Corona nieuws deel 4

Discussie in 'Gezondheid algemeen' gestart door Liekje81, 11 mei 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Tja die zullen vast wel onderzoeken naar een verband BMI en Covid financiëren. Die hebben er namelijk belang bij als dit wordt aangetoond.

2. Pinkie88

Pinkie88 Fanatiek lid

13 dec 2015
    3.747
    4.267
    113
    Nee jij beweert dat niet, maar door die stelling en iets met die arme Bill Gates begon de discussie wel.

En nee tuurlijk bestaan dingen niet pas als ze aangetoond zijn, maar zolang je zelf niet actief onderzoek doet, verzandt een gesprek waarbij niet naar (wetenschappelijke) bronnen verwezen wordt wel snel in toogpraat. Want waar baseer je de dingen dan op? Anekdotisch bewijs?

Een mogelijk verband tussen vitamine D en corona is toch enkel interessant om te bespreken als er ook effectief wetenschappelijk onderzoek naar gebeurd is (los van of dat onderzoek al compleet is en iets dus 'bewezen' is), anders zitten we al gauw in het straatje met de pizza.

Juul75 vindt dit leuk.
  3. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.511
    36.472
    113
    Nee, dat klopt. Maar elke gek kan wel wat roepen. Als ik nu zeg dat roze smarties je immuun maken tegen alle infectieziekten geloof je dat toch ook niet?
    Dingen kunnen zeker bestaan, maar er zal toch ook echt enig bewijs moeten worden geleverd voor je het echt serieus kunt nemen.

4. Whysteria

Whysteria Niet meer actief

#4224 Whysteria, 17 aug 2020
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 aug 2020
    De BBC is geen wetenschappelijk instituut hè? Het is de enige uitzendorganisatie in de UK die gesponsord wordt door de belastingbetaler en dus volledig afhankelijk is van de overheid.
    Het artikel stelt dat deze stelling vooraf gaat aan de zoveelste campagne van de Britse overheid om obesiteit te bestrijden. Dat verbaast me niets, want overgewicht is al jaren een groeiend probleem in de UK, en er wordt al jaren van alles uit de kast gehaald om mensen zo niet goedschiks dan kwaadschiks tot inkeer te laten komen, tot nog toe zonder al te veel resultaat. Dus het verbaast me niets dat Covid nu dé aanleiding is om weer eens een campagne aan te zwengelen.
    Dus natuurlijk spreekt men in het artikel van een 'bewezen verband', maar zolang er geen gedegen voorbeelden gegeven worden over dat verband (of überhaupt referenties naar de studies die dat aantonen) blijft het wat mij betreft een hoop gebakken lucht om de doelstelling te ondersteunen.

zonnetje2015 en suus1983 vinden dit leuk.
  5. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.511
    36.472
    113
    Maar dat is al gebeurd en gebeurt nog steeds.

6. Pinkie88

Pinkie88 Fanatiek lid

13 dec 2015
    3.747
    4.267
    113
    Ik ga me niet uitspreken over welke geldstromen er waar naartoe gaan, want daar weet ik niet voldoende over, maar dat is toch logisch?

Alleja ik bedoel, zo werkt de wereld toch, zaken worden gefinancierd omdat iemand er baat bij heeft. Dat hoeft ook niet noodzakelijk slecht te zijn (al zijn er natuurlijk excessen).

Maar dat dit zo is, betekent nog niet dat het omgekeerde waar is, namelijk dat bepaalde zaken niet onderzocht worden omdat de farma-industrie meer geld kan verdienen met andere geneesmiddelen.

7. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.511
    36.472
    113
    Klopt, heb net even snel gezocht naar die studies (snel snel, dus niet echt voldoende), maar zo rechtlijnig is het niet en er stonden nog een heleboel mitsen/maren en onbekende factoren in diverse onderzoeken. Als je het hebt over wetenschappelijk bewijs is bbc niet de aangewezen bron lijkt mij.

Whysteria en nelta vinden dit leuk.
  8. Pinkie88

Pinkie88 Fanatiek lid

13 dec 2015
    3.747
    4.267
    113
    Akkoord, maar zoals ik al zei, ik heb niet verder gezocht. Zal ik dadelijk even doen.

Maar ik lees toch telkens weer in artikels over een (aangetoond) verband tussen bmi en Covid-19.

9. tuc

tuc Niet meer actief

Ik geloof ook niet alles hoor, maar (en ik beantwoord ook meteen @Pinkie88 ) dat er nog een groot grijs gebied is tussen zomaar iets beweren en wetenschappelijk aangetoond zijn.
    Sommigen ideeën zijn interessant genoeg om er over te sparren, ook als ze nog niet feitelijk aangetoond zijn.

zonnetje2015, Whysteria en suus1983 vinden dit leuk.
  10. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.511
    36.472
    113

Ik denk dat daar een kern van waarheid in kan zitten. Farmaceutisch onderzoek is namelijk stinkend duur. Dat geld moet ergens vandaan komen.

11. Pinkie88

Pinkie88 Fanatiek lid

13 dec 2015
    3.747
    4.267
    113
    Ja dat ontken ik toch ook helemaal niet?

Ik gebruik het als voorbeeld om uit te leggen waarom er steeds verwezen wordt naar onderzoeken, dus naar wetenschap.

De discussie rond vitamine D is interessant juist omdat er onderzoek naar gedan is, een gesprek over het verband tussen Covid-19 en pizza is dat niet.

12. Pinkie88

Pinkie88 Fanatiek lid

13 dec 2015
    3.747
    4.267
    113
    Maar in het geval van Covid-19 zijn er volgens mij ook voldoende andere geldstromen van andere bronnen die belang hebben bij een snelle oplossing.

Zo zijn er ook echt wel gedegen onderzoeken gebeurd naar hydrocloroquine, terwijl daar ook meteen gezegd werd 'het wordt afgekeurd omdat de farma-industrie er niets aan kan verdienen'.

13. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.511
    36.472
    113
    Klopt, maar tegenwoordig mag je de farma-industrie toch overal de schuld van geven?

14. Pinkie88

Pinkie88 Fanatiek lid

13 dec 2015
    3.747
    4.267
    113
    Maar hoe zou jij daar dan over sparren zonder te verwijzen naar onderzoek (serieuze vraag).

We kunnen hier toch moeilijk een gesprek voeren à la 'goh ja, ik en mijn buurvrouw nemen een vitamine D supplement en we zijn nog niet ziek geworden'.

15. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.511
    36.472
    113
    Ok, dan heb ik je verkeerd begrepen, kreeg juist het idee dat je het afketste, omdat het niet voldoende bewezen was.

Overigens las ik net een stukje van jou terug over mensen uit Scandinavië, onderzoekers vermoeden dat veel mensen in Scandinavië oa vanwege voedsel hogere vitamine d waardes hebben.

Nou ja, we gaan zien in de toekomst of er een link is, maar vind het wel interessant. Maar om nu allemaal vitamine d massaal te gaan slikken, nee. Teveel vitamine d is ook niet goed.

16. tuc

tuc Niet meer actief

Ik refereer wel naar onderzoeken of in het voorstadium naar gedachten die mensen laten vallen. Maar om daarmee bezig te zijn hoeft het van mij nog niet onomstotelijk vast te staan. Ik vind de gedachte an sich soms al interesaant genoeg. Uiteraard volg ik dan wel onderzoek wat volgt, daarom zeg ik ook dat ik niet tegen de wetenschap ben.

suus1983 vindt dit leuk.
  17. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Nee want ze hebben al geregeld dat ze niet aansprakelijk zijn voor evt gevolgen van een vaccin :|

zonnetje2015 en Kinderwens87 vinden dit leuk.
  18. Pinkie88

Pinkie88 Fanatiek lid

13 dec 2015
    3.747
    4.267
    113
    Maar dan denk ik dat wel allemaal hetzelfde denken? Voor mij hoeft ook niet alles onomstotelijk vast te staan. Ik ben wel allergisch aan alles wat een ruikt naar complottheoriën, ik geloof namelijk dat er erg veel shit in de wereld bestaat, maar ik geloof ook dat onze Westerse wereld (tenminste Europa, de VS onder Trump is soms twijfelachtig) nog voldoende door allerlei mechanismen 'gecontroleerd" wordt om te voorkomen dat hier echt doofpotoperaties e.d. gebeuren.

@suus1983 het enige rond vitamine D dat ik afketste, was dat er een rechtstreeks verband zou bestaan tussen de lagere ziekenhuisopnames en stagnatie in besmettingen momenteel in Nederland, en het feit dat het hoogzomer is, dat lijkt me net iets te veel waarde aan het verband hechten.

tuc vindt dit leuk.
  19. Pinkie88

Pinkie88 Fanatiek lid

13 dec 2015
    3.747
    4.267
    113
  20. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.511
    36.472
    113
    Ja logisch toch? Zou jij je daarvoor verantwoordelijk willen stellen? Normaal duurt zo'n onderzoek jaren.

zonnetje2015 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina