En met een middelbare scholier wordt het ook een kostbaar grapje: https://www.dvhn.nl/extra/Quarantaine-na-vakantie-in-oranje-land-geldt-als-spijbelen-ouders-riskeren-boete-25885680.html?harvest_referrer=http%3A%2F%2Fm.facebook.com%2F
Zoals ik het lees is niet die R waarde geruststellend maar het feit dat de stijging minder snel gaat dan verwacht (blijven rond 1% positief) is dat wel. Er staat dat de R waarde alleen onder 1 zorgt dat het virus afneemt dus dat is dan ook nog steeds het doel.
Maar de R-waarde stijgt toch tov vorige week? En bij een R-waarde boven 1 breidt de epidemie toch uit? Ik snap precies iets echt helemaal niet... Ben benieuwd wat er de komende welen in Nl gebeurt.
Dat is ook wat ik lees. Je ziet wel echt waar het virus met name opduikt, al woon ik echt te dichtbij verschillende haarden. Ik verwacht dat de ziekenhuiscijfers nu nauwlettend in de gaten worden gehouden, maar dan ben je eigenlijk al te laat...
Ja maar hij stijgt minder hard dan vorige week. De groei lijkt dus alweer iets af te vlakken en dat is geruststellend.
En ik denk dat ze er inmiddels achter zijn dat wanneer de R waarde stijgt het dus niet per definitie betekend dat de ziekenhuizen weer vollopen. En dat er ook nog geen significante stijging is in de leeftijdsgroep die de risicogroep vormt. De R betekend alleen dat meer mensen besmet raken, zolang die enkel milde klachten krijgen is dat geen punt.
Maar we zullen toch binnen nu en 5 dagen merken of de zh opnames weer stijgen? De stijging in besmetting is nu 4de dag op rij. Tenzij blijkt dat de besmetting minder ernstig verloop heeft ivm de leeftijdsgroep waar de besmettingen plaats vind
Het is al voor de tweede week op een rij iets aan het stijgen en de ziekenhuizen laten nog steeds een stabiel beeld zien.
Wat ik gewoon niet snap is dat een min of meer vergelijkbare situatie in België zorgt voor grote paniek en strenge maatregelen, en dat in Nederland iedereen er blijkbaar heel erg gerust in is. België staat ondertussen zowat bekend als corona hotspot van Europa, terwijl er echt niet zooooveel meer aan de hand lijkt te zijn dan bvb in Nederland. Ok, de situatie in Antwerpen is redelijk ernstig, maar in de rest van het land is het relatief rustig. In bijlage enkele vergelijkende cijfers. Voor zover ik kan zien stijgen ook de ziekenhuisopnames in Nl lichtjes is tov een goede maand geleden, het aantal besmettingen stijgt en dr R-waarde stijgt. Wat is dan het grote verschil met België?
Ohja, ik besef nu net wel dat het aantal ziekenhuis opnames in Nederland per week is en niet gemiddeld per dag, maar ik vraag me al even af of de opname criteria in Nl anders liggen?
Volgens mij zijn er in Nederland een (flink aantal) relatief kleine brandhaarden. Kennelijk hebben ze die redelijk in beeld. Volgens mij is Antwerpen een hele grote brandhaard. Of misschien een groot cluster van brandhaarden bij elkaar. Maar kennelijk zijn ze daar de controle kwijt. Daar komt bij dat in NL gemiddeld 1% van de testen positief is. België zit volgens mij op 2%. Het zijn wel kleine getallen, allebei. Maar ja: 2 is wel het dubbele van 1.
De cijfers van ziekenhuis opnames zijn in België natuurlijk ook niet dramatisch voorlopig. Zeker als je ziet hoeveel mensen positief testen. Maar ik zag dat de gemiddelde leeftijd begon te stijgen en die weg willen ze volgens mij niet meer op.
Nee tuurlijk, ik snap ook op zich wel de reactie van België, al is het wel weer typisch 'eerst doen we niks en dan kunnen we niet streng genoeg zijn', maar ik snap niet hoe er door elk land zo verschillend gereageerd wordt.
Ik dacht ergens gelezen te hebben dat ze verwachten dat in Nederland de ziekenhuisopnames over 1-2 weken gaan stijgen omdat deze kennelijk altijd ongeveer zolang achter het aan nieuwe besmettingen aan loopt. Komende en daaropvolgende week worden dus spannend.
Hopelijk komt dit idd uit: Kabinet wil geen landelijke mondkapjesplicht in openbare ruimte - https://nos.nl/l/2342137
Lijkt me prima en ook werkbaar toch! Iedereen die het wil kan hem op doen en op bepaalde plekken waar het niet meer veilig is kan het worden ingevoerd. Wel standaard in je tas hebben du.