Corona nieuws deel 4

Discussie in 'Gezondheid algemeen' gestart door Liekje81, 11 mei 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.275
    6.802
    113
    Duitsland kondigt nieuw pakket maatregelen aan
    Volgens diverse internationale media neemt Duitsland vandaag extra maatregelen om de oplaaiing van het coronavirus in te dammen. Grote evenementen, zoals diverse sportcompetities, festivals en concerten, zijn uit den boze tot het einde van het jaar, terwijl ook het samenscholingsverbod en de mondkapjesplicht strenger worden.

Duitsers kunnen straks boetes van 50 euro ontvangen als zij geen mondkapje dragen op een plek waar dat wel verplicht is. Daarnaast mogen er bij feestjes thuis nog maar 25 mensen aanwezig zijn, en in openbare gelegenheden 50 personen.

Duitsland zag het aantal besmettingen de laatste dagen per etmaal met ongeveer vijftienhonderd stijgen. Dat is een relatief klein aantal in vergelijking met andere EU-lidstaten, maar politici willen de oplaaiende besmettingsgolf in de kiem smoren.

2. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.275
    6.802
    113
    Europa is nog best wel aan het stoeien met de besmettingen op orde krijgen.

Dan doet Nederland het nog niet zo slecht heb ik het gevoel.

2littlemonkeys en Fuddey vinden dit leuk.
  3. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.861
    19.268
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ja, maar dat kun je de media niet kwalijk nemen. Dat is nu eenmaal hun functie. Ze kunnen ook niet niet-schrijven over Trump of prinsjesdag of stormen e.d. Zij moeten nu eenmaal het nieiws verslaan en er zijn per dag tientallen berichten die (voor verschillende doelgroepen) op dat moment belangrijk of minimaal interessant zijn.

Prima als je ervoor kiest om het nieuws niet meer zo te volgen. Maar ik vind niet dat je dan nog kunt zeggen dat er te weinig aandacht voor bepaalde dingen is. Die aandacht is er wel, allleen jij neemt het niet meer tot je. Dat is jouw eigen keuze, niet iets wat de media doen. (Of nalaten).

4. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.861
    19.268
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Fijn! Laten we hopen dat dit uitkomt.

bosi333 vindt dit leuk.
  5. Amarens

Amarens VIP lid

24 dec 2009
    11.523
    3.772
    113
    Klopt dat het mijn keuze is maar deze is mede gemaakt doordat de media gekleurd is dus wat je zegt ben ik het niet mee eens.

6. Amarens

Amarens VIP lid

24 dec 2009
    11.523
    3.772
    113
    Precies dit!!!

7. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Bijzonder, want het zit al weken rond de 1000-1500 per dag met soms een uitschieter boven de 2000.

8. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.861
    19.268
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik had net al even gereageerd op @2littlemonkeys dat het nu eenmaal de rol van de media is om over verschillende dingen berichten. Ik vraag me nu nog wel af van jullie beiden dan vinden dat de media anders moeten doen.
    De stelling "ze berichten niet over de financiële, medische en mentale gevolgen van de maatregelen" is aantoonbaar niet waar. Je kunt wekelijks berichten vinden op alle nieuwssites. Zowel korte berichten in de liveblogs als persoonlijke verhalen bij het human interest katern en ook uitgebreidere items met achtergrond informatie. Waarin vaak ook echt meerdere experts en betrokkenen hun verhaal doen.

Ik vraag me af wat jullie dan van de media nog meer verwachten? Ander nieuws niet verslaan? Uiteindelijk worden er elke dag keuzes gemaakt over wel nieuws wel of niet gebracht wordt. Maar daarin wordt echt gestreefd naar een balans. De één vindt de aanloop naar de Amerikaanse verkiezingen niet interessant en de verkiezingen en de demonstraties in Wit-Rusland zullen waarschijnlijk menig Nederlander ook roesten. Terwijl anderen juist vinden dat dit soort items aandacht verdienen vanwege de gevolgen van dit soort dingen op de mondiale verhoudingen en wereldeconomie.

Welke onderwerpen zouden er dan volgens jullie geschrapt moeten worden om dagelijks nòg meer aandacht te besteden aan de gevolgen van de coronamaatregelen?

amdaa, columbella en Nellie4 vinden dit leuk.
  9. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.861
    19.268
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Maandag 24 augustus:
    Nieuwsuur "zijn de verpleeghuizen klaar voor de 2e golf?" Waarin ook aandacht was voor de eenzaamheid en gebrek aan aandacht tijdens de lockdown.

Dinsdag 25 augustus:
    OP1: Jesse Klaver praat over mensen die hun inkomen kwijtraken door de coronamaatregelen.
    Nieuwsuur: "scholen worstelen met coronawerkelijkheid" waarin vooral wordt gesproken over het feit dat bepaalde regels niet werkbaar zijn en elkaar deels tegenspreken

Woensdag 26 augustus
    Nieuwsuur: "coalitie dicht bij akkoord over steunpakket" met uitgebreide aandacht voor de economische gevolgen van de coronacrisis en de maatregelen.

Vandaag in Trouw: artikel over problemen in de evenementenbrache door de coronamaatregelen.
    Vandaag op Nu.nl: 1 op de 3 kinderen verstoken van onderwijs.

Ik noem zomaar een paar voorbeelden uit nieuwsberichten uit de eerste helft van deze week, waarin aandacht is voor de negatieve gevolgen van allerlei coronamaatregelen.
    Het is echt pertinent niet waar dat het alleen maar gaat over cijfers van aantal besmettingen en doden. Of dat de media niet kritisch zouden zijn op het beleid.
    En dan heb ik de vele berichten over gebrek aan capaciteit bij de teststraten en het bron- ne contactonderzoek zelfs nog overgeslagen!

NiVa0230, WinterBird, Mississippi en 6 anderen vinden dit leuk.
  10. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.275
    6.802
    113
    Ik vind het verstandig dat ze het aanpakken.

11. mamameer

mamameer VIP lid

21 jan 2014
    8.220
    4.520
    113
  12. 2littlemonkeys

2littlemonkeys Fanatiek lid

27 feb 2015
    4.563
    2.765
    113
    Vrouw
    Noord Nederland
    @tupp Ik snap niet zo goed waarom nu je nu allemaal artikelen opsomt etc? Ik heb nergens gezegd dat ze er geen aandacht is, laat staan dat ik op een stelling heb gereageerd. Ik heb gezegd dat de aandacht die er is veel te weinig is en snel ondergesneeuwd wordt door andere artikelen.

Ook heb ik mij op geen enkele wijze uitgesproken over of ik het wel of niet eens ben met hoe de media bericht. Dat ze tig onderwerpen hebben te berichten en daardoor andere onderwerpen weer ondergesneeuwd worden is logisch. Het is hoe het is, helaas. De nasleep krijgen we vanzelf gepresenteerd denk ik dan...

13. Trirani

Trirani Fanatiek lid

6 aug 2013
    1.294
    1.130
    113
    Vrouw
    Waar ik ben
    https://www.ecdc.europa.eu/en/cases-2019-ncov-eueea

Mocht je Nederland willen vergelijken met de rest van Europa, dan vind ik bovenstaande site met deze kaart wel een mooi overzicht geven. Onderstaand kaartje geeft de situatie weer per vandaag.

WinterBird, MaMa en bosi333 vinden dit leuk.
  14. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Maar een stabiele hoeveelheid besmettingen is toch prima. Het stijgt er niet en 0 besmettingen gaat niet gebeuren.

15. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.275
    6.802
    113
    Toch gaan ze maatregelen nemen.

Ik neem aan dat men wil dat het minder besmettingen worden en niet dat het stabiel blijft.

16. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Dan mogen ze dat wel heel goed uitleggen, want anders is het draagvlak ver te zoeken. Ik dacht gisteren hier op de radio te horen dat de ze juist de quarantaine voor mensen die uit een oranje gebied komen gingen verkorten naar 5 dagen met een negatieve test, maar mn Duits is niet super goed.

bosi333 vindt dit leuk.
  17. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.275
    6.802
    113
    Ja dat vind ik ook. Maar dat moet elke regering goed kunnen onderbouwen.

Mijn man moest 6 dagen in quarantaine ( daarna een test) voordat hij op een schip mocht. Dit was in Schotland.

18. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.861
    19.268
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Dan heb ik jou verkeerd begrepen. Er reageren namelijk ook geregeld mensen die aangeven dat de media eenzijdig berichten, niet kritisch zijn etc.

Neuzeke vindt dit leuk.
  19. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    #4719 amdaa, 27 aug 2020
    Laatst bewerkt: 27 aug 2020
    Ze hebben vandaag een debat met alle minister-presidenten en Merkel over de nieuwe maatregelen. Ze waren tot vandaag nog niet definitief besloten.

Maar hoe weten wij hier in Nederland dat ze in Duitsland deze wel/niet goed hebben uitgelegd?
    Ze hadden vanmiddag pas een uitgebreide persconferentie hierover.

Duitsers hoeven zich na het reizen naar Corona gebieden niet meer verplicht te laten testen (wat nu wel verplicht is). Ze willen terug naar 14 dagen quarantaine.
    Deze kan verkort worden door een test te laten doen 5 dagen na terugkomst uit risicogebied (dus 5 dagen quarantaine, dan test en na negatieve uitslag geen quarantaine meer).

20. 2littlemonkeys

2littlemonkeys Fanatiek lid

27 feb 2015
    4.563
    2.765
    113
    Vrouw
    Noord Nederland
    Dat kan ook al vrij makkelijk zo via een forum ;)
    Ik lees ook veel internationaal nieuws en dan is het eenzijdige karakter er al snel af.

Deel Deze Pagina