Corona nieuws deel 4

Discussie in 'Gezondheid algemeen' gestart door Liekje81, 11 mei 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Pinkie88

Pinkie88 Fanatiek lid

13 dec 2015
    3.747
    4.267
    113
    Nog wat extra info, dit keer zelfs van een Nederlandse site :p

https://www.newscientist.nl/nieuws/hoe-het-coronavirus-zich-ongemerkt-verspreidt/

2. Whysteria

Whysteria Niet meer actief

Om als asymptomatisch mens iemand te besmetten moet je natuurlijk wél al het virus onder de leden hebben.

Wanneer je kijkt naar het geschatte aantal besmettelijk mensen in Nederland (momenteel 16.419) dan bedraagt dat op een bevolking van 17.000.000 mensen minder dan 0.1%.

Omgedraaid betekent dat dus dat 99.9% van de bevolking vermoedelijk niet besmettelijk is. Ik lig dus persoonlijk ook niet wakker van een verdwaalde hoest of nies door een persoon zonder symptomen.

Kinderwens87, TotalBella en nelta vinden dit leuk.
  3. Pinkie88

Pinkie88 Fanatiek lid

13 dec 2015
    3.747
    4.267
    113
    Je draait om wat ik zeg, ik lig ook niet wakker van iemand in mijn buurt die hoest of niest.

Ik zeg dat ikzelf er al sinds het begin van de crisis voor kies om bvb in de supermarkt een masker te dragen, om andere mensen te beschermen, en dat ik dat in de huidige context maar normaal vind.

Als iemand die notabene in de zorg werkt en regelmatig benadrukt dat ze erg thuis is in wetenschappelijk onderzoek vervolgens beweert dt het helemaal geen kwaad kan om te hoesten /niezen als je geen symptomen hebt, dan vind ik dat wel kwalijk.
    Niet het feit dat iemand hoest /niest, wel dat je de wetenschap verspreidt dat jr asymptomatisch per definitie niet besmettelijk bent.

tupp, bosi333, Trirani en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  4. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Ja idd.
    Als je trouwens naar de regionale cijfers kijkt, zie je dat ziekenhuisopnames in Rotterdam nog steeds net zo laag zijn als begin juni. Minder dan 1 ziekenhuisopname per dag op 100+ dagelijkse besmetting.

Mississippi vindt dit leuk.
  5. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Die kans is gewoon heel erg klein zonder covid achtige klachten. Sowieso hoest ik amper en zeker in een winkel of zo. (Dat slik ik nu wel ff in). Die hoestbui was trouwens op de fiets, dus dan zou ik volgens de WHO ook geen mondkapje op hoeven.

6. Pinkie88

Pinkie88 Fanatiek lid

13 dec 2015
    3.747
    4.267
    113
    Prima dat jij daarvoor kiest toch? Zolang je heen dingen verkondigt die simpelweg niet waar zijn. Ik kies er dus voor om voor alle veiligheid wel een mondmasker te dragen - ik zie niet in waarom dat een discussie waard is?
    Te meer omdat het dragen van een mondmasker voor een korte periode - als je geen verdere medische conditie hebt die het ademen bemoeilijkt - totaal geen moeite is.

De kans is ook nog steeds klein dat je bij COVID-achtige klachten effectief bedmet bent, de kans op bvb een simpel rhinovirus is vele malen groter. Toch blijven we allemaal thuis me5 een hoestje.

bosi333 vindt dit leuk.
  7. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam

De kans is toch ook klein dat je door een verdwaalde hoest/kriebel in de keel van iemand zonder klachten besmet raakt?

Dat is het hele principe achter de regel: Blijf thuis bij klachten. Er zijn ook nog geen consensus over asymptomatische besmettingen; wel is er grond voor presymptomatische besmettingen; 1-3 dagen voor men ziek wordt, maar mogelijk komt dat doordat er dan toch al lichte klachten zijn. De virusload lijkt het hoogst te zijn op ziektedag 1.

8. Pinkie88

Pinkie88 Fanatiek lid

13 dec 2015
    3.747
    4.267
    113
    In de artikels die ik quote wordt gezegd 15u voor de eerste symptomen. Dat we niks zeker weten heb ik zelf ook aangegeven, ik ben dan liever een beetje voorzichtiger dan niet voorzichtig genoeg, vooral als het voornmij maar een hele kleine persoonlijke aanpassing ks.

Wat is jouw punt nu eigenlijk? Ik heb toch nooit gezegd dat ik vind dat jij perse een mondmasker moet dragen, enkel uitgelegd waarom ik ervoor kies om dat wel te doen.

bosi333 vindt dit leuk.
  9. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Nou als ik naar de stad wil dan moet het dus al wel hier. Ik vind het ook prima als mensen hem op willen zetten; ik vind het alleen niet prima dat het wordt verplicht; terwijl het OMT hier al zegt dat ze geen medisch nut hebben.

SAARC vindt dit leuk.
  10. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.274
    6.802
    113
    Verstandig inderdaad. Waren er maar meer mensen die zo denken.

Ik zie trouwens dat in Drenthe heel veel mensen zich aan de regel van afstand houden en in de winkels alles nog wordt schoongemaakt. Ook vriendelijk allemaal. Al's normaal elkaar ruimte geven.

11. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.274
    6.802
    113

Ik denk er hetzelfde over. Kleine moeite.

Neuzeke en suus1983 vinden dit leuk.
  12. maliro

maliro Niet meer actief

Ligt er net aan waar je bent. Ik woon in Drenthe. Ik zoek de winkels niet op zeg maar..

13. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    1,5m afstand en eventueel een mondkap zijn net zo schadelijk voor de economie als max aantal mensen in een voertuig, snelheidsbeperkingen en een autogordel.
    Namelijk minimaal tot niks.

Dat is gewoon doodredeneren omdat mensen uit pure gewenning moeite hebben om iets anders te doen dan wat ze gewend zijn. Ook niet een beetje of tijdelijk.

suus1983 en Neuzeke vinden dit leuk.
  14. Whysteria

Whysteria Niet meer actief

Ik denk niet dat horecaondernemers het met je eens zullen zijn. Of om het even welk bedrijf dat afhankelijk is van bezoekers, en i.v.m. de 1,5 meter regel de capaciteit drastisch moet verminderen. Of 'gewone' bedrijven die allerlei toeren uit moeten halen omdat het personeel niet met zijn allen tegelijk op kantoor mag zijn i.v.m. de 1,5 meter regel.

Sorry, maar om te zeggen dat deze maatregelen minimaal tot geen economische schade aanbrengen is echt absurd.

15. Vaasje

Vaasje Niet meer actief

#3375 Vaasje, 5 aug 2020
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 aug 2020

Heb je daar een goede onderbouwing van?

Waarom zijn er zoveel horecagelegenheden failliet gegaan (en gaan nog steeds) omdat ze naar hun zeggen zoveel inkomens mislopen door corona omdat de zaak niet vol kan?
    Is dit dan onzin en een andere reden? (geen aanval overigens gewoon een oprechte vraag)

Kinderwens87, Whysteria en Mississippi vinden dit leuk.
  16. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.716
    2.519
    113
    Ik denk dat dat wel kan inderdaad.
    Het kan niet dat de test een ander virus detecteert dan corona, want in principe is de test gebaseerd op een corona specifiek stukje gen.

17. Wellesnietes

Wellesnietes Niet meer actief

Dus jij denkt dat een sauna of restaurant er geen last van heeft? Dat vind ik wel vreemd dat jij dat denkt want een sauna of restaurant wat nu ineens op halve capaciteit draait heeft daar natuurlijk wel last van. Alleen al het aantal werknemers dat ze afgestemd hebben op de normale bezettin op basisi van het bezoek wat ze nu hebben en nu boventallig zijn en dus hun baan zullen kwijt raken.

Kinderwens87, Vaasje en Whysteria vinden dit leuk.
  18. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    18.862
    31.451
    113
    Vrouw
    Dat klopt maar ten dele.
    Deze vakantie een rondvaart gemaakt op de Waddenzee. Per afvaart konden maar de helft minder mensen mee. En dat betekent dus de helft minder inkomen voor de schipper.

Maar ben het wel met je eens dat met een beetje creativiteit heel veel meer mogelijk is dan sommigen denken.

19. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.310
    23.458
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
  20. meintje

meintje Fanatiek lid

9 jul 2008
    2.610
    928
    113
    Allemaal thuis met een hoestje.... Was dat maar waar! Dan snap ik niet wat al die hoestende en snotterende toeristen overal doen....:|o_O

Deel Deze Pagina