Ik dacht dat ik -34 las, dat was dan vast gisteren. Tegenvaller die +3 na al die mooie dalingen. Hopelijk is dit geen gevolg van de drukte op straat. Wanneer was de persconferentie dat de scholen weer open zouden gaan? Daarna werd het namelijk weer drukker op straat. Nogmaals ik hoop dat dit een uitzondering was en we morgen weer daling zullen zien.
Ja zeker na de grote daling van de afgelopen week. En ik verwacht ook dat dit getal ergens gaat stabiliseren en niet verder meer dalen. Het doel van de maatregelen is ook om de zorg beheersbaar te houden. Dat is het met dit aantal op IC en niet om de IC/ziekenhuizen covid vrij te krijgen.
De persconferentie waarin ze zeiden dat de scholen weer open zouden gaan, was op 21 april. Dat was nog voor de meivakantie.
Ik dacht dat GG doelde op de persconferentie waarin allerlei versoepelingen aangekondigd werden, haha. Daarna zag je ook dat het drukker werd. Edit: ik zie nu dat ze specifiek zegt over die scholen. Sorry!!
Het zou best kunnen dat we nu op een soort plateau komen...misschien tijdelijk. dat we wat heen en weer gaan schommelen. hopelijk komen we niet weer in een nieuwe piek terecht. maar een soort stabilisatie zou tijdelijk wel kunnen omdat het virus niet weg is, en mensen gaan weer vanalles ondernemen. als ik lees hoeveel dingen weer enigszins open gaan of al zijn. het is echt zo veel drukker op straat. mensen boeken weekendjes weg voor komende hemelvaart en pinksteren. wij gaan al weken naar een camping in het weekend. en ook daar zie je nu de drukte toenemen. kwamen er voorheen amper duitsers en oudere mensen, nu komt iedereen weer en neemt de drukte erg toe.
Die +3 is toch helemaal niet zo spannend? De aanvoer in de ziekenhuizen dalen nog steeds. En dit virus blijft, dus er zullen jaren lang mensen op de IC komen door Covid. Ik zou liever zien dat die cijfers niet meer elke dag komen, maar gewoon 1 keer per week. Deze week zoveel in getest, zoveel in het ziekenhuis, zoveel op de IC en zoveel overleden. Juist door die cijfers continu zo naar voren schuift krijg je angstig EN laks gedrag. Oooh zie het stijgt weer, PANIEK! Ooh het daalt snel, einde van de pandemie. We moeten er echt mee dealen met dit virus. En misschien ook accepteren dat daar de aankomende paar jaren best veel mensen aan dood gaan. De aanpassingen die leefbaar zijn, gewoon in stand houden. 1.5 meter is haalbaar, niet massaal winkels in, niet naar feesten etc ook. Maar niet meer naar school, een restaurant, de sauna of op vakantie, of zelfs naar de sportschool... nee ik denk dat we moeten accepteren de kans er is dat je ziek wordt. Ernstig ziek. Het leven moet wel 'leuk' blijven. En daar hoort die vrijheid ook bij. En als je bang bent om ziek te worden, dan heb je de keuze om al die dingen niet te bezoeken.
Helemaal mee eens. Nu we niet meer met kritische hoeveelheden zitten, is een dagelijkse rapportage niet nodig. Voor een trend is een wekelijkse rapportage veel inzichtelijker. Weet iemand hoe het nu echt zit met groepsvorming? Op rijksoverheid (https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/openbaar-en-dagelijks-leven/groepsvorming-en-samenscholingsverbod) staat 'We verstaan onder groepsvorming een groep mensen die elkaar in de openbare ruimte tegenkomen'. Dus belangrijk: openbare ruimte. Maar wat mag nu? Ik kan echt nergens vinden dat groepsvorming verboden is. Dit lees ik wel: Het niet in acht nemen van de veilige afstand van 1,5 meter in de publieke ruimte, al dan niet toevallig, van meer dan twee personen is niet toegestaan. Je moet dus in die publieke ruimte (ik ga ervan uit dat dit hetzelfde is als openbare ruimte) 1,5 meter afstand houden als je met 3 of meer bent. Het maakt daarbij niet uit of je hebt afgesproken of elkaar toevallig tegenkomt. Dit impliceert toch dat je mag afspreken met een paar in het stadspark, mits je maar die afstand in acht neemt. Volgende passage, onder 'verbod op groepsvorming' staat dat de burgemeester het verder mag invullen. Ze herhalen ook nog: Groepsvorming van meer dan 2 personen is alleen toegestaan als er 1,5 meter afstand wordt gehouden. Ik ga voor aanvulling naar de noodoverordening van onze gemeente. Daar lees ik dat het verboden is om samenkomsten te laten plaatsvinden, te organiseren of te laten ontstaan dan wel aan deze samenkomsten deel te nemen. Van belang is wat verstaan wordt onder samenkomst. Uit dezelfde verordening: openbare samenkomsten en vermakelijkheden [...], samenkomsten in een voor het publiek openstaande gebouwen en daarbij behorende erven, alsmede in vaartuigen, en samenkomsten buiten de publieke ruimte. Dus als iets niet openbaar is en plaatsvindt in publieke ruimte, dan wordt dit niet gezien als een samenkomst. Maar waarom roept iedereen dan dat je niet met en groep in een park mag zitten? Waarom krijgen mensen die dit wel doen waarschuwingen of boetes? Als ik zo alles lees, mag ik dus een verjaardag vieren in het park, als het maar op uitnodiging is en we afstand houden. Ik mag ook met mijn hobbyclub op pad. Kan iemand dit uitleggen? Graag gebaseerd op juridische gronden, niet gebaseerd op mening Meningen ken ik inmiddels wel. Ik wil graag feiten horen.
Hier in dit artikel wordt het door de voorzitter van een veiligheidsregio ook uitgelegd. Dus nee, je mag nog steeds geen feestje geven in de achtertuin of picknicken in het park. https://www.nu.nl/coronavirus/6050761/voorzitter-veiligheidsberaad-samenscholingsverbod-kent-grijs-gebied.html
Hij zegt zelf ook al dat het een grijs gebied is, haha. Maar goed, ik ga nog echt geen feestjes geven ofzo. Vriend is morgen jarig, vieren we gewoon een keertje niet hoor.
Hier zo iets geks. Hebben onze zoon echt al die tijd binnen gehouden mocht niet buiten spelen niet naar de super markt of winkel echt tegen het extreem aan. Wat heeft hij nu de waterpokken... Ook een infectie ziekte bijna 6 jaar de tijd gehad dit te krijgen zonder het te krijgen en heeft het nu zonder dat we weten hoe. Aangezien hij maandag pas weer naar school geweest is en waterpokken incubatietijd van 10 dagen tot 3 weken heeft. Wij zelf zijn ook alleen om hoognodige dingen geweest alleen ik ben regelmatig in het ziekenhuis bvb geweest voor de zwangerschap.
Ik had dat stuk van de politie ook gezien. Daar zeggen ze dat het gaat om een georganiseerd karakter. Maar zo staat het niet in de noodverordening. Daar staat dat het gaat om openbare bijeenkomsten (bijv een workshop waar iedereen voor zich in kan schrijven) in openbare gebouwen OF in niet-publieke ruimtes. Het is echt in tegenspraak met elkaar.
En daarom vieren wij de verjaardag van onze dochter, aanstaande maandag, niet. En nog moest ik bepaalde familieleden een bericht sturen dat het niet doorging, want die vieren nog steeds verjaardagen (wij komen dan niet) en dachten dat de verjaardag gewoon door zou gaan.
Nou dat is zeker apart! Hier iets soortgelijks maar dan met de 6e ziekte bij de jongste tijdje terug. Al is de 6e ziekte niet zo duidelijk als waterpokken maar voor beide moet je toch contact met een besmet persoon hebben gehad.
Ja precies echt dat je denkt hoe dan... Want hij is zelfs een week voor de scholen dicht gingen al thuis gebleven omdat de long arts dit toen adviseerde. Daarom ook echt niet buiten laten gaan etc. Maar nu las ik al dat een volwassen het virus ook kan hebben zonder ziek te worden. Mischien zo dan toch via mij of mijn man besmet geraakt. Maar laat wel zien hoe makelijk een besmetting aan de ene kant gaat. Maar ook raar want de afgelopen jaren is hij vaker in aanraking met kinderen met waterpokken geweest zonder het te krijgen.
Hier bijna hetzelfde verhaal, alleen had ze de hand voet mond ziekte. Ook nauwelijks ergens geweest, geen mensen binnen geweest. Was nog zelfs in de weken geweest dat mijn vriend thuis was. Heel apart hè
Ja hier heeft mijn zoontje van net 6 ze ook nog steeds niet gehad terwijl er op de psz toch al vaker een uitbraak is geweest. Dat je je haast af vraagt of hij er niet immuun voor is haha. Dus dan is de situatie van je zoontje idd bizar zeg.