Het gaat juist enorm goed en er zijn al weken veel mensen op straat Ik verwacht juist dat de scholen volledig gaan draaien vanaf 2 juni.
Dat denk ik dus ook. We horen al weken ‘oh als dat maar goed gaat’ omdat het heel druk was op straat vanwege Pasen, mooi weer, Koningsdag enz.... en het gaat nog steeds goed. De cijfers dalen nog steeds ondanks dat we veel meer op straat komen. Ik hoop dat het zo doorzet en dat de scholen weer volledig open gaan en dat ik nog fijn op vakantie kan in Nederland.
Ik ben bang dat als alles in Europa weer iets op gang komt mensen weer overal naartoe op vakantie gaan. Ik vind het vooral voor mensen met een ziekte ( waardoor ze in de risico groep vallen) erg wrang dat iedereen weer gewoon zijn gangetje gaat en zij nu juist weer nog meer geisoleerd zullen raken omdat ze dan juist niet meer weg durven. Maar goed...we moeten toch ooit wel weer verder.
welja allemaal een ploptentje mee en die opzetten in de aula en t wordt een groot feest. Gewoon omdat t gek en anders is.
Dat nu.nl artikel heeft een verkeerde titel. Daar staat nu.nl natuurlijk wel bekend om, alles om de kliks. Als je het leest, dan zie je dat journalisten nu al willen weten of de scholen na 2 juni volledig open kunnen. De minister zegt alleen dat hij dat nu nog niet weet.
Het was eerder al zo dat je met twee ZZP’ers samen onder de grens van 1500 euro per maand moest zitten voor steun. Dus dat was al een extra eis t.o.v. een ZZP’er in een relatie met iemand met een baan in loondienst en eigenlijk wel raar. Dat is dan nu gelijkgetrokken, alleen wel jammer voor die laatste groep.
Heel veel partners hebben vaste lasten gebaseerd op die twee inkomens. Die gaan nu dus wel keihard onderuit! Terwijl mensen zonder partner wel steun krijgen. Dus waarom zou iemand zonder partner wel "z'n hand mogen ophouden" bij de overheid en iemand met partner niet? Komt er op neer dat de overheid er nu voor kiest een alleenwonende te steunen, maar gezinnen uit huis te laten zetten. Ja, dat vind ik oneerlijk ja.
Is het niet zo dat het inkomen van je partner in loondienst onder een bepaald bedrag moet zitten om wel steun te krijgen van de overheid? Of wordt daar ook geen onderscheid in gemaakt? Als dat zo is kunnen veel huishoudens niet meer rondkomen ben ik bang. Mijn vriend werkt niet als zzp-er. Maar wij hebben een hypotheek op 1,5 inkomen. Ik ben nu arbeidsongeschikt maar krijg nog 90% loon uitbetaald tot sept. In ons geval zouden wij op mijn salaris van €1550 netto moeten gaan leven. Dat is toch niet te doen.. Edit: ik sluit mij aan bij de mening van Tupp
Die gezinnen hebben dan nog 1 inkomen waar ze op terug kunnen vallen, en dat kan bv door kleiner te gaan wonen inderdaad. Die alleenwonenden hebben dat niet, die zullen overigens óók in sommige gevallen kleiner moeten wonen, maar zonder overheidssteun zouden zij veel dieper vallen dan die zzp’er-met-partner-met-inkomen. Het gaat erom dat mensen éérst terugvallen op hun eigen ‘vangnet’ (dus bv inkomen van partner), want er is ook gewoon niet oneindig geld voor ondersteuning om uit te delen - dat leidt op de langere termijn alleen maar tot een diepere recessie. Verhoeden dat niemand hier iets van merkt, dat het geen gevolgen heeft etc, dat is gewoon een utopie natuurlijk.
Die steun is bedoeld zodat mensen/gezinnen niet onder bijstandsniveau komen te zitten. Niet meer en niet minder. Ook alleenstaanden zullen met deze basisuitkering hun levensstandaard niet kunnen betalen. Wat jij wil voor al die mensen maandenllang is helemaal niet betaalbaar en die zzp'ers hebben daar ook nooit premie voor betaald. En roepen dat de regering die mensen uit huis laat zetten......zo makkelijk.
Ik snap dat de regering niet iedereen oneindig kan steunen. Maar onderscheid hebben op basis van het wel of niet hebben van een partner is gewoon oneerlijk.
Het gaat niet over wel/geen partner, maar het inkomen van die partner. Dat speelt bij bv belastingaangifte ook altijd al een rol, en bij steun van niet-zzp’ers ook, dus waarom niet bij zzp’ers? Bij bv bijstand telt het inkomen van het huishouden ook mee, waarom zouden zzp’ers een uitzondering moeten zijn?
Maar het is voor bijstand toch ook zo? Daar telt inkomen van een partner ook mee. Waar mensen wellicht niet bij stilstaan, is dat deze crisis nog veel verschillende gevolgen gaat hebben, voor verschillende groepen.
Maar het is normaal toch al zo dat juist mensen in een risicogroep zelf ook voorzichtiger moeten zijn. Niet alleen nu ten tijde van corona. Je kunt moeilijk alles plat leggen een jaar lang voor de risico groepen. Ergens moet er weer doorgegaan worden met een enigszins 'normaal' leven. En de versoepelingen van nu vind ik best goed. Het is niet dat ineens alles weer kan
Komt denk ik doordat nu juist de zieke mensen en overledenen in de spotlight staan. Onder normale omstandigheden is dat niet zo. De risicogroep heeft nu bovengemiddeld 'recht'. En het afnemen van een 'recht' is altijd iets wat niet echt geaccepteerd wordt.