Basisschool: was jouw kind gegaan als ze opengebleven waren?

Discussie in 'Corona forum' gestart door 1981Mama, 3 mei 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

Als de basisschool was opengebleven, was je kind gegaan?

  1. Ja, mijn kind had gewoon naar school gemogen

    118 stem(men)
    72,0%
  2. Nee, ik had mijn kind sowieso thuisgehouden

    38 stem(men)
    23,2%
  3. Uitzondering: iemand in ons gezin is kwetsbaar

    6 stem(men)
    3,7%
  4. Anders, namelijk:

    2 stem(men)
    1,2%
  1. 1981Mama

    1981Mama VIP lid

    8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Ladies,

    Ik vroeg me wat af:
    Stel dat de basisscholen niet per 16 maart gesloten waren, maar waren opengebleven.

    Was jouw kind dan nog naar school gegaan of had je je kind thuis gehouden?
     
  2. smax

    smax Fanatiek lid

    15 feb 2018
    1.949
    1.040
    113
    Vrouw
    De eerste weken wel. Daarna niet meer omdat een van de gezinsleden koorts heeft gekregen (drie weken lang). We moesten binnen blijven.

    Anders had ik ze wel gewoon laten gaan.
     
  3. fairy2011

    fairy2011 Fanatiek lid

    28 nov 2010
    3.509
    295
    83
    Ja hoor, nu moesten ze naar de noodopvang dus weinig verschil.
     
  4. Amarens

    Amarens VIP lid

    24 dec 2009
    11.493
    3.765
    113
    Ja hoor, geen enkel probleem mee.
     
  5. jada08

    jada08 VIP lid

    14 jan 2009
    7.552
    321
    83
    Ik had die zelfde week gemaild dat ik mijn kinderen thuis zou houden. Vlak daarna kwam het bericht dat de scholen zouden sluiten
     
    Shay25 vindt dit leuk.
  6. Damay77

    Damay77 VIP lid

    18 apr 2010
    13.647
    7.431
    113
    Vrouw
    Ja. Grootste reden dat ze dicht zijn gegaan is vanwege de druk van de buitenwereld.
    Mijn kinderen zijn ook nog gewoon naar de noodopvang van school en BSO geweest. Ik zie het probleem niet. Maak me er helemaal niet druk om.
     
    HappyRabbits en Wellesnietes vinden dit leuk.
  7. Didi1980

    Didi1980 Actief lid

    13 apr 2020
    480
    502
    93
    Vrouw
    Mijn zoontje was in de week vóór de lockdown ziek (hoesten en verhoging) en dat heeft al met al 5 weken geduurd voordat hij echt niet meer aan het hoesten was. Dus hij had sowieso niet naar school mogen gegaan. Maar, had hij niet ziek geweest, dan had hij zeker naar school gegaan!
     
  8. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    15.498
    24.372
    113
    Ja, dan waren ze gewoon naar school gegaan. Hoewel ik benauwdheidsklachten kreeg in die eerste week. Dus dan had ik ze waarschijnlijk uit voorzorg voor anderen thuisgehouden of iig even overlegd met de scholen van mijn kinderen.

    En ook nu heb ik geen enkele twijfel om zoon naar de psz te laten gaan en jongste dochter weer lekker naar school. Middelste dochter moet helaas nog even wachten tot haar school (vo) open gaat en oudste dochter natuurlijk ook (mbo). Maar zij doet de opleiding voor onderwijsassistent en kan eventueel wel haar stage hervatten. Vanuit de mbo wordt dat toegejuicht, maar het is aan de stagescholen zelf om die beslissing te maken.
     
  9. EdN

    EdN VIP lid

    27 mei 2011
    8.691
    3.472
    113
    Nee, ik had ze de week na de voorjaarsvakantie al een weekje thuisgehouden, om te zien wat dat voor gevolgen zou hebben en daarna vanaf de donderdag voor de scholen dicht gingen. Ik vond het dus terecht (en eigenlijk aan de late kant) dat de scholen dicht gingen. En eerlijk gezegd vind ik dat ze nu weer net wat te vroeg open gaan. Ik weet dat hier op zp zowat iedereen de vlag heeft uitgehangen en natuurlijk gun ik mijn kinderen ook weer een enigszins normaal leven en snak ik zelf ook naar even een huis zonder 87 kinderen (zo voelt het af en toe tenminste ;)), maar we zijn met z'n alleen net een beetje over de piek heen, dankzij vrij extreme maatregelen. Geef het nou nog een paar weekjes, laat die cijfers echt even flink omlaag gaan, voor je weer zaken gaat vrijgeven. Ik vind het echt helemaal geen fijn idee. Daarbij, dat hele ' kinderen dragen minder bij aan de verspreiding' is ook niets meer dan een aanname. Er zijn zaken die hier op lijken te wijzen, maar meer dan dat is het niet en zat landen (zoals Duitsland) gaan dan uit van better safe than sorry. Dit riekt wat mij betreft weer naar hetzelfde 'glas is halfvol-denken' van het RIVM als toen gezegd werd dat carnaval geen probleem zou zijn. Daar viel ik toen ook al van van mijn stoel. Maar ja, we gaan het zien.
     
    sannever, ano, Vero0504 en 4 anderen vinden dit leuk.
  10. Cin85

    Cin85 VIP lid

    12 jan 2010
    11.892
    13.062
    113
    Vrouw
    Mijn kinderen zijn zelfs al die tijd 2 dagen per week naar school geweest. (Werken beide in de zorg).
    Dus als ze fulltime hadden mogen gaan, dan waren ze uiteraard ook gewoon fulltime naar school geweest.

    Van alle kinderen en personeel op school en de bso, is er trouwens niemand ziek geworden.
     
  11. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Wij besloten op 14 maart om ze sowieso een week of twee thuis te gaan houden. En op 15 maart werd dus bekend dat ze zouden sluiten.
    We besloten dit omdat op 13 maart kinderen met klachten niet meer mochten komen, maar de klas van de jongste vol zat met snotterende kinderen en zelfs een meisje met koorts (die kreeg pcm van de juf en was net een week terug uit Noord-Italië... moeder zei;’Nee, echt geen corona hoor!’ en dat was dat...). Ik voelde me daar echt niet prettig bij, school legde de verantwoordelijkheid bij de ouders, stuurden dus geen verkouden kinderen naar huis. Zelfs geen kinderen met koorts.

    Ik twijfelde over 13 maart al of ik de niet beter thuis kon houden, achteraf had ik dat moeten doen denk ik. Mijn man hetzelfde: die twijfelde of hij een afspraak de 13de moest afzeggen of niet, achteraf had hij dat echt moeten doen. Hij had die dag ook contact met iemand die heel ziek was geweest en volgens eigen zeggen weer beter was nu, maar toch de boel bij elkaar hoestte. Zelf werden we een week later ziek.
     
    Vitamientjuh vindt dit leuk.
  12. Jori88

    Jori88 Bekend lid

    26 apr 2020
    610
    497
    63
    Vrouw
    Ja, ze zouden gewoon naar school zijn gegaan. Hoewel ze er erg van genoten thuis te blijven en lekker veel buiten te spelen, merkte ik ook echt dat het thuisonderwijs vrijwel niet te doen was. Ik was bang dat ze achterstand zouden oplopen, dus had ze als het had gekund, gewoon naar school gebracht.
     
    Evanesco vindt dit leuk.
  13. Jori88

    Jori88 Bekend lid

    26 apr 2020
    610
    497
    63
    Vrouw
    Wauw daar zou ik me ook niet prettig bij gevoeld hebben. Een juf die pcm geeft, hoort wat mij betreft sowieso niet. Of het nou wel of niet in Corona tijd is..
     
  14. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Mee precies, en ik ontdekte dit dus pas bij het ophalen om 15 uur, toen gaf de juf haar een pcm met een bekertje water ‘want je bent weer echt aan het gloeien’. Ik heb daarna dus gevraagd hoe en wat, want ik wist dat ze in Noord-Italië waren geweest, maar nee joh, volgens moeder was er niks aan de hand.
    School is daar wel op teruggekomen en heeft aangegeven dat ze toen strenger hadden moeten zijn - ook met andere kinderen in andere klassen. En qua thuisonderwijs hebben ze het ook echt subliem geregeld daarna, dus daar ben ik wel weer heel blij mee :) En ze gaven ook aan dat ze vanaf 11 mei wel van ouders verlangen hun verkouden kind thuis te houden en anders moeten ze opgehaald worden.
     
    Vitamientjuh vindt dit leuk.
  15. Syane

    Syane VIP lid

    21 aug 2013
    11.461
    10.662
    113
    Dat was hier dus ook. Kinderen met klachten kwamen gewoon naar school terwijl dat niet mocht. Die kinderen mochten ook gewoon in de klas blijven zitten. Er werd toen steeds meer bekend over de gevaren en hoge besmettelijkheid. Wij hebben in de ochtend toen zelf ook besloten dat de kinderen niet meer naar school zouden gaan. En later die dag kwam het bericht van sluiting van de scholen.
     
  16. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Mijn kinderen zitten op de school waar ik werk. Daar was ik rond de sluiting van de scholen al met het bestuur in contact omdat ik het er niet mee eens was dat er hoestende kinderen en collega's op school waren èn de kinderen bij de overblijf nog steeds hun handen niet hoefden te wassen, ondanks toezeggingen van de directie. Dus ik had ze nog wel laten gaan, maar wel met de eis dat dit beter geregeld moest worden. Zo niet, dan was ik ze wellicht wel thuis gaan houden op de dagen dat man & ik zelf niet werken. Hoe ik dat op de andere dagen had moeten doen, weet ik niet. Maar ik was het denk ik wel hoog gaan opspelen. Ik vond de manier waarop onze directie ermee omging (en nu nog :rolleyes:) niet normaal.
    Dus met fatsoenlijke maatregelen had (richtlijnen RIVM) had ik ze wel laten gaan. Anders waarschijnlijk niet meer.

    Ik baal ervan dat de scholen dicht moesten. Maar ik lees hierboven van meer scholen die het totaal niet serieus namen. Hopelijk was de sluiting dan een wake-up call en worden er nu wel passende maatregelen genomen. Op onze school wordt het ineens wel serieus genomen.
     
    Vitamientjuh en Syane vinden dit leuk.
  17. Eppo82

    Eppo82 VIP lid

    25 jun 2007
    14.996
    5.822
    113
    Nee ik had ze halverwege die week ervoor al niet laten gaan. En straks gaan de oudste 2 wel, de jongste 2 houd ik thuis. De reden voor de oudste 2 is dat het voor hen denk ik beter is om weer te starten, vooral mijn oudste dochter heeft het pittig thuis, maar anders waren die voorlopig ook nog huis gebleven.
    En die kunnen zich toch iets beter aan de regels houden qua afstand en hygiëne dan de jongste 2.
    Maar ik heb makkelijk praten, want ik werk niet, dus voor ons is het ook geen probleem om ze thuis te houden.
     
  18. Krtek

    Krtek Niet meer actief

    Absoluut. En mijn dochter op de middelbare school was ook gewoon gegaan dan.
    Vind de hele sluiting (en alle andere maatregelen) nog steeds niet opwegen tegen de economische en sociale gevolgen.
     
  19. Theezeefje

    Theezeefje Fanatiek lid

    13 okt 2014
    3.544
    3.780
    113
    Overijssel
    Ja, geen probleem. Maar moet wel eerlijk zeggen dat de sluiting wel meer rust gaf qua werken. Iedereen zit in hetzelfde schuitje en je werkgever weet dat ook. Als je je kind ineens thuis moet houden omdat hij/zij verkouden is of de leerkracht is ineens ziek dan moet ook maar snel wat weten te regelen.
     
  20. Zonnebloem92

    Zonnebloem92 VIP lid

    4 dec 2012
    10.846
    4.212
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Dit inderdaad.
     

Deel Deze Pagina