Corona nieuws deel 4

Discussie in 'Gezondheid algemeen' gestart door Liekje81, 11 mei 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Is deze al gedeeld?

https://www.nu.nl/coronavirus/6065781/experimentele-behandeling-lijkt-sterfte-covid-19-patienten-te-verminderen.html

Voor de studie zijn in het Limburgse ziekenhuis 86 patiënten behandeld met corticosteroïden (ontstekingsremmende hormonen). 37 van hen hadden hier onvoldoende baat bij en kregen daarom ook het reumamedicijn tocilizumab toegediend. Dit middel remt het afweersysteem.

Onder patiënten die op deze manier werden behandeld, lag de sterfte 65 procent lager dan in de even grote controlegroep. Ook lag het aantal patiënten dat beademing - en dus intensieve zorg - nodig had 70 procent lager. Bovendien was bij 80 procent een verbetering van de behandeling te zien. Deze patiënten werden gemiddeld zeven dagen korter behandeld dan de andere coronapatiënten.

Goed nieuws dit!
    De behandeling lijkt op de behandeling van COPD. Het is fijn dat het goed schijnt te werk voor de meest kritische gevallen, vooral om sterfterisico te verlagen.

Helaas weet ik uit ervaring dat deze 'paardenmiddelen' in combinatie met een longziekte geen genezing betekenen. Als patiënt ben je soms nog jaren bezig met opkrabbelen, de weerstand, gewrichten, longfunctie enz blijven vaak permanent beschadigd.
    Dus niet onderschatten.

bosi333 en suus1983 vinden dit leuk.
  2. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.510
    36.472
    113
    Maar dat virus zwakt vast niet alleen in Nederland af. Als je naar de rest van de wereld kijkt zie ik geen afgezwakt virus.

HappyRabbits en Neuzeke vinden dit leuk.
  3. tuc

tuc Niet meer actief

Dat weet ik niet hoor. Waar het nu weer ernstiger oploopt zijn veelal de landen die een totale lockdown gehad hebben en een strenge mondkapjesplicht vanaf het begin. Dat vind ik opvallend. Ik zou niet durven beweren dat het in NL dus hetzelfde gaat/zal verlopen.

GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  4. Lovely83

Lovely83 VIP lid

29 mei 2008
    20.418
    3.298
    113
    Wij zijn al een paar keer uit eten geweest en was op sommige plekken net zo druk als voor de covid. Terrassen zitten ook telkens vol.

GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  5. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Hier ook.
    Behalve bij de tenten die vóór Covid ook niet denderend liepen. Er kwam geen hond (om diverse redenen) en toen hebben ze de terrassen verbreed. Maar nog steeds geen animo.

Bij goedlopende tenten dezelfde drukte als vanouds, wel overall prima te doen qua maatregelen.
    Ik ga überhaupt niet graag naar restaurants waar je zowat naast vreemden moet zitten, nu dus ook niet. Bij ruimere zaken is weinig veranderd.

Wellesnietes en Lovely83 vinden dit leuk.
  6. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.860
    19.260
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ondernemers in de Kalverstraat vragen om mondkapjesplicht. De voorzitter van veiligheidsregio Hollands midden, geeft aan dat Hillegom dicht tegen een regionale lockdown aan zit. Ik vraag me af hoe lang het gaat duren voordat een mondkapjesplicht inderdaad in delen van NL of geheel NL gaat gelden. Volgens mij helpt het nauwelijks. Maar ja ‘iedereen doet het’. En het geeft mensen misschien weer een gevoel van urgentie.

Het is en blijft een bijzondere tijd. Op een macabere manier ook wel boeiend. Je weet de ene maand gewoon niet hoe de volgende maand eruit ziet. Maar ik hoop dat we toch weer terug kunnen naar de ‘sleur’ van het voor-corona tijdperk.

Zara75, Syane en Didi1980 vinden dit leuk.
  7. babbel1983

babbel1983 Fanatiek lid

3 jul 2013
    1.338
    302
    83
    Ik vind het idd ook wel een vorm van schijnveiligheid hoor. Prima als het wordt ingesteld, dan houden we ons daar natuurlijk aan, maar een mondkapje moet geen vrijbrief zijn zodat je dan wel lekker dicht op elkaar blijft lopen. Nee hou gewoon, ook zonder mondkapje die afstand van elkaar en, sorry voor de ondernemers daar, blijf gewoon nog even weg van de Kalverstraat. Iedereen heeft nu wel gehoord dat het te druk is geweest daar dit weekend, waardoor afstand houden niet mogelijk is, dus wees wijs en blijf daar gewoon even weg.

8. Fantykoekie

Fantykoekie Fanatiek lid

18 jul 2018
    2.998
    3.963
    113
    Vrouw
    Vriend hoopt dat mondkapjes verplicht worden. Niet omdat het veiliger zou zijn maar zo worden mensen constant herinnert aan het coronavirus.

Hij werkt in een winkel en dagelijks zijn er mensen die nergens rekening mee houden. Sommigen doen zelfs alsof ze nooit van corona gehoord hebben. Ze nemen pas afstand als vriend vermeld dat hij net genezen is (hij heeft het niet gehad) maar dan schieten ze tenminste naar achteren.

Echt oude mensen die de winkel inkomen met vieze afstandsbedieningen of zelfs hun elektrische tandenborstel op de toog gooien met de vraag of zij er nieuwe batterijen in kunnen doen of er effe kunnen kijken. Euhm nee, wat dacht je zelf. En dan echt tegen je aankruipen en corona flauwe zever vinden.

Vitamientjuh, bosi333 en WinterBird vinden dit leuk.
  9. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.294
    16.695
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Dan gaat je vriend toch zelf met een mondkapje lopen. Waarom een heel land verplichten omdat je zelf bang bent?
    Beetje omgekeerde wereld vind je zelf ook niet.
    Ik werk in een dokters praktijk en kom dagelijks met zieke mensen in contact maar dan ga ik ook niet lopen roepen dat ze maar een heel land moeten verplichten.
    Neem je eigen maatregelen.
    Ik vind mensen met een mondkapje doorgaans een stuk irritanter. Komen ze nog dichterbij en dan trekken ze hem af omdat ze je niet goed verstaan en daardoor zelf harder willen gaan praten.
    Hoe bedoel je schijnveiligheid.

Schuurpapier, Damay77, tuc en 3 anderen vinden dit leuk.
  10. Neuzeke

Neuzeke VIP lid

3 sep 2019
    13.890
    19.071
    113
    Vrouw
    Bij ons is het sinds kort verplicht maar ik had ook voordat het verplicht was meestal een mondkapje op.
    Het is niet verboden om eentje te dragen natuurlijk.

11. Vaasje

Vaasje Niet meer actief

Ik vind die mondkapjes zulke schijnveiligheid hebben. Die blauwe/witte en stoffen zelfgemaakte dingen is allang van bewezen dat ze helemaal niet helpen. Alleen met ene speciale filter er in.

Ik hoop dan ook echt niet dat ze verplicht worden voor iedereen want ik krijg het Spaans benauwd van die dingen.

12. bulakgirl

bulakgirl Fanatiek lid

4 aug 2013
    3.162
    2.544
    113
    Ik heb geprobeerd met een mondkapje te werken, maar tis haast geen doen.. En als je dan als enige met mondkap loopt heeft het weinig effect... Dus een verplichting zou in die zin wel helpen!

Ik vind wel dat zoals met het nu gebruikt echt totaal onzin is... Met mondkapjes komen ze vaak dichterbij in je buurt... Zetten hem te pas en onpas op en af en zetten hem zelfs even af om te hoesten.... Dan kun je net zo goed geen mondkapjes dragen idd!

13. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.737
    7.507
    113
    Vrouw
    Lekker klantvriendelijk:thumup:
    Dan trek je handschoenen aan en help je die mensen toch even met hun tandenborstel/afstandsbediening?
    Dat noemen ze service.

En om te gaan zeggen dat je net corona gehad hebt terwijl dat niet zo is, triest.

Je vriend kan zelf een stapje naar achteren doen en melden dat er afstand gehouden moet worden. Als hij bang is voor corona dan doet hij toch zelf gewoon een mondkapje op?
    Beetje dat door z'n eigen angst, het hele land Maar een mondkapje op moet gaan doen. Of omdat een aantal geen afstand kunnen houden.

Die mondkapjes hebben geen enkele nut. Schijnveiligheid. Mensen worden door die dingen niet aan corona herinnerd. Het geeft ze alleen maar een vrijbrief om zich nog losser te gaan gedragen.

14. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.510
    36.472
    113
    Ik zeg niet dat het hier hetzelfde gaat verlopen (al zal het me niet verbazen). Maar zeggen dat het virus alleen hier in Nederland is afgenomen is denk ik een beetje naïef. De besmettingen zijn deze week bijna verdubbelt.

Zara75 en bosi333 vinden dit leuk.
  15. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.737
    7.507
    113
    Vrouw
    Ik moest in de wijkverpleging met mondkapje op werken. Echt drama. Kreeg het er Spaans benauwd van en werd er ziek van .
    Niet fijn werken om dan zo een aantal uren met zo'n ding op te moeten lopen en je totaal niet lekker voelen. Had nog 2 collega's die er last van hadden.
    Ik zou dus ook never nooit met zo'n ding voor de lol naar de winkel gaan. Simpel, dan zijn de winkels gewoon een klant kwijt. Ik bestel dan alles wel online. En zo zullen er meerdere zijn.
    Je ziet het nu aan die landen waar ze al snel begonnen met dat iedereen mondkapje op moest. Ze lopen hutje mutje op elkaar en wel toevallig dat er in die landen weer grote uitbraken zijn hè?
    Iedereen maar op Nederland zeiken omdat die nog geen mondkapjes verplicht en het anders aanpakt. Tja, wie zegt dat al die landen gelijk hebben en dat zij het zo goed aanpakken?

En je ziet het al in de bussen en trams. Ze zitten continu aan mondkapje. Sommige trekken hem onder hun neus, ze gebruiken hem meerdere keren enz.
    Heeft geen nut zo.

16. Whysteria

Whysteria Niet meer actief

Dat komt omdat ik ze alleen maar draag waar het verplicht is, en alleen omdát het verplicht is. Als de verplichting er niet was zou ik geen kapje dragen, en met mij vele anderen. Dus waar mogelijk draag ik hem onder mijn neus zodat ik fatsoenlijk kan ademen, en trek hem voor de vorm even omhoog bij de kassa enzo.

Ik blijf overigens echt wel bij vreemden uit de buurt, ook met kapje.

Wellesnietes vindt dit leuk.
  17. Neuzeke

Neuzeke VIP lid

3 sep 2019
    13.890
    19.071
    113
    Vrouw
    Ik denk dat de meesten dit doen hoor.

Wellesnietes vindt dit leuk.
  18. WinterBird

WinterBird Fanatiek lid

28 nov 2012
    1.416
    877
    113
    NULL
    NULL
    Bijzondere conclusie. Wat denk je dan precies wat de reden hiervan is? Welke invloed hebben de strenge lockdown en mondkapjes dan gehad?

Ik zie dat het vooral fout gaat in delen van landen met slechte arbeidsomstandigheden en toerisme. Dat zie je hier ook in ons eigen land: de nertsenfokkerijen, vleesindustrie, arbeidsmigranten die als shit worden behandeld, maar ook de jongeren in bepaalde delen van het land die gewoon schijt aan alles hebben.

We hebben een hoop versoepelingen gekregen in Nederland, net als de landen die een strenge lockdown hebben gekend. Mij lijkt dat de reden is waarom het hier ook weer oploopt.

Zara75, columbella en suus1983 vinden dit leuk.
  19. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.679
    113
    WHO erkent nu wel het nut van (niet-medische) mondkapjes, en zo is dat in veel landen - alleen in NL wordt telkens geroepen dat het zelfs het risico zou vergroten of op z’n minst niks zou helpen. Ik vraag me wel af waar ze dat op baseren?

Zara75, Trirani en WinterBird vinden dit leuk.
  20. tuc

tuc Niet meer actief

Ik vind dat niet zo'n bijzondere conclusie. Landen waar de lockdown ontzettend streng was zijn nu op een verdwaald mondkapje na op hetzelfde niveau qua versoepeling als wij. Dat vind ik niet logisch. Het land zo plat leggen zoals in de zuidelijke landen waar je niet eens zonder toestemming je huis mocht verlaten vraagt om veel langzamere versoepeling dan nu het geval was. Het imuunsysteem van mensen is maanden niks gewend geweest. Dé reden om virussen sneller op te pikken.
    Maar ja toen kwam het zomerseizoen en moest het toerisme ineens weer volop aan.
    Ik vind het heel logisch dat het dan dus sneller misgaat dan in bv NL waar we altijd "contact" met elkaar zijn blijven houden.
    De redenen die jij noemt vind ik ook logisch trouwens!

Zwierezwaai vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina