Ik vraag mij oprecht af of het nog maanden is. Ik heb er een heel hard hoofd in. Maar maanden is in mijn ogen echt veel te lang. De versoepeling voor neusverkoudheid zou fijn zijn. Maar leg al die maatregelen maar eens uit aan mensen die geen werk meer hebben, bedrijven die over de kop zijn gegaan en nog meer gaan. Ik vind het echt onbegrijpelijk.
De beperkingen waren er om de zorg niet over te belasten. Het is niet de intentie geweest van de beperkingen om niemand meer te besmetten. De cijfers laten nog steeds een rustig beeld zien in de ziekenhuizen. Dus tot wanneer kun je de beperkende maatregelen rechtvaardigen? Wanneer de zorg overbelast wordt dan moet je de piek afvlakken maar daar is geen sprake van.
Je hebt helemaal gelijk hoor, maar we moeten nu zorgen dat we ook geen piek meer gaan krijgen. En ik vermoed dat het idee is, dat dit wel gaat gebeuren als we alle regels los gaan laten. We hebben een stijg in besmettingen, gelukkig (nog) niet in ziekenhuisopnames maar we zitten ook pas aan het begin van het najaar. Ik houd echt m'n hart vast, want ik heb echt geen zin om weer thuis te moeten blijven.
Dan heb je de griepepidemie in de winter van 2017-2018 zeker even gemist? In dar jaar bood de griepprik onvoldoende bescherming tegen de griep. Ook toen lagen de ziekenhuizen vol. Onderstaande bericht had makkelijk afgelopen maart geschreven kunnen zijn. https://www.ad.nl/binnenland/ziekenhuizen-puilen-uit-van-de-grieppatienten~ab5eb9e0/
En zodra je alles loslaat, en de zorg weer onder druk begint te staan, loop je meteen weer achter de feiten aan als je bv weer met maatregelen gaat starten.
De besmettingen stijgen al sinds 1 juli. Dus naar 8 september toe vind ik dat je echt al een trend in opnames had moeten zien als dat risico er nog was. Zolang duurt het niet om de ouderen te besmetten. Veel opa's en oma's zijn al weer sinds juni aan het oppassen enz
Gezien het aantal besmettingen dat al geruime tijd stijgt, had de zorg allang onder druk moeten staan. Dat is niet gebeurd. Dus begin met langzaam afbouwen en versoepelen van de regels, en wacht de effecten af. Opschroeven kan altijd nog.
Klopt, maar die passen niet op jongeren van 16-25. En bovendien zijn we heel veel buiten geweest vanaf juni.
Maar zo kunnen we niet door blijven gaan. De bijgevolgen hiervan, de werkeloosheid, zaken die failliet gaan, leerlingen en studenten die geen fatsoenlijk onderwijs meer krijgen worden onderhand veel erger dan dat de besmettingen oplopen. Ik denk echt dat als we op deze manier door gaan we over een jaar een heel ander probleem gaan hebben in ons land
Waarom had de zorg allang onder druk moeten staan? Er zijn nog steeds maatregelen juist om dat te voorkomen.
Die stijging in besmettingen is er al heel lang. Net zoals we al begin juli hoorden dat een 2e golf op de loer ligt omdat nu de jongeren besmet zijn. Dik 2 maanden geleden nu... Dat er nu meer besmettingen zijn is niet zo gek gezien het seizoen waar we nu naartoe gaan. Mensen leven weer meer binnen en hun weerstand wordt minder. En heel veel mensen laten zich nu testen want dat was tenslotte de oproep van Rutte een paar weken geleden. Maar wie weet hoeveel mensen er al corona hebben gehad zonder dit te weten. Maar ik denk zelf dat dit nog zeker een jaar zal duren omdat het vaccin gewoon nog lang niet in zicht is, als het er al komt. We horen er af en toe wat over maar eerst was het eind dit jaar daarna begin volgend jaar en nu is het er op zijn vroegst halverwege 2021. Wat logisch is want een vaccin is er niet zomaar even. Alleen krijgen mensen hoop door zulke berichten. Ik denk dat je meer hoop kan halen uit medicatie en dat artsen meer te weten komen over het virus. Waar ik zelf het meeste moeite mee heb is dat alle negatieve verhalen over corona nu zo belicht worden. En het is natuurlijk heel vervelend dat iemand het bv mild heeft gehad maar er wel veel restklachten aan over heeft gehouden. Maar vergis je niet, dit kan ook al na een 'simpele' griep. Er zijn mensen die een ontsteking aan hun hartzakje over houden aan een griep. Of na een fikse longontsteking longschade overhouden. Ik wil hiermee corona niet bagatelliseren maar ik vind het soms eng dat er een tunnelvisie ontstaat gericht op corona. Gelukkig zijn er namelijk nog steeds meer mensen die amper klachten hebben maar dat horen we niet. Zo las ik hier op het forum dat iemand met pijn en blaasklachten en bekend is met blaasontstekingen niet bij de huisarts mocht komen voor ze een coronatest had gedaan en deze negatief was. Schandalig, en vast een uitzondering op de regel maar er wordt naar mijn mening wel blindgestaard op corona.
Ik denk echt dat de maatregelen effect hebben en dat vooral de ouderen zichzelf beschermen. Tuurlijk, iedereen ziet ook ouderen in supermarkten en op terrasjes, maar ik denk dat het gros best voorzichtig is. Je kunt niet alleen maar afgaan op wat je ziet, want je ziet namelijk niet álles. Wij houden bijv. nog steeds afstand tot de oma’s en opa’s, niet leuk maar wel overkomelijk. En ik denk dat er dus nog veel mensen zijn die hetzelfde doen. We moeten trouwens maar afwachten wat er gaat gebeuren als het straks echt slechter weer wordt, gelukkig staat er voor volgende week een Indian Summer op de agenda. Ps. Ik denk dat jongere mensen die in de risicogroep vallen trouwens ook voorzichtig zijn.
Die tweede golf werd al voorspeld toen de eerste nog niet weg was Echt, ga je oma voor de gek houden.
https://www.telegraaf.nl/nieuws/490909495/51-besmettingen-onder-bezoekers-studentencafe-nijmegen?utm_campaign=seeding-telegraaf&utm_medium=social&utm_source=facebook&fbclid=IwAR1hUnodxgHBwjO-rOFKn77mudl4EY0Lq1CCyVLx9EvLxIf4NSZ8u7dzF7s
Er zijn een aantal verschillen met nu. 1. De griep was toen over z'n piek heen. 2. De mensen verbleven kort op de ic. De verpleegafdelingen lagen misschien vol, maar de ic's niet. Dat alles was in maart niet het geval. Het begon pas net. Over hoe het was gelopen als we niets hadden gedaan wil je waarschijnlijk niet eens nadenken. Ik snap daarom dat er veel angst is dat we hier naar terugkeren als we alles weer loslaten.
Of zijn het mensen die veel meer bagage en levenservaring met zich meedragen en daardoor veel beter kunnen relativeren.
Precies dit. En ik heb nog even zitten zoeken naar aantallen. Ik weet niet 100% zeker of de cijfers die ik heb gevonden echt goed te vergelijken zijn en waar ze precies vandaan komen. Maar. Het artikel over de griepgolf heeft het over 170 per 100.000 mensen. Afgelopen voorjaar waren het er 470 met 100.000 mensen. En idd. Wat als we geen maatregelen hadden genomen? Herinneren jullie je de berichten uit Italië nog? Het artikel heeft het over "een paar duizend mensen zijn opgenomen". Afgelopen voorjaar hebben we een paar duizend mensen mogen begraven. Dus nee. Je kunt covid-19 nog steeds niet vergelijken met de griep.
Ik zeg toch ook dat je daar gelijk in hebt. We kunnen zo ook eigenlijk niet door, maar ik denk ook dat we het niet 100% kunnen loslaten. We gaan de slechte periode weer in, dus versoepelen geeft ook een grotere kans dat we straks weer allemaal thuis komen zitten. Al zou ik het prima vinden als regels voor kinderen in de basisschoolleeftijd losgelaten worden. Regels voor de horeca zou ik houden zoals het nu is, just in case. Als we weer thuis komen zitten, missen ze straks ook nog de kerstinkomsten. En zo zijn er misschien nog wel wat dingen die wat losser kunnen, maar helemaal terug kan voorlopig echt nog niet.
Serieus? Telkens als iets je niet bevalt, ga je kinderachtige dingen roepen ipv inhoudelijk te reageren. Waarom is die tweede golf vooralsnog niet gekomen denk je?