Ik snap dat dus echt niet! Sowieso inhaal verjaardagen De oudste was hier 8 juli jarig en we hebben hem uitgelegd dat we dit jaar zijn verjaardag niet uitgebreid kunnen vieren. Jammer maar helaas en hopelijk volgend jaar beter. Mijn twee oudsten waren verkouden, die heb ik gelijk overal van thuis gehouden. Geen school, geen sport en niet mee naar buiten. Toen het uiteindelijk na een paar dagen niet over ging laten testen en toen de uitslag bekend was pas weer alles op laten pakken.
Ik ben geen @Whysteria , maar mondkapjes zijn echt de grootste onzin. Deze bieden namelijk 0,0000% bescherming. Ook mag je in Nederland officieel niet je gezicht bedekken, denk maar eens aan een burka, dus hoe kunnen ze zoiets dan wel verplichtingen? Mondkapjes zouden nu maar 1 effect hebben: de bevolking angstig te houden.
Bij correvt gebruik helpen ze wel degelijk. Waar halen jullie dat toch, dat correct gebruikte mondkapjes niets helpen?
Dat is het idee dat leeft, omdat de overheid in maart geen mondkapjesplicht wilde. Want het zou niet helpen. Een paar maanden later is de verplichting in het ov ingevoerd. Kwestie van slechte overheidscommunicatie, dus. En van mensen die alleen herhalen wat ze gehoord hebben en niet op de hoogte (willen) zijn van de voortschrijdende inzichten.
Bij correct gebruik, helpt een FFP2 mondkapje. Maar dan heb je behalve het mondkapje ook nog andere beschermingsmaterialen nodig, en dient het mondkapje optijd vervangen te worden. Aangezien (behalve medisch personeel) niemand deze mag dragen, hebben de overige mondkapjes weinig zin. Erg leuk hoor als iemand in zn mondkapje niest, maar de virusdeeltjes gaan er gewoon door heen. Daarnaast is het bijna onmogelijk om wasbare mondkapjes goed te steriliseren na het gebruik. Hoe ik dit weet? Jarenlange ervaring in het ziekenhuis (open tbc op de afdeling waarvoor de zelfde veiligheidsvoorschriften gelden als bij iemand met corona op de afdeling), huisartsenzorg en de ggd.
Ervaringen uit het verleden dus? De nieuwe onderzoeken die gevoerd werden en waarop de who zijn advies baseert laat je voor wat het is?
Ik heb gewoon ffp2 mondkapjes in huis. Gewoon in België gehaald. Mijn ouders ook. En mondkapjes helpen wel degelijk. Ook degenen die niet zouden helpen werken. Want als je verplicht een mondkapje moet opdoen ga je niet voor de fun 3u lang shoppen of naar andere plaatsen waar je ze op moet zetten. Je blijft sneller thuis en gaat weer meer back to basic. Zo voorkom je dus weer drukte en brandhaarden.
Wat is daar je onderbouwing voor? Ik heb namelijk onderzoeken gelezen (WHO haalt die zelf aan) waaruit blijkt dat ze gewoon wél nut hebben, ook uit data in de VS blijken er significante verschillen te zijn in aantallen besmettingen tussen staten die wel mondkapjes dragen en niet. Dus geen laboratoriumresultaat, maar real life. En dat gaat dan over niet-medische mondkapjes, daar zullen ook mensen tussen zitten die bv het mondkapje eens aanraken of scheef hebben zitten.
Gebruik van mondmaskers is ook niet bedoeld om jezelf te beschermen. Maar om anderen te beschermen. Social distancing (1,5m), handen wassen en thuisblijven bij symptomen blijft nodig! Dat wordt hier (België) benadrukt. Maar als iedereen een mondmasker draagt, is het toch altijd beter dan niks? De overheid heeft lang aangehouden dat mondmaskers niet hielpen omdat ze schrik hadden dat mensen de lockdown of andere regels dan niet zouden volgen, want ja met een mondmasker op ben je beschermd en mag alles! En ze hadden gelijk ook. Mensen denken het altijd beter te weten.....
Met welk doel zal de bevolking “angstig gehouden” moeten worden? Of bedoel je eigenlijk: “hiermee zorgen we ervoor dat mensen zich beter bewust blijven van de dreiging van een eventuele besmetting”? Dat dat het doel van de overheid (overheden) is? Ik ben mij bewust van de verschillende belangen die meewegen in de maatschappij: dat je kritisch moet blijven en niet alles maar voor zoete koek moet slikken wat er gezegd wordt. Zeker weten. Dus ik waardeer juist het tegengeluid die @Whysteria laat horen. Maar soms neigt het naar anarchisme en daarom ben ik benieuwd waarom er tegen zaken als mondkapjes geageerd wordt.
Wat betreft de mondkapjes: de stelling ‘ze werken niet’ is te algemeen. Laat ik bij mijn zandzakvoorbeeld blijven: stel je legt tijdens een zware storm en dreigende overstroming zandzakken neer. En vervolgens waait je dak eraf. Dan moet je niet concluderen ‘zandzakken werken niet’. Want je had ze niet neergelegd om te voorkomen dat je dak eraf waait. En als je maar één zandzak op je drempel legt, maar de deur open laat staan... tja, dan snappen we ook dat dat niet veel zoden aan de dijk gaat zetten. Moet je niet gaan mopperen dat zandzakken in zijn algemeenheid niet werken. Je hebt ze dan verkeerd gebruikt. We weten ook allemaal dat een flinke stapel zandzakken voor een dichte deur, geen garantie is dat je vloer droog blijft. Maar we weten ook dat de kans op een onvrijwillige verbouwing een stuk hoger is, als je niks doet. Nu dan mondkapjes. Als je verwacht dat een mondkapje jou beschermt tegen besmetting door een coronapatiënt, dan heb ik treurig nieuws voor je. Ze werken inderdaad niet. Als je denkt dat je dankzij het gebruik van een mondkapje weer alles kan doen zoals je dat voorheen gewend was: lekker dicht bij elkaar kruipen in de kroeg bijvoorbeeld. Ook dan heb je helaas gelijk: ze werken niet. Net zo min als een zandzak werkt om je dak op je huis te houden. Als je je mondkapje niet juist gebruikt (met schone handen opzetten, niet te lang gebruiken, van dat ding afblijven totdat je hem afdoet en niet hergebruiken, tenzij op juiste wijze gewassen), werken ze óók al niet. Net als die ene zandzak in de deuropening. Jaja, koren op de molen van de mensen die roepen dat ze niet werken. Maar net als zandzakken, hebben die mondkapjes een redelijk specifiek doel. Je gebruikt zandzakken niet om koeien in een wei te houden of je fiets op slot te zetten ofzo. Dan werken ze inderdaad niet. En je gebruikt niet-medische mondkapjes ook niet om jezelf te beschermen. De niet-medische mondmaskers zijn bedoeld om de kans dat je een ander besmet, te verkleinen. Niet nul maken, maar kleiner maken. Snap ik, beetje jammer. Jij draagt dat stomme ding en hebt er zelf he-le-maal niks aan. Je doet het voor de ander. En met een beetje geluk, doet die ander dat voor jou. Op individueel niveau heb je er zo’n beetje niks aan. Maar als een heel land die mondkapjes gebruikt, zorgt het er met een beetje geluk voor dat je geen 500 nieuwe besmettingen per dag hebt, maar 300. Ofzo, ik roep even wat getallen ter illustratie. Je hebt geen idee wie die 200 mensen zijn die nìet ziek zijn geworden. Misschien ben jij het zelf, of je vader, of iemand die je niet kent. En misschien hoor jij of je vader wel tot die 300 pechvogels die wel ziek werden. Ondanks het gebruik van een mondkapje. Dat is namelijk het lullige van dit soort maatregelen: je ziet altijd wel precies wie er niet door geholpen is. Wie er wel mee geholpen is, blijft volledig onzichtbaar. En dan wordt er al snel gezegd ‘zie je wel, ze werken niet want er worden nog steeds mensen ziek.’ Statistiek blijft een lastig onderdeel bij wiskunde. Overigens ben ik niet echt voor het gebruik van mondkapjes hoor. Ik heb liever dat mensen omkeren bij drukte, 1,5 meter afstand houden, bij klachten thuisblijven & laten testen. Dat zijn maatregelen waarvan inmiddels duidelijk is dat ze behoorlijk goed werken om het aantal besmettingen laag te houden. En als iedereen dat netjes doet, gaat onze overheid hopelijk niet verzinnen om ook met mondkapjesplicht te gaan werken. Want in alle eerlijkheid; ze doen natuurlijk wel iets, maar het is vooral ook een ‘handige’ maatregel omdat hij goed te controleren is. En de afweging dat voor het moreel en de economie alles beter is dan een nieuwe lockdown, zal ook een rol spelen bij de beslissing bij overheden om mondkapjes te verplichten. Minder besmettingen dan bij niks doen en minder economische schade dan een lockdown. De getallen zijn nu nog zo laag dat je met halvemaatregelen ook nog wel een eind komt. Maar als mensen zich goed aan de huidige maatregelen houden, zou het niet nodig moeten zijn om mondkapjes te dragen. Helaas is dat een grote ALS en dat is er één waar nu de zorg zit.
Op verzoek van Anouk een samenvatting van mijn betoog: Het is volkomen logisch dat maatregelen met de tijd veranderen. Als de cijfers toenemen, worden maatregelen strenger. Als ze afnemen, kun je versoepelen. Nu zijn de cijfers laag en zijn er toch nog regels. Dat roept vragen op. Maar het is niet onlogisch dat er ondanks de lage cijfers nog regels zijn. Het is een kwestie van ‘voorkomen is beter dan genezen’. We hebben met strenge maatregelen de besmettingen omlaag gebracht. Het doel is nu om met mildere maatregelen het aantal besmettingen (en met name de ziekenhuisopname) laag te houden. Zodat we niet straks in blinde paniek als de IC’s bijna vol liggen weer met heftige dingen als totale lockdown en schoolsluitingen hoeven te werken. De lage cijfers die er nu zijn, zijn dus geen reden om je kont tegen de krib te gooien en te eisen maatregelen te schrappen. De lage cijfers zijn het bewijs dat wat we nu doen werkt. De opleving op een aantal plaatsen waar mensen zich niet aan de maatregelen hebben gehouden, tonen dit ook aan. We moeten dit blijven volhouden. Juist om te voorkomen dat de cijfers gaan oplopen en er weer strengere maatregelen nodig worden.
Dit dus precies en ik snap niet waarom dit voor veel mensen zo moeilijk te begrijpen is? Het virus is niet afgezwakt, er zijn veel minder besmettingen door alle maatregelen en het loopt nu weer op.
Of mondkapjes effectief zijn of niet, daar zijn de meningen over verdeeld. Niet alleen op zp trouwens, want lees er 5 artikelen over en alle 5 vertellen iets anders. Zo wordt verspreiding via luchtdeeltjes steeds meer onderzocht (het umcg heeft hier 25000,- voor gekregen om dit te onderzoeken, zie website umcg). Ook zijn meerdere wetenschappers het erover eens dat verspreiding via lucht een grotere rol heeft (binnen) dan eerder gedacht (nos, Parool). Maar, mocht iemand per ongeluk in een bus bijvoorbeeld in mijn gezicht hoesten. Dan heb ik toch echt liever dat hij een mondkapje draagt en ik ook dan wanneer we beide niets dragen.
Precies, dit is het. Ik heb het al eerder geschreven op dit forum maar herhaling is goed. Je kunt immers niet alles lezen; ‘We’ weten nog lang niet alles over dit virus. We = wetenschappers, overheden, burgers. Dit virus is net iets meer dan een half jaar bekend. Er zijn virussen en andere ziektes die al tientallen jaren bekend zijn en waar nog steeds onderzoek naar wordt gedaan. Maar nu verwachten veel mensen ineens dat onze overheid binnen enkele maanden exact de juiste beslissingen neemt op basis van wetenschappelijke kennis die al compleet zou moeten zijn. Is al exact duidelijk hoe goed of hoe slecht mondkapjes precies werken bij dit specifieke virus? Nope. Het is nog niet eens volledig duidelijk of aerosolen een rol spelen en zo ja hoe groot die rol is. Zo’n mondkapje houdt de kleinste druppels niet tegen. Dus je kunt ondanks het dragen van een mondkapje, waarschijnlijk nog steeds mensen besmetten. Het lijkt er op dat die kans op besmetting groter is als je hutjemutje op elkaar zit in een slecht geventileerde ruimte. Daar gaat een mondkapje dan ook niks meer tegen doen. Maar dat moet allemaal nog goed onderzocht en bewezen worden. Het is uit eerder onderzoek al wel bekend dat mondkapjes (bij juist gebruik) de grootste druppels tegenhouden. En hoewel er misschien ook besmettelijke coronacellen in die kleine druppels zitten, zitten er natuurlijk méér besmettelijke cellen in die grotere druppels. Als je die dus kunt tegenhouden, scheelt dat in ieder geval iets. Overigens komen die grote druppels niet ver. Dus als je netjes 1,5 meter afstand houdt, dan voegt zo’n mondkapje in principe weinig meer toe. Dat is namelijk voldoende om druppels die een ander veroorzaakt met ademen en praten, uit je buurt te houden. Als mensen niezen en hoesten, verspreiden ze meer druppels die ook nog eens verder komen. Dan is 1,5 meter niet meer genoeg. Maar dan zal een mondkapje ook te weinig effectief zijn. Vandaar dat je dan thuis moet blijven. Ik zie zelf meer in het handhaven van de huidige maatregelen. Die zijn soms vervelend, maar goed te doen. En de economische schade is nog steeds enorm, maar kleiner dan bij een totale lockdown. En hoe erg het ook is voor de getroffen bedrijven en werknemers; het is nu gewoon niet anders. Helaas zijn de mensen die het hardste afgeven tegen de maatregelen, dadelijk juist degenen die ervoor gaan zorgen dat we met zijn allen weer met strengere regels te maken krijgen. Als je geen mondkapje wilt dragen, zorg dan dan je je wel blijft houden aan die anderhalve meter, thuisblijven bij klachten (en testen). Dan is het hopelijk niet nodig om een mondkapjesplicht in te voeren!
Even ter info. https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/3236842/virus-vlamt-op-richting-tweede-uitbraak-zegt-voorzitter-van-roaz-en-etz
Voor de mensen die denken dat ik achterlijk ben, of zomaar dingen aanneem of zelfs paranoïde gedachten heb (heb je enig idee wat een paranoïde persoonlijkheidsstoornis is??? Dan zeg je dat soort dingen niet zomaar, ik vraag mij af waarom mensen altijd met ziektes lopen te gooien), ik ben gewoon erg kritisch, dat wordt je vanzelf als je dicht bij het vuur zit. OVERALL RESULT OF EVIDENCE ON FACE MASKS Ten RCTs were included in the meta-analysis, and there was no evidence that face masks are effective in reducing transmission of laboratory-confirmed influenza. Bron: non-pharmaceutical public health measures for mitigating the risk and impact of epidemic and pandemic influenza, WHO. Wat betreft de angst verspreiden onder de bevolking, google maat eens op viroloog Vlieghe, die heeft dat zelf gezegd. “Je kan met mondmaskers echt weer awareness genereren. Mensen er bewust van maken dat het nog niet voorbij is, dat er iets aan de hand is en we met zijn allen voorzichtig moeten zijn. En dat is ontzettend belangrijk. En als er een verplichting zou zijn, dan zouden mensen dat dragen. Dat is eenvoudig en eenduidig en het is een duidelijk symbool dat het nog niet voorbij is en we voor elkaar moeten blijven zorgen. Ik denk dat dat het vitale punt is”, aldus Vlieghe.
Ik zeg helemaal nergens dat je aan een paranoïde stoornis lijdt. Erg overdreven. Paranoïde betekent ook gewoon achterdochtig/overdreven.