Corona nieuws deel 4

Discussie in 'Gezondheid algemeen' gestart door Liekje81, 11 mei 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.862
    19.271
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Shit, heb ik 1,5 week voor niks gewerkt :p

NiVa0230 vindt dit leuk.
  2. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.679
    113
    Die foto’s van Grapperhaus... Dan is het óf nu klaar met boetes uitdelen in de horeca etc óf hij moet opstappen. Wat een belachelijke vertoning.

3. tuc

tuc Niet meer actief

Sowieso vind ik dat hij moet opstappen.
    Dit is te bizar voor woorden.

4. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.679
    113
    Ja, vind ik eigenlijk ook.

tuc vindt dit leuk.
  5. Neuzeke

Neuzeke VIP lid

3 sep 2019
    13.932
    19.102
    113
    Vrouw
    Had die man dan gedacht dat dit niet zou uitkomen?

Dit had hij toch kunnen zien aankomen dat iedereen hierover ging vallen? En terecht natuurlijk.

6. tuc

tuc Niet meer actief

Dat stuk snap ik dus helemaal niet, hij moet geweten hebben dat de pers er was. Zo naiëf kan toch niet?

7. mamameer

mamameer VIP lid

21 jan 2014
    8.220
    4.520
    113
    idd die grapperhaus moet weg. In deze tijd kan het niet om jouw draaien, en dat is nu wel zo, het gaat niet over zijn beleid maar over hem. Dat moet je niet willen.

8. Neuzeke

Neuzeke VIP lid

3 sep 2019
    13.932
    19.102
    113
    Vrouw
    Ja beetje raar.
    Ik geloof sowieso niet dat er nu huwelijksfeesten doorgaan waarbij de regels heel de tijd kunnen gevolgd worden maar dat net hij, terwijl hij weet dat er pers is en foto's genomen worden, niet slimmer is?

2littlemonkeys en tuc vinden dit leuk.
  9. Cin85

Cin85 VIP lid

12 jan 2010
    12.562
    14.134
    113
    Vrouw
    Doe mij maar èn èn. Die boetes voor de horeca kan je echt niet meer maken. Daarnaast heeft deze branche al grote verliezen geleden en doen ze overal hun best om alles in goede banen te leiden met de wirwar aan belachelijke regels.

Grapperhaus mag van mij opstappen, maar dan wel zonder wachtgeld. Deze man is niet meer geloofwaardig en bevestigd juist wat half Nederland al denkt/weet, al zijn regels slaan nergens op. Je zou verwachten dat iemand in zijn positie juist overal het goede voorbeeld geeft.
    Nu blijkt ook maar weer dat als je zo'n functie hebt, je kennelijk ook geen boete kan krijgen. Mooi, maar het gewone volk krijgt nu dus ook geen boete meer als ze een keer de corona wet overtreden, want zoals ze in den Haag zeggen, iedereen is menselijk en maakt wel eens een foutje.

Whysteria, GossipGirlxoxo, SAARC en 4 anderen vinden dit leuk.
  10. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.679
    113
    Hij heeft 2x het boetebedrag gedoneerd aan een goed doel begreep ik? Dat voelt voor mij als het afkopen van die maatregelen. Dus als ik komend weekend een feestje wil geven zonder 1,5m afstand en met lekker handjes schudden en hier en daar een knuffel, betaal ik gewoon even 2x de boete aan een leuk goed doel en klaar? Bi-zar elitair gedrag.

GossipGirlxoxo, SAARC, Fantykoekie en 2 anderen vinden dit leuk.
  11. Cin85

Cin85 VIP lid

12 jan 2010
    12.562
    14.134
    113
    Vrouw
    Oh in dat geval vier ik zaterdag een feestje, iedereen is welkom!
    Mocht ik een boete krijgen, dan doneer ik dat aan het door mijzelf bedachte goede doel: Help Cin85 september door.

GossipGirlxoxo, Kleintjuh85, SAARC en 3 anderen vinden dit leuk.
  12. Mississippi

Mississippi VIP lid

10 feb 2012
    10.511
    4.635
    113
    SAARC vindt dit leuk.
  13. 2littlemonkeys

2littlemonkeys Fanatiek lid

27 feb 2015
    4.563
    2.765
    113
    Vrouw
    Noord Nederland
  14. Cin85

Cin85 VIP lid

12 jan 2010
    12.562
    14.134
    113
    Vrouw
  15. Zxcvb

Zxcvb VIP lid

13 dec 2019
    13.263
    15.046
    113
    Vrouw
    Tja, eerst dacht ik nog dat een keertje een foutje maken kan. Met zo'n groep de hele tijd die 1,5 meter in acht nemen valt niet mee. Dus bij dat fotomoment even de fout ingaan kan, wat mij betreft, gebeuren. Hoewel ik dat, gezien zijn functie, een wel heel domme fout vind. Maar na de andere foto's gezien te hebben, denk ik dat hij zich echt niet aan de regels heeft gehouden. En dat hij daardoor niet meer kan blijven. Ik zou het best raar vinden als het kabinet het geen probleem vindt als hij blijft.

Jij schreef ook dat je boetes voor de horeca niet vindt kunnen, omdat ze zo veel moeite doen om zich aan de regels te houden. Tja, daar heb ik dus wel enigszins mijn vraagtekens bij.
    Vorige week hadden wij een feest. In 2 verschillende horecagelegenheden. Bij allebei werd ook door de horeca zelf de regels totaal niet gehandhaafd.

Wellesnietes vindt dit leuk.
  16. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.275
    6.802
    113
    Coronawet zet alle democratische principes op hun kop
    Bestuur Kabinet en parlement willen snel een noodwet tegen de coronacrisis aannemen. Maar de wet schiet door, zegt Wim Voermans. En in een rechtsstaat breekt nood nou juist géén wet.
    Illustratie Hajo
    Als het aan het kabinet ligt, wordt het wetsvoorstel Tijdelijke wet maatregelen covid-19 (coronawet) deze maand door zowel de Tweede als de Eerste Kamer behandeld. Komende vrijdag organiseert de Tweede Kamer alvast een hoorzitting. Het voorstel is nu al omstreden. Een eerste haastig ontwerp uit mei was nog lang niet goed, oordeelde de Raad van State.

Wim Voermans is hoogleraar staatsrecht aan de Universiteit Leiden.

En nu is er haast met de wet gemoeid. Er komt mogelijk een tweede coronagolf aan. Dan moeten we onszelf en het zorgsysteem goed kunnen beschermen en daar hebben we nieuwe, ingrijpende instrumenten voor nodig die snel kunnen worden ingezet: desperate times call for desperate measures, kennelijk.

De instrumenten waarmee we nu het virus aanpakken voldoen niet. Het halfbakken stelsel van de Wet publieke gezondheid en de Wet veiligheidsregio’s geeft het noodbestuur sinds een half jaar in handen van de minister en de voorzitters van de veiligheidsregio’s. Dat levert een democratisch tekort op – parlement noch gemeenteraad zijn erbij betrokken – en grondrechtelijke problemen.

[​IMG] Lees ook: De Jonge slaat door met machtigingswet
    Bestuur per decreet
    Een nieuwe wettelijke grondslag is dus nodig, nauwelijks iemand twijfelt daaraan, maar het voorstel dat er nu ligt schiet veel te ver door. Het machtigt de minister tot een half jaar bestuur per decreet, zonder dat het parlement de mogelijkheid heeft die vergaande regels inhoudelijk mee te bepalen.

Dat is alleen al een slecht idee omdat de kern van ons grondwettelijk democratische stelsel is dat volksvertegenwoordigers altijd inhoudelijk meepraten over regels die onze vrijheden (met name onze grondrechten) kunnen beperken. De Tweede Kamer heeft daarvoor het recht om wetsvoorstellen te kunnen wijzigen of zelf initiatieven te nemen.

Op basis van die Grondwet ontwikkelde de Hoge Raad in de afgelopen anderhalve eeuw een principiële jurisprudentie die zegt dat het parlement altijd inhoudelijk betrokken moet zijn bij het vaststellen van belangrijke vrijheidsbeperkende regels (het legaliteitsbeginsel) en dat het parlement dat recht niet uit handen kan geven of kan worden afgenomen (het primaat van de wetgever).

Het voorstel voor de coronawet doet dat nu juist wel op een aantal punten. Een minister kan zelfstandig regels gaan stellen voor onderwijsinstellingen, voor horeca, evenementen, groepsvorming (ook bij verkiezingen), beschermingsmiddelen, enzovoorts.

Alleen meekijken
    De Kamers mogen alleen meekijken – ze krijgen de regelingen een week voor inwerkingtreding toegestuurd. Mogelijk kunnen ze dan nog hun vinger opsteken met een motie, maar daar hoeft de minister zich weinig van aan te trekken.

De regeling treedt na het verstrijken van die week rechtsgeldig in werking, wat het parlement er ook van vindt. Van inhoudelijk meebepalen – namens ons burgers – van wezenlijke vrijheidsbeperkingen is geen sprake.

Nu zou je kunnen zeggen dat het allemaal zo’n vaart niet loopt. Veel van die maatregelen kennen we eigenlijk al, de nood is hoog en in het buitenland doen ze het toch ook zo.

Dat het gedeeltelijk gaat om bekende maatregelen (afstand houden, sluiting van plaatsen en evenementen, mondkapjes, groepsvorming) is waar. Maar een aantal van die maatregelen was zó ingrijpend dat parlementaire betrokkenheid (een wettelijk basis) nodig was.

Nu in één beweging de beide Kamers gebruiken als tankstation voor bevoegdheden om de minister alsnog in zijn eentje deze ingrijpende regels te laten maken, zet alle principes en waarden waarom het hier gaat op zijn kop.

Griezelig artikel 58s
    Het gaat er nu juist om dat de volksvertegenwoordiging inhoudelijk deze vrijheidsbeperkende regels meebepaalt. Vooral bij het griezelige artikel 58s van de coronawet dat zegt dat de minister ‘andere maatregelen’ kan nemen, als de maatregelen op basis van de wet niet toereikend zijn. Hiermee krijgt een minister een vrijbrief om dingen naar eigen inzicht te regelen.

[​IMG] Lees ook: Corona tast ook de burgerrechten aan
    Natuurlijk is de nood hoog. Maar in een rechtsstaat breekt nood nou juist geen wet (zeker geen Grondwet). In ieder geval was de nood niet zo hoog dat we – zoals veel landen om ons heen – de noodtoestand hebben uitgeroepen. We hebben daar, net als die andere Europese landen, een grondwettelijke mogelijkheid voor. Er zijn zelfs speciale noodtoestandwetten, maar die gebruiken vond onze regering geen goed idee. Weliswaar kan je onder die noodtoestand grondrechten beperken, en daar heel ver in gaan, maar er zijn belangrijke garanties, en het parlement houdt de controle over de duur ervan.

Hiermee krijgt een minister een vrijbrief om dingen naar eigen inzicht te regelen.

Nu is het de regering die de duur van de maatregelen bepaalt en ook hier en daar verder gaat dan onder de noodtoestand zou kunnen. Ook die aanstaande coronawet eet van twee walletjes: enerzijds wordt er geen noodtoestand uitgeroepen – zo erg is het kennelijk ook weer niet – maar aan de andere kant wordt met spoed-en-noodlogica en pistool-op-de-borst-argumentaties het parlement het recht ontfutseld vrijheidsbeperkende regels mee te bepalen.

Praat mee met NRC
    Onderaan dit artikel kunnen abonnees reageren. Hier leest u meer over reageren op NRC.nl .
    Het kan anders
    Dat kan eenvoudig anders: geef de Tweede Kamer een bekrachtigingsrecht, zoals gemeenteraden dat ook hebben bij noodverordeningen die de burgemeester bij rellen en wanordelijkheden in een gemeente vast kan stellen.

Het voorstel zoals het er nu ligt (ook rommelig trouwens voor wat betreft de verhouding van bevoegdheden tussen minister, burgemeesters en voorzitters van de veiligheidsregio’s) gaat veel te ver en schept een gevaarlijk precedent: het zet mogelijk een kras door 150 jaar ontwikkeling van de democratische rechtsstaat in Nederland voor een aantal kortlopende noden van nu. Dat is onverstandig. Juist bij nood moet je binnen de lijntjes kleuren.

Ik hoop dat de Kamers het aandurven te staan voor de – inderdaad abstracte maar wezenlijke – principes en niet hun ziel verkopen voor noden op korte termijn. Het virus krijgen we binnenkort wel een keer weg, het precedent van een democratische uitverkoop niet.

SAARC, Mississippi en Cin85 vinden dit leuk.
  17. Neuzeke

Neuzeke VIP lid

3 sep 2019
    13.932
    19.102
    113
    Vrouw
    Mee eens.
    Bij de familie foto vond ik dat ze nog redelijk hun best deden.
    Niet echr dicht op elkaar en toch wat afstand.

Maar als je de andere foto's ziet.
    Handen schudden enzo. Tja sorry maar dan verdwijnt uw geloofwaardigheid als sneeuw voor de zon.

tupp, SAARC, Zxcvb en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  18. Wellesnietes

Wellesnietes Niet meer actief

Ik snap dat ook niet. Kijk dat je een moment te dicht bij elkaar hebt daar kan ik nog inkomen. Ook niet goed in die rol (want je weet toch dat je extra bekeken wordt las die bruiloft gewoon af) maar oké, dat gebeurd mij ook dat je toch net langs iemand loopt ofzo, naast iemand staat...

Maar dat je handen gaat schudden, dat is echt mega vreemd. En je moeder knuffelen ook (ook al begrijp ik best dat je dat wilt maar dat wil iedereen)

Hij had dit toch kunnen weten?

Syane vindt dit leuk.
  19. Cin85

Cin85 VIP lid

12 jan 2010
    12.562
    14.134
    113
    Vrouw
    Oh dat is inderdaad een hele andere horeca ervaring dan dat ik heb. Maar dan moet ik ook wel bekennen dat ik mbt de horeca in Nederland alleen ervaring heb in mijn eigen woonplaats en op Schiphol. Daar hield men zich overal keurig aan de regels.

20. Cin85

Cin85 VIP lid

12 jan 2010
    12.562
    14.134
    113
    Vrouw
    Dank je wel!

Ik vind het echt gevaarlijk waar ze nu mee bezig zijn. Als dit zo doorgaat dan leven we straks in een dictatuur! :eek:

SAARC en Mississippi vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina