Weet je ik vind het ergens allemaal heel erg dubbel. Want door de versoepeling van alle regels is het ook een soort uitnodiging om toch weer naar buiten te gaan, toch het terrasje te pakken en lekker uit eten te gaan. En zo denken natuurlijk enorm veel mensen! Maar vervolgens wordt er gezegd zoveel mogelijk binnen blijven. Hoe verwacht je dat als alle regels versoepeld zijn, veel gelegenheden zich niet houden aan die 1,5mtr regel je bijvoorbeeld bij supermarkten weer je eigen winkelwagen moet pakken en je daar (bij onze supermarkt drie rijen met winkelwagentjes naast elkaar) dus die 1,5mtr niet kunt waarborgen als je beide in een andere rij wagentjes gaat pakken (en nou is dat even een voorbeeld natuurlijk haha)
Ja, het is voor mij heel dubbel; juist toen er gezegd werd ‘blijf zoveel mogelijk thuis!’ deed ik dat ook echt. Ik ging alleen écht voor het noodzakelijke naar buiten en ook écht alleen. Maar toen werd het ‘vermijd drukte’ en vervolgens werd er meer en meer versoepeld en interpreteerde ik dat dus als ‘je hoeft niet meer thuis te blijven’. Dus ik heb ook op terrasjes gezeten, ben 2x binnen ergens gaan eten, ben in de dierentuin geweest en ga gewoon dagelijks lekker met de kinderen naar buiten. Maar nu blijkt het dus toch nog ‘zoveel mogelijk thuis blijven’?
Hier idem hoor. Ik "durfde" zelfs m'n jongste zoon weer mee naar buiten te nemen al laat ik die nu toch maar weer thuis, op de noodzakelijke dingen na dan. Maar het voelt enorm dubbel, ook ik ging boodschappen doen met m'n zoontje, naar de markt met man en kind en een terrasje pakken en uit eten met man en oudste twee kinderen. En als ik dan deze persconferentie aan hoor dan denk ik, heb ik het dan echt allemaal verkeerd begrepen (en geloof me we gingen echt niet dagelijks de hort op ofzo)
Is dat niet werkgerelateerd? "Werk zoveel mogelijk thuis." Zijn toespraak was vooral gericht aan mensen met lichte klachten. De hele versoepeling staat of valt bij thuisblijven met ALLE klachten en zich laten testen. Overheid is enorm geschrokken van de uitkomst dat maar 10-12% van de mensem zich daaraan houden. Zolang men dit accepteert en volgt kan de economie zoveel mogelijk blijven draaien. Dat men gewoonweg niet snapt dat dat nu belangrijker is dan naar een kroeg of bbq gaan als je loopneus hebt.
Ik denk het ook want “blijf thuis”’staat ook nergens in de basis regels (behalve bij ziekte) https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/nederlandse-maatregelen-tegen-het-coronavirus/gezondheidsadviezen
Dat blijf zoveel mogelijk thuis slaat nu ook nergens meer op idd. Dan zouden alle andere landen op slot moeten, want vakantie is sowieso niet: blijf zoveel mogelijk thuis.
Nee inderdaad dat strookt natuurlijk ook niet met alles open laten zijn. Recreatie en op Vakantie gaan kan wat lastiger thuis..
Ja dat zou goed kunnen hoor! Ik heb het niet helemaal kunnen volgen omdat het bed tijd van m'n zoontje was dus het werkgerelateerde stuk kan ik goed gemist hebben. Maar toch merk je ook dat men weer meer naar kantoor gaat (als je kijkt dat ik in maart en april file vrij m'n kinderen naar Den Haag kon brengen om drie uur en nu om drie uur weer net zo hard in de file sta) door die hele versoepeling lijkt het wel of men het als een vrijbrief ziet om weer te gaan doen zoals voor corona (niet iedereen he, want het gros lijkt zich redelijk aan de maatregelen en regels te houden) maar ik vind het toch lastig het voelt voor mij persoonlijk gewoon heel dubbel, weet ook niet zo goed hoe ik het onder woorden moet brengen wat ik er nou echt mee bedoel haha.
En dit is dus precies de reden waarom velen erop aandringen dat mensen gewoon voor zichzelf eens logisch gaan nadenken, zonder zich steeds te laten leiden door bangmakerij in de media. Heeft niets met complottheorieën of aluhoedjes te maken, maar wel álles met gewoon eens terug te denken naar het leven van 6 maanden geleden, en hoe in een korte tijd alles overhoop is gegooid op basis van blinde paniek. De lat van wat we moeten accepteren 'om anderen te beschermen' wordt inmiddels steeds verder verlegd, terwijl de cijfers dit niet meer kunnen rechtvaardigen. Het aloude 'carrot on a stick' principe...
Ik denk dat vooral jij je schuldig maakt aan bangmakerij. Of misschien egocentrisme? De lat van wat we moeten accepteren om andere te beschermen is inderdaad steeds verlegd, maar wel beide kanten op. Eerst werden de maatregelen steeds strenger, toen de druk op de IC’s toenam. Dankzij de maatregelen, namen de besmettingen gelukkig af. En toen werd de lat juist weer lager gelegd. Nu hoef je ‘alleen maar’ drukte te vermijden, 1,5 meter afstand te houden en je handen vaak te wassen. En vooruit, voor zie het van toepassing is: mondkapjes dragen in het OV en thuis werken als dat kan. Ik zet ‘alleen maar’ bewust tussen aanhalingstekens. Want je zult maar kermisexploitant zijn, om een voorbeeld te noemen. Dan ben je nog steeds goed de sjaak. Maar voor de meeste gewone burgers is het dusdanig versoepeld dat je met enkele kleine aanpassingen je normale leven redelijk kunt oppakken. De kinderen kunnen weer naar school. Je kunt weer op bezoek in verpleeghuizen en andere instellingen. Winkels, horeca, attracties zoals pretparken, dierentuinen, musea zijn open. Dit zorgt voor wat meer besmettingen (overigens vooral daar waar mensen zich niet goed aan de overgebleven maatregelen houden), maar het komt de economie ten goede. En het is goed voor het moreel. De cijfers rechtvaardigen dit allemaal prima. Het belangrijkste cijfer in het begin, was aantal patiënten op de IC’s. Toen die cijfers te snel opliepen, werden de regels strenger. Zodra in de cijfers zichtbaar werd dat dit hielp (cijfers omlaag) zijn de maatregelen versoepeld. En je ziet nu weer aan de cijfers dat die versoepelingen leiden tot meer besmettingen. Zolang het cijfer van de IC’s laag genoeg blijft, is het nog geen reden om grote aanpassingen te doen. Wèl reden om mensen op te roepen zich vooral aan de overgebleven maatregel tehouden. De cijfers laten immers zien dat het werkt. Daar waar wel weer meer besmettingen zijn, gaat het om mensen die in te grote groepen bij elkaar komen (feestjes Goes) of mensen die niet thuisblijven bij klachten of na contact met coronapatiënt (mensen die zijn gaan werken na bezoek aan café in Hillegom) Ook dat kun je gewoon in de cijfers terugzien: daar waar mensen zich aan de regels houden, zie je nog wel wat besmettingen maar zijn de clusters klein. Daar waar mensen hun reet afvegen met de maatregelen, zie je clusters van tientallen besmettingen of zelfs meer. Kortom; welke cijfers zijn er nu volgens jou die de huidige maatregelen nìet rechtvaardigen? Want dat zeg je wel, maar de argumentatie ontbreekt volledig.
Ik kan dit niet helemaal plaatsen als reactie op wat ik schreef? Ik ben niet bang, ik denk gewoon nog zelf na, maar als de regel toch nog is ‘blijf zoveel mogelijk thuis’ dan had ik dat graag geweten Maar ik denk inderdaad dat hij bedoelde ‘wérk zoveel mogelijk thuis’, dat las ik ergens anders ook. Dus all is fine
Zo, wow, en bedankt hoor - als je me ook maar een ietsje zou kennen zou je weten dat egocentrisme niet in mijn straatje past, maar blijf vooral lekker in je vooroordelen hangen. Maar als je het dan toch over cijfers wil hebben: waarom haal je 'feestjes in Goes' en 'een café in Hillegom' (echt, of all places) aan om je punt te maken, terwijl er onlangs een mega protest op de Dam is geweest? En daar waren echt totaal geen besmettingen naar terug te herleiden? Of het malieveld? En hoe zat het ook alweer met die zorgmedewerkers die door mochten (lees: moesten) werken met symptomen (zonder beschermende middelen), terwijl de ouderen in alarmerende getale besmet raakten in verpleeghuizen? Maar nee: Goes en Hillegom zijn de nieuwe 'hotspots' nu? En echt: hoeveel mensen zie jij nu daadwerkelijk die 'hun reet afvegen' met de maatregelen? Mijn persoonlijke ervaring is juist dat mensen, ook al vinden ze het lastig of onzin, zich juist heel afwachtend en voorzichtig opstellen jegens anderen. En dat is toch juist heel mooi ook. Maar laat er a.u.b. ook een beetje ruimte zijn voor een kritische noot. We willen toch geen van allen in een dictatuur leven?
Dictatuur? Maar je doet niet aan bangmakerij?? Ik ken je inderdaad niet. Maar zie je wel bij herhaling mensen opjutten tegen het beleid. En dan noem je de media de bangmakers. Wat betreft je vergelijking met besmettingen binnen en buiten; moet ik je dat echt nog uitleggen? Je hebt overigens nog geen antwoord gegeven om mijn vraag; op welke cijfers baseer jij je precies, als je beweert dat de huidige maatregelen niet meer te rechtvaardigen zijn op basis van de cijfers? Ik ben het trouwens helemaal met je eens dat er ruimte moet zijn voor een kritische noot. Vandaar ook mijn kritische reacties op jouw berichten. Overigens ben ik van mening dat alleen maar kritisch zijn, niet voldoende is. Daarbij hoort dan ook een stukje onderbouwing of argumentatie.
Ik ken je inderdaad niet. Maar zie je wel bij herhaling mensen opjutten tegen het beleid. En dan noem je de media de bangmakers. Ik jut niemand op tegen 'het beleid'. Aan ieder de vrije keus. Ik heb er verder ook geen invloed op, woon elders. Maar een beetje criticisme mag toch? Wat betreft je vergelijking met besmettingen binnen en buiten; moet ik je dat echt nog uitleggen? Waarom is dat nu ineens zo'n issue dan? Toch niet omdat juist dát aspect (controle over wat er zich in woningen afspeelt) uit de noodwet moest worden geschrapt? En als het ineens zo'n verschil maakt en besmetting in de buitenlucht niet meer zo'n dreiging is, waarom dan niet buiten de 1,5 meter laten varen? Je hebt overigens nog geen antwoord gegeven om mijn vraag; op welke cijfers baseer jij je precies, als je beweert dat de huidige maatregelen niet meer te rechtvaardigen zijn op basis van de cijfers? Op de curves die we met zijn allen al zo'n 4 maanden moesten afvlakken. Daar zijn we echt wel heel goed in geslaagd. En als 'beloning' voor ons goede gedrag krijgen we nu ineens een mondkapjesplicht opgelegd. En waarom? Ik heb er echt nog geen serieus onderbouwd argument voor gehoord/gelezen. De ziekenhuis/IC opnames zijn dermate laag dat ze deze maatregelen niet rechtvaardigen, dus ik vraag me echt serieus af waarom nu ineens deze omslag? Ik ben het trouwens helemaal met je eens dat er ruimte moet zijn voor een kritische noot. Vandaar ook mijn kritische reacties op jouw berichten. Overigens ben ik van mening dat alleen maar kritisch zijn, niet voldoende is. Daarbij hoort dan ook een stukje onderbouwing of argumentatie. Helemaal mee eens. Werkt wel beide kanten op uiteraard. [/QUOTE]
Hier in Frankrijk wel, in België en Spanje en volgende week de UK ook. En dat is slechts een kleine greep uit het mondkapjesplichtoeuvre. Er is uiteraard geen garantie dat Nederland binnenkort ook de sjaak is, maar het zou zomaar eens kunnen. Het zou me in elk geval niets verbazen.
Maar tegen wie of wat ageer jii dan precies? Wat is dan exact hetgene waar jij zo’n moeite mee hebt? Oprechte vraag.
Een paar weken geleden was mijn oudste zoon snotterig, daarna m'n jongste en ik. We hadden die weken afspraken met verschillende mensen (zogenaamde inhaal verjaardagen wat ik persoonlijk zwaar overdreven vind) die we dus hadden afgezegd. Alleen mijn ouders begrepen het, maar de rest vond het maar zwaar overdreven. Een zei zelfs dat hij zelf ook verkouden was maar wel gewoon naar de bbq ging want het was echt geen corona hoor... Het is precies zoals voor covid: we gaan gewoon 'stoer' door met een verkoudheid of griepje en zijn er nog trots op ook.