Corona nieuws deel 4

Discussie in 'Gezondheid algemeen' gestart door Liekje81, 11 mei 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.679
    113
    En dan ook nog een lid met ‘zonnetje’ in haar naam ;)

GossipGirlxoxo en Juul75 vinden dit leuk.
  2. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.513
    36.473
    113
    Ligt eraan. Het is ook bekend dat mensen die donkerder zijn minder makkelijk vitamine d opnemen.

3. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.513
    36.473
    113
    Maar dat is geen nieuws meer toch?

4. Pinkie88

Pinkie88 Fanatiek lid

13 dec 2015
    3.747
    4.267
    113
    Akkoord, en natuurlijk zullen vitaminen en de algemene gezondheidstoestand een rol spelen, dat spreekt ook vanzelf.

Maar ik vermoed niet dat vitamine D nu werkelijk het 'wonder' zal zijn, en al helemaak niet wat er voor zorgt dat er nu in de zomer (voorlopig) geen reuze piek komt in Nederland.

Die grotr stijging is er immers bvb wel in Spanje en grote delen van Frankrijk. Scandinavische landen daarentegrn (Zweden daargelaten) hebben relatief weinig besmettingen en doden. Ook Polen werd relatief gespaard tijdens de eerste golf, nu niet meteen landen waar de zon frequent schijnt (in Polen in de winter dan toch).

5. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Ik denk wel dat het een rol speelt, zoals zoveel dingen, bijvoorbeeld BMI. Alle kleine beetjes helpen.

6. zonnetje2015

zonnetje2015 VIP lid

13 sep 2014
    9.446
    4.241
    113
    Gaat me niet om of het wetenschappelijk bewezen oid is. Gaat erom dat er wel een link wordt gelegd. In hoeverre zal er wetenschappelijk onderzoek gedaan worden? Ik hecht niet alleen waarde aan de farmaceutische industrie.

Bill Gates gaat de mensheid echt niet adviseren om eerst vitamine d te testen en supplementeren boven zijn eigen vaccin.. zo werkt het nou eenmaal in de wereld.

7. zonnetje2015

zonnetje2015 VIP lid

13 sep 2014
    9.446
    4.241
    113
    #4187 zonnetje2015, 17 aug 2020
    Laatst bewerkt: 17 aug 2020
    Idd. Over vitamines en te tekorten is sowieso veel te weinig bekend en onderzocht. Dat er onder de mensheid een schokkend ( circa 1 miljard volgens Google) tekort aan vitamine d is is bewezen. Er wordt een link gelegd en dat is iets wat heel makkelijk omhoog te krikken is.

En ook in warme landen kan dit voorkomen. Mensen zijn veel binnen of in verstedelijkt gebied. Daar maak je nauwelijks vit d aan. Smog is hiervan een belangrijke oorzaak.

In deze link staat zelfs ( incl wetenschappelijk studie. Heb de Engelse versie niet gelezen en weer dus niet in hoeverre het echt wetenschappelijk is) dat bepaalde landen rond de middellandse zee een zeer hoog percentage mensen met vit d tekorten heeft.

8. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.737
    7.507
    113
    Vrouw
    Dat weet ik. Dat was al langer bekend. Bedoel er eigenlijk mee dat het bij m'n collega's/cliënten wel klopt. De wat gezette personen hebben veel klachten en nog steeds.
    Diegene die milde of geen klachten hebben hebben een normaal BMI.

9. zonnetje2015

zonnetje2015 VIP lid

13 sep 2014
    9.446
    4.241
    113
    link erbij zetten is wel handig :confused:

http://www.gezondheidsnieuws.aantreffen.nl/gezondheid-en-zorg/wetenschappers-koppelen-vitamine-d-tekort-aan-hogere-corona-covid19-sterftecijfers/

Bijgevoegde bestanden:

10. Pinkie88

Pinkie88 Fanatiek lid

13 dec 2015
    3.747
    4.267
    113
    Ja dat is dus wat ik zei, het zal vast een rol spelen, net zoals vele andere kleine zaken - sowieso is het voor je immuunsysteem altijd beter als je in optimale gezondheid bent en je vitamines en mineralen op peil zijn.

Mijn punt was gewoon dat ik niet denk dat de stabilisatie van besmettingen in Nederland verband houdt met het feit dat het hier nu hoogzomer is en de mensen daarom veel vitamine D hebben.

Nellie4 en nelta vinden dit leuk.
  11. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.092
    7.843
    113
    Waar hecht je dan wel waarde aan? Want iedereen kan wel een link leggen. Correlatie betekent geen causaliteit.

Waarom moet Bill Gates de mensheid iets gaan adviseren? De laatste keer dat ik van hem hoorde was hij computernerd/miljardair/ filantroop. Waarom hecht iemand waarde aan waar hij over vitamine d zegt?

Luister, als jij gewoon lekker vitamine d wil nemen omdat je denkt dat het je helpt, vooral doen. Maar niet in 1 post eerst zeggen dat je geen waarde hecht aan wetenschappelijk onderzoek en vervolgens wetenschappelijk onderzoek in twijfel trekken en dat pseudo wetenschappelijk onderzoek gaan aanhalen. Dat is krom. Jij leeft en gezond leven met gezonde kinderen dankzij het wetenschappelijk onderzoek van de laatste 100 jaar. We zijn prima manieren om te onderzoeken of wetenschappelijke onderzoekers beïnvloed zijn door bijvoorbeeld de farmaceutische industrie. Daar is ' peer review' voor. Dus als je zeker wilt weten dat men niet beïnvloed is door bijvoorbeeld een orthomoleculaire website die pillen wil slijten moet je toch kijken naar onderzoek dat in gerenommeerde bladen met goede review methodologie gepubliceerd is. Dan weet je of een conclusie onafhankelijk is.

autumn86, HappyRabbits, Luckyme96 en 7 anderen vinden dit leuk.
  12. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Oh nee dat denk ik ook niet. Maar ik denk wel dat bijvoorbeeld de VS erg getroffen is omdat mensen daar nu niet al te gezond leven. Ik denk dat veel welvaartsziekten een rol spelen bij de mate waarin je covid krijgt. Je hoort hier alleen maar weinig mensen over. Terwijl dat wel veel scheelt (sowieso voor de druk op ons totale zorgsysteem).

13. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.092
    7.843
    113
    #4193 Juul75, 17 aug 2020
    Laatst bewerkt: 17 aug 2020
    Sorry maar ik herhaal even wat ik net wel schreef: correlatie betekent geen causaliteit. Ja, veel oudere mensen hebben vitamine d tekort. Dat is al jaren bekend. Sterker nog, er wordt al jaren geadviseerd aan ouderen ook extra vitamine d te slikken. Ja, veel oudere mensen sterven aan covid. Dat betekent niet dat er een verband is. Oudere mensen hebben vaak een lagere afweer, comorbiditeit, hogere BMI, en vaak al slechtere longen door dat men vroeger veel rookte. Ook allemaal heel goede redenen om sneller te overlijden door covid.

Deze redenering doet mij denken aan het 5G- covid verband dat sommige mensen aanhalen. Wel correlatie, geen causaliteit. De correlatie tussen het aantal Domino's Pizza en Covid gevallen is sterker maar ook niemand denkt dat Covid veroorzaakt wordt door pizza.

Jackie87, Trirani en cowgirl80 vinden dit leuk.
  14. Pinkie88

Pinkie88 Fanatiek lid

13 dec 2015
    3.747
    4.267
    113
    corona pizza.png

:eek::eek::eek::eek::eek:

15. zonnetje2015

zonnetje2015 VIP lid

13 sep 2014
    9.446
    4.241
    113
    nee hoor maar dat zeg ik ook niet. Ik vraag me af of dat verband er is aangezien dit eerder in alle media geroepen werd maar dat we er niks meer over horen. En gezien het aantal ziekenhuis opnames nu een stuk kleiner is dan in de winter.

dat een te hoog bmi meespeelt wordt ook wel gelinkt. maar ja wat is nu echt bewezen en wat niet.
    niks dus..

16. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.275
    6.802
    113
  17. Pinkie88

Pinkie88 Fanatiek lid

13 dec 2015
    3.747
    4.267
    113
    Wanneer is iets volgens jou dan bewezen? Want volgens mij zijn er behoorlijk wat goede onderzoeken die een verband aantonen tussen BMI en complicaties bij corona hoor.

18. tuc

tuc Niet meer actief

Ai, ik heb 2 mensen in mn directe familie die net als jij zo "hangen" op wetenschappelijk aangetoond.
    Ik heb niks tegen wetenschappelijk onderzoek hoor, we leren er veel van uiteraard en het is ook belangrijk. Maar het is niet heilig.
    Iets wat niet wetenschappelijk is aangetoond is niet per definitie onzin.
    Covid is daar nu een perfect voorbeeld van, dingen die in maart nog niet aangetoond waren zijn dat nu wel. En wat veel wetenschappers vergeten is dat iets niet pas "geldt" vanaf het moment dat zij het aangetoond hebben, maar dat dat dus altijd al zo is geweest, alleen wisten we het toen nog niet;)

zonnetje2015 vindt dit leuk.
  19. Pinkie88

Pinkie88 Fanatiek lid

13 dec 2015
    3.747
    4.267
    113
    Ik denk dat dit het zowat samenvat:

Can it stop coronavirus?
    A review of research by the National Institute for Health and Care Excellence suggests there is no evidence to support taking vitamin D supplements to specifically prevent or treat COVID-19.

But experts do think that it may have some broader health benefits during the pandemic.

According to a report in BMJ Nutrition, Prevention and Health, "As a key micronutrient, vitamin D should be given particular focus - not as a 'magic bullet' to beat COVID-19, as the scientific evidence base is severely lacking at this time - but rather as part of a healthy lifestyle strategy to ensure that populations are nutritionally in the best possible place."

Some researchers have suggested that vitamin D deficiency might be linked with poorer outcomes if someone catches coronavirus. But other underlying risk factors, such as heart disease, are common in these patients too, making it hard to draw conclusions.

Prof Jon Rhodes, Emeritus Professor of Medicine at the University of Liverpool, says vitamin D has anti-inflammatory effects, and there is some research that suggests it may dampen down the body's immune response to viruses.

This could be relevant in very ill coronavirus patients where severe lung damage can result from an inflammatory "cytokine storm" in response to the virus, he says, although much more research is needed to explore this.

https://www.bbc.com/news/health-52371688

20. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.513
    36.473
    113
    Er er worden ook steeds meer studies gedaan naar het verband tussen een vitamine d en corona en voorlopige conclusies wijzen wel uit dat er wel degelijk een verband bestaat tussen een laag vit d gehalte en een ernstiger verloop van Corona.
    Ik zeg niet dat het daarom nu minder ernstig lijkt verlopen, lijkt me stug namelijk, maar er is zeker een kans dat er een verband is.

zonnetje2015 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina