Verkeersregels kosten geen banen en brengt de economie geen schade toe. In dat geval zijn de middelen niet erger dan de kwaal. In tegenstelling tot sommige covid maatregelen, die misschien soms wel erger zijn dan de kwaal zelf. Het doel moet ook niet zijn om de besmettingen op nul te krijgen, maar op te leren leven met Covid, op een manier waarop we de boel onder controle hebben (en dat hebben we nu nog steeds), maar waarbij ook de economie kan blijven draaien. Want de maatregelen gaan echt niet betaalbaar blijven tot er een vaccin is.
Ja maar mensen zijn niet verstandig. Simpel zat. Ga naar een gemiddelde winkel en zeker de helft houdt geen afstand. Pretparken en dierentuinen zijn vol, stranden worden afgesloten omdat ze te vol zijn. Dus blijkbaar is men niet in staat om die goede keuzes te maken, tja dan heb ik liever dat er weer strengere regels komen.
Zo lang het in de ziekenhuizen goed gaat is dat toch niet nodig. Economisch is het heel slecht om opnieuw in lockdown te gaan. Veel zaken zijn al failliet gegaan. En dat zal niet zichtbaar zijn voor iedereen, maar als je persoonlijk mensen kent die ten onder zijn gegaan of bijna ten onder zijn gegaan en al hun spaargeld hebben moeten verbruiken om het hoofd boven water te houden, dat gun je echt niemand.
Waar is het wetenschappelijk onderzoek trouwens dat zegt dat mondmaskers niet helpen? Dat er geen overtuigend wetenschappelijk bewijs is dat ze wel helpen, staat niet onmiddellijk gelijk aan 'ze helpen niet' he. Ik snap niet zo goed waar de weigering vandaan komt om gewoon uit te spreken dat er ook in Nederland een significante stijging is van het aantal besmettingen. Dat is gewoon de waarheid, geen paniekzaaierij. Of daar al dan niet terug strengere maatregelen voor moeten komen, dat is nog een volkomen andere discussie. En of de ziekenhuisopnames ook significant zullen gaan stijgen dat valt nog af te wachten, dat hangt van veel factoren af.
Dat gaat 2 kanten op. Als je iemand verloren bent aan COVID-19 of risicogroep bent of om je heen hebt, gun je de huidige ook niemand. Voor hun zijn stijgende cijfers beperking van hun leefruimte. Een lockdown is niet direct nodig, maar een aantal maatregelen terug draaien zou ik niet gek vinden. En daarbij moet goed gekeken worden waar de haarden ontstaan, zodat het doelgericht en goed onderbouwd is.
Tja. Zo is er altijd wel iemand voor wie het niet goed gaat. Ik heb het ook niet over gelijk een nieuwe lockdown, maar verplichte quarantaine na een reis naar oranje gebied, strengere controles in pretparken ed. Eventueel regionaal strengere regels.
Wat betreft de mondkapjes discussie volg ik. Als het moet, zet ik een mondkapje op, maar zolang het niet moet doe ik dat niet. Ik denk dat de meeste NL er zo in staan, maar die roepen niet het hardst Ik hou overigens wel 1,5m afstand, dat hou ik consequent vol, ook al lopen ze op mij af, dan maak ik een boog.
Wat mij betreft voeren ze de mondkapjes in nu het weer flink stijgt. Het kan ook zonder, dat zagen we eerder ook, maar daar hangen weer andere consequenties aan. En qua bewezen of niet, veel kwaad zal het in elk geval niet kunnen.
Ja ik ben ook geen fan hoor (alleja ik bedoel, het us niet 'leuk' om tr dragen) en in sommige steden in België zijn ze mijn inziens een beetje aan het doorslaan in het gebruik in open lucht. Maar zeggen dat ze 'toch niet helpen' vind ik ook wat van de pot gerukt. Het is toch gewoon gezond verstand om te beseffen dat als je hoest of niest in een mondmasker, dat je minder druppels verspreid dan zonder masker. Ik draag al sinds het begin van de crisis een stoffen masker in dr supermarkt, vind ik maar normaal.
Wie zegt dat ze geen kwaad kunnen? Zeker een plicht buiten lijkt me niet gezond; intensief sporten is niet te doen met een mondmasker en natuurlijk kun je dan minder intensief gaan sporten, maar dan wordt je conditie weer minder en laat dat nu net niet handig zijn met covid. Ook voor mensen met astma en copd wordt het dan lastig op de straat op te gaan, wat nog minder makkelijke ademen is vaak niet te doen voor deze groep. En juist die buitenlucht is zo gezond.
Tja, echt normaal is dat natuurlijk niet. Maar als je hoest of niest, blijf je thuis. (Als het goed is iig).
Tja, vooral mbt sporten vind ik dat een jammer maar helaas verhaal en wellicht is een mondkapje in het bos niet nodig, maar in een drukke winkelstraat wel.
Een gezonde leefstijl is juist super belangrijk, voor een minder ernstig verloop van Covid (en nog een hele rij andere ziektes). Maar daar hoor je bijna niemand over. Ja Boris Johnson pas, maar verder amper.
Zodra het in de ziekenhuizen weer mis gaat, ben je al te laat. Daarom is nu zorgen dat mensen zich wél aan maatregelen houden zo belangrijk. En als dat niet lukt, zal het toch wat strakker moeten..
Dat is altijd belangrijk, maar daarvoor hoef je niet door een drukke winkelstraat. Een mondkapje is natuurlijk niet nodig als je in je eentje door het bos aan het hardlopen bent. Het hoeft toch niet meteen overal verplicht worden? Maar misschien is het handig in winkels, bioscopen, pretparken, daar sport niemand hoor.
Tot 41% van de jonge mensen met het virus zijn symptoom vrij. En ik weet niet hoe het met jou zit, maar ik merk pas sinds corona hoe vaak per dag ik echt gewoon random moet niezen En ik vind het wel normaal, een kwestie van respect en zorg voor m'n medemens. In de zorg wordt toch ook in alle omstandigheden een mondmasker gedragen (los van corona) uit zorg voor mogelijk kwetsbare patiënten. In de huidige omstandigheden vind ik het dus normaal dat we allemaal op die manier een beetje zorg dragen voor elkaar. Even een maskertje op in de supermarkt is oik echt geen grote moeite
Nee hoor. Ik werk op de poli ook met ouderen en mag alleen een mondkapje op bij langer contact binnen 30 cm en mag er ook max 1 per dagdeel gebruiken.
En je punt is? Ik ben hier niet aan het kommaneuken he, in de zorg worden al zolang als we ons kunnen heugen mondmaskers gebruikt. Niet in alle omstandigheden en sectoren, maar wel met regelmaat. Ik leg ook alleen maar uit waarom ik het maar normaal vind om in de huidige context in bepaalde situaties een mondmasker te dragen, je hoeft het daar verder niet mee eens te zijn.
Iedereen hoest of niest wel eens, het afstandhouden houden is belangrijk maar daar houd bijna niemand zich aan. Als ik een keer nies in de winkel voel ik me al vervelend. Maar jeetje iedereen doet dat wel eens. Zou bij verkoudheidsklachten wel binnen blijven. En uiteraard de benauwdheid, keelpijn enz enz.