opvang te regelen was in 3 weken snap ik waarom ze het hebben gedaan, maar of het iets goed heeft gedaan...
Ik ben het ermee eens, en kom zelf nog steeds nergens dan werk of boodschappen, maar wat mij betreft gooien ze er een extra persconferentie om bovenstaande nog eens goed duidelijk te maken lijkt me raadzaam. Gewoon even een paar minuten uitleg waarom hiervoor gekozen is, en wat de consequenties zijn van het gedrag van mensen. Dat is woensdag gewoon echt niet goed over gekomen.
Wat bedoel je precies? Alle versoepelingen zijn enkel mogelijk ALS de cijfers en het gedrag van mensen het toelaten (dus nog helemaal niet zeker), en MITS 1,5m afstand in acht wordt gehouden. Er is nig helemaal niks veranderd in de aanwezigheid of besmettelijkheid van het virus.
Nee, ik ben alleen bang dat het hek van de dam is. Mensen die niet vanuit zichzelf de verspreiding willen indammen, houden zich aan de regels uit angst voor de ziekte (voor zichzelf dan) of angst voor een boete. Positieve cijfers door de lockdown worden geïnterpreteerd alsof het "gedoe" over is, en in Nederland wordt amper gehandhaaft. Dus geen incentive meer om zich aan de regels te houden. Wat ik nu ook merk is het verschil in de houding. Mensen vragen zich nu af - "met hoeveel man kan ik daar op visite, heb ik grenscontrole als ik naar land X wil, en hoe kan ik een leuk tuinfeest organiseren?" Ipv: - "stel dat ik ongemerkt het virus heb opgelopen. Hoe kan ik voorkomen dat ik het op anderen overdraag?" (enige doel van de maatregelen)
Het ding is, zo’n lockdown druist in tegen onze democratie. We zijn er met zijn allen niet meer gewend zo te moeten leven met de overheid. Als we moeten overleven tot een vaccin zullen we dus wellicht naar een andere methode moeten dan een lockdown. Er is gewoon geen draagvlak voor en we zijn geen totalitaire staat.
Dat ontdekte ik dus ook. Ook in het restaurant. Dus in huis, tuin, openbaar mag je wel als gezin bij elkaar maar op het terras en in het restaurant blijkbaar niet. Ik heb gelezen dat dat te maken heeft met handhaving. Men kan niet zien of men in 1 huis woont. Nou sorry, maar dat is echt onzin. Op de straten nu kan men dat ook niet zien. En handhaving kan dit makkelijk controleren door adresgegevens te vragen en na te kijken. Niks ingewikkeld aan. Horeca gaat dit nog verder oppakken met de overheid om te kijken of dit echt zo moet.
Jammer dat @amdaa dit niet als antwoord geeft maar eromheen praat. Die 1,5m afstand geldt niet voor gezinnen met kinderen onder de 12. Dus ik mag bv met heel mn gezin gewoon bij elkaar zitten. Jij hebt oudere kinderen dan 12, voor nu was dat nog op 1,5m, maar Rutte snapte zelf ook goed dat hetgeen wat hij zei niet helemaal fair was. Maar ze moeten ergens een grens trekken. alhoewel ik wel vermoed dat als de cafe’s idd weer opengaan hierin wellicht nog wat extra aanwijzingen voor zullen komen.
Hmm, ik ga het eens terugkijken. Want dit is in het debat door Rutte toch echt anders uitgelegd toen Klaas Dijkhof met die vraag kwam over zijn kinderen. Het was ook echt even een lachwekkend moment in heel dr kamer toen Rutte dat had gezegd. Maar hij kwam er dus op terug.
Nou, zo strikt is onze regering helemaal niet hoor. Staat erg ver af van een totalitaire staat. Ik zie het zo dat mensen gewoon niet nadenken, denken dat het hen toch niet raakt, denken dat de ic cijfers naar beneden gaan, dus het kan allemaal wel weer. De ergste schrik is voorbij. Men verdiept zich er nauwelijks verder in. Naar mijn idee zijn we gewoon behoorlijk verwend en blijkbaar zo gewend om maar alles te doen wat we zelf willen dat het als diepcatastrofaal aanvoelt om ook maar iets daarvan in te moeten leveren. Het ik-denken van onze maatschappij komt nu erg naar boven.
Ik vind de manier zoals Boris Johnson het gisteren heeft uitgelegd vrij helder. Denk dat zo'n mathematische benadering het beste werkt in een democratie. Je legt de mensen harde cijfers voor, legt uit hoe het zit met die R, en koppelt de versoepelingen aan de ontwikkeling van R. Dat moet hoop ik voor iedereen te volgen zijn.. Dus als we met zn allen ervoor zorgen dat R op 0,9 blijft voor 2 weken, dat gaat A,B,C open. Als die naar 0,8 daalt en daar blijft dan D. Als die weer omhoog gaat, gaat dit en dat weer dicht. Zo koppel je het gedrag van mensen direct aan de maatregelen. Hiervoor is echter genoeg testcapaciteit nodig.
Ja dat klopt, maar dat is toch overal zo? Kinderen onder de 12 hoeven geen afstand te houden van elkaar en hun ouders. Ik neem aan dat de afstandsrichtlijnen niet constant opnieuw in elke individuele situatie uitgelegd hoeven te worden? Overigens geloof ik dat horeca het qua omzet niet moet hebben van gezinnen met kleine kinderen, maar juist van mensen die niet samen in één huis wonen. En ik had persoonlijk liever kleine tafeltjes gezien, en dan verplichte afstand tussen de tafeltjes. Alleen is vast wel overwogen wat het besmettingsrisico is in deze situatie.
In Frankrijk, Italie en Spanje was het een lockdown, wat wij hier in NL hadden, was zo erg gelukkig niet. En nee, ik vond het ook niet leuk. Maar mensen beseffen niet dat juist dingen weer open gaan, om te economie. Dan moet ze ook duidelijker gemaakt worden dat de economie alleen kan gaan draaien als we voor de rest gewoon nog weinig doen en niet met zn allen op zaterdagmiddag hutjemutje in het centrum van eender welke stad moeten gaan hokken.
Ik bedoelde waarom je als gezin op 1,5 m moet zitten op bijv een terras? Terwijl je ook als groepje op straat loopt.
Nee, zo duidelijk is dat dus niet én het was ook niet zo. Rutte heeft het namelijk aan laten passen. Dus zo raar vind ik het niet als mensen het niet snappen.
Ik denk daar anders over en dat mag gelukkig! En het ik den Zodra we allemaal 10% van ons loon inleveren om deze (inter)nationale ramp het hoofd te bieden is er sprake van collectief. Onze aanpak is juist enorm individualistisch. We schuiven de rekening door naar de generatie die wij hier gezamenlijk opvoeden. En voor wat? Voor iets wat we niet in de hand hebben.
Ik dat het verschilt per generatie hoe men hiermee omgaat. Daarbij is het lastiger om regels op te volgen die niet zo strak zijn neergezet. Bijvoorbeeld: wel de winkels open, maar het advies is om niet te gaan winkelen (maar het mag wel!). En zo zijn er nog veel meer voorbeelden te noemen. Wat ze met deze intelligente lockdown hebben gedaan, is een groot deel van de verantwoordelijkheid bij volk neergelegd, met het idee dat ze zelf de inschatting maken (en kunnen maken) of iets verstandig en veilig is. De vraag is of wij dat kunnen met z'n alle. Of wij in staat zijn in te schatten wat wel of niet veilig is, waar de grenzen liggen. En voor een deel denk ik zeker, maar er wordt ook een deel enorm overschat. En dan is het makkelijker om - heel zwart / wit - te zeggen "alles dicht", geeft meer duidelijkheid.