Maar in Nederland dragen ze geen mondmaskers toch? Of bedoel je dat mensen gewoon algemeen dichtbij elkaar lopen?
Maar er zijn meer dan genoeg landen waar een strenge lockdown was waarbij het nu, na versoepeling, wel goed onder controle blijft. Ook zijn er landen die te weinig maatregelen hebben genomen waarbij het percentage besmettingen ook weer toeslaat. En er is maar weinig bewijs waaruit is gebleken dat je immuunsysteem verzwakt raakt door (tijdelijk) bepaalde hygiëne te onderhouden. In Japan bv - waar mensen al veel handen wassen, afstand houden etc - is het immuunsysteem niet meer verzwakt dan elders, al zijn daar wel meer allergieën. Maar die cultuur is op elk vlak weer zo anders dan hier... Dat heeft natuurlijk ook weer invloed op... Op alles eigenlijk. Stress verzwakt wel het immuunsysteem. Dat zou nog een verklaring kunnen zijn, dat het immuunsysteem daardoor is verzwakt de afgelopen tijd, maar ook daar is dan onderzoek voor nodig want er zijn ook mensen die juist door de verplichte slow living beter zijn gaan leven. Feit is ook dat er overal minder afstand wordt gehouden en dat we het allemaal gewoon niet weten. Ik vind niet dat je 1 ding kan aanwijzen als schuldige. Er gaat iig iets niet goed waardoor het belangrijk is om allemaal weer meer alert te worden.
Tja dat is wss de laksheid die zo vaak aan bod komt. Ik mag voorlopig niet naar de winkel dus heb het nog niet gezien sinds de mondmaskers verplicht zijn voor iedereen Maar voor het verplicht was vond ik de mensen met mondmaskers eerder de vrij voorzichtige mensen. Nu kan dat natuurlijk anders zijn, want ook degene die het allemaal maar onzin vinden en een ver van hun bed show lopen ook met eentje op natuurlijk.
Valt het jullie overigens ook op dat er tegenwoordig over de cijfers van Italië niet veel meer wordt gesproken in de media? Of ligt dat aan mij? Hoe gaat het daar met de cijfers?
Valt mij ook op, maar dat doen ze bewust niet vermoed ik. Dat vind ik al vanaf begin af aan met de cijfers, er wordt alleen duidelijk gecommuniceerd wat ze willen dat wij horen.
En die WHO zijn allesweters die altijd gelijk zouden hebben? Nee,. Het zijn ook maar mensen die het bij het verkeerde eind kunnen hebben. Van de deskundigen die in Nederland de adviezen geven/mondkapjes niet noodzakelijk vinden hebben er 1 of 2 in die WHO gezeten. Dus het zijn allemaal deskundigen. Tja, wie heeft er dan gelijk? Diegene die in de WHO zitten en die voor de mondkapjes zijn? Of de deskundige die niet meer in de WHO zitten en tegen mondkapjes zijn....
Er zijn meer wetenschappers (los van de WHO) die het nut wél inzien, Nederland is wat dat betreft een vreemde eend in de bijt - behalve in het OV dan, daar is afstand lastig en werken mondkapjes ineens wél... Natuurlijk kunnen die er naast zitten... maar het RIVM ook
Er is nog niet zo gek lang geleden een onderzoek geweest naar mondkapjes waarop heel goed te zien was dat deze geen nut hadden. Je zit met je handen namelijk aan je mond/neus, zet vervolgens het mondkapje op en de bacteriën zitten aan de buitenkant van een mondkapje. En men hergebruikt die dingen. (wegwerp variant) Stoffen variant is het zelfs nog erger, want die doe je af, in je tas vervolgens zit je wederom overal en nergens aan, rommelt in je tas raakt mondkapje etc aan en je hebt hetzelfde probleem. Er zijn maar weinig mensen die het mondkapje elke dag op 60 graden wassen.
Is op tv geweest, een viroloog liet zien met een of ander goedje wat ze op haar handen smeerde hoe snel het mondkapje helemaal onder zat met bacteriën. Ik zal eens kijken of ik nog kan vinden waar het was.
Ahja maar dat is dan weer zo een filmpje waar ze fout gebruik tonen en mensen die constant aan hun gezicht zitten?
Ik vraag mij eerder af waarom je het niet goed zou gebruiken. Zo moeilijk is het niet hoor. Maar je moet willen e. Als je de regels kent voor correct gebruik en toch uwe neus vrij laat of uw kin gaat verwarmen, tja dan is het bewust verkeerd gebruiken e.
Automatisme. Je hebt zelf niet door hoe veel je aan je neus of mond zit ( let maar eens goed op mensen in de omgeving). Ik betrap mezelf er ook heel vaak op dat ik onbewust echt vaak aan m'n gezicht zit en ik draag alleen op m'n werk een mondkapje met filter overigens, wij mogen die blauwe dingen niet eens gebruiken.
En wat denk je van mensen die een mondkapje dragen maar ook enkel de mond bedekken en de neus vrijlaten en dan heel dicht in je aura komen. Ik had gisteren ook weer zo iemand op mijn werk en dan schuiven ze ook nog mijn raampje open. De mensen zonden mondkapje blijven keurig achter de aangegeven 1,5 meter lijn staan. Aub geen mondkapjesplicht. Ben al redelijk vies van andere mensen maar dan helemaal.
Omdat ik bijvoorbeeld, als ik jeuk heb, aan mijn neus wil krabben, zonder dat ik daarna een nieuw kapje moet opzetten. Omdat ik gewoon normaal adem wil kunnen halen. Omdat ik het vertik om een godsvermogen aan wegwerpkapjes uit te gaan geven, en ik dus echt niet elke 5 minuten mijn stoffen kapjes ga staan uitwassen. Ik zie sowieso niet hoe je een stoffen kapje langer dan 1 minuut 'steriel' houdt. Maar je hebt inderdaad gelijk, en ik geef het ruiterlijk toe: ik wil het niet. Ik kom nu dus ook zo min mogelijk op plekken waar kapjes verplicht zijn.
En net daarom kan een mondmasker een groot verschil maken. Want door mijn mondmasker dagelijks te moeten dragen op het werk, besefte ik hoe vaak ik aan mijn gezicht zit. De 1ste dag heb ik ook meer dan de bedoeling is gewisseld van masker. En nu is het masker op, oké van gezicht afblijven. Als je geen draagt ben je zeker dat het op uw gezicht plakt. Draag je wel 1 en gebruik je het verkeerd, dan kan je idd evengoed geen dragen. Maar gebruik je het correct dan is het prima.
Wat een hysterische post weer, iedere 5 minuten uitwassen, godsvermogen aan mondkapjes... Een kapje hoeft ook helemaal niet steriel te zijn. Het gaat er gewoon om dat wat je uit- en inademt iets gefilterd wordt, en nee, zo’n kapje filtert nooit volledig natuurlijk. Maar genoeg onderzoeken die juist laten zien dat het wél voldoende filtert om de kans op besmetting significant te verkleinen.