Komen de ziekenhuis opnames niet een week of twee na de stijging? Of het kan liggen aan het feit dat er nu meer jongeren positief testen.
Als het zoals in België loopt (zelf heb ik wel die'indruk, dat het verloop vrij gelijk is, alleen 1,5 à 2 weken vertraging) dan komt de ziekenhuis stijging er aan. 1st jongeren en amper opnames. 2de stap de leeftijd stijgt en de opnames ook.
Zou mooi zijn als het zo is, maar zou er niet vanuit gaan. Er zijn nu ook relatief veel 30/40 ers besmet die doorgaans niet opgenomen hoeven te worden, daarbij duurt het even voor mensen die besmet zijn eventueel opgenomen worden.
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/5174533/gommers-voorzitter-ic-toename-besmettingen-kennis-coronavirus
https://www.ad.nl/binnenland/gommers-optimistisch-ik-denk-dat-we-mensen-minder-snel-op-de-ic-gaan-zien~a7b55552/ Dus geen reden tot paniek
Geen reden tot paniek. Maar let op: ook geen reden om alle voorzichtigheid overboord te gooien. Vergeet niet dat dokter Gommers met een hele specifieke bril naar deze situatie kijkt. Zijn focus ligt heel specifiek op het aantal IC opnames. Logisch hè! Maar ik wil het wel iets nuanceren. Ik merk bij meer mensen zo'n "zolang iemand maar niet op de IC komt komt, valt het allemaal wel mee" houding. En natuurlijk is een IC opname heftig. Het is goed nieuws als dit minder nodig is. Maar laten we niet vergeten dat er ook heel wat mensen die nìet op de IC hebben gelegen en zelfs niet eens opgenomen zijn geweest, restklachten hebben. Eén derde deel van 100 onderzochte ex-covid19 patiënten heeft littekens op het hart. Een deel klaagt maanden later over benauwdheid en ernstige vermoeidheid die dusdanig ernstig is, dat ze niet meer alles kunnen wat ze voor die tijd konden. Super dat er minder mensen op de IC komen. En het was natuurlijk al bekend dat veel mensen een milde infectie doormaken. Maar het is nog steeds niet te vergelijken met een onschuldige verkoudheid. Of een griep die alleen mensen 'pakt' die al ernstig verzwakt zijn. Dit blijft echt een ander virus, met meer risico's. Ook voor gezonde mensen middenin hun leven.
Dit inderdaad, ik vind berichtgeving zoals hierboven een beetje 'gevaarlijk'. Het lijkt echt te suggereren dat alles een beetje los kn gelaten worden omdat het toch niet meer erg is.
Maar welke 100 mensen hebben ze onderzocht voor dat onderzoek. Dat lijkt mij niet een representatieve afspiegeling van alle coronapatienten. Sowieso is er al een aanzienlijk deel wat asymptomatisch verloopt, die doen niet mee aan zo n onderzoek. Ik denk dat de meeste mensen die zich voor zo n onderzoek opgeven nog klachten hebben of een ernstiger verloop hebben gehad dan gemiddeld. Je kan iig op basis van die onderzoek niet zeggen dan 1/3 van de mensen hartschade overhoudt.
Een aanzienlijk deel is overleden, die doen denk ik ook niet mee. Maar dat het een schadelijk virus is, is inmiddels wel zo goed als duidelijk.
Wat noem je aanzienlijk? Misschien 1 procent en dat was ook niet de meest gezonde groep. Iig een veel kleinere groep dan die met een asymptomatisch verloop.
Sorry, mijn cynisme kwam niet helemaal over. Punt is dat ik vind dat je impact van deze ziekte (nog) niet kunt relativeren. Ik hoor, zie en lees te veel over restschade, ook bij (voorheen) gezonde jonge mensen. En ook een asymptomatisch verloop is geen garantie om niet nog een keer wel heel ziek te worden en/of anderen wél te besmetten. Want ook dat is nog niet voldoende onderzocht. De tijd is daarvoor gewoonweg te kort. Ik ben dan liever wat té voorzichtig.
Tja en ik noem het paniekzaaien als je zegt dat er aanzienlijk aantal overlijdt (dan hadden we hier al tienduizenden doden moeten hebben) of dat 1/3 hartschade oploopt, want dat komt gewoon weg niet uit de onderzoeken.
Laten we het erop houden dat we in NL relatief gezond leven en dus minder onderliggend lijden hebben. In veel landen gaat het helaas echt de verkeerde kant op (ook in USA, toch een betrekkelijk ontwikkeld land). En er zijn twee uitersten: paniekzaaien en de ernst onderschatten.
Ik denk dat gommers de ernst onderschat. En de USA is niet ter vergelijken met Europa. Zeker niet qua gezondheidszorg en sociaal vangnet.
Dat laatste is een feit. Maar ik neig ernaar om niet alleen te kijken naar NL. Dit virus houdt behoorlijk huis over de wereld. Dan zitten we hier relatief goed.
Dit suggereert dat het virus zelf gemuteerd is? Daar is vanuit de medische wereld nog helemaal geen aanwijzing voor. Er is nu een andere leeftijdsgroep meer vertegenwoordigd in de besmettingen.
Er staat letterlijk: 1/3 van de onderzochte personen. Net zoals alle percentages tot nu toe gereletaard zijn aan de massa waar ze op berekend zijn. Er zijn maar een paar voorzichtige schattingen gepubliceerd over de hele populatie, deze worden tot nu toe amper benoemd in de media. Het zijn vooral de lezers die moeite hebben met de interpretatie van hetgeen ze lezen die er iets heel wat anders van maken.
Ik suggereer helemaal niks. Dat is jouw aanname. Ik zeg dat het lijkt alsof het minder heftig is omdat het aantal ziekenhuisopnames nog niet echt stijgt.